سومین درخت کهنسال دنیا هنوز زنده است+عکس

© Flickr / Ninaraسومین کهنسال ترین درخت دنیا هنوز زنده است+عکس
سومین کهنسال ترین درخت دنیا هنوز زنده است+عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرو ابرکوه ایران 4500 ساله شد که در برخی از افسانه ها کاشتن آن را به زرتشت و برخی به پسر نوح نسبت می دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، سرو کهنسال جهان در  شهر ابرکوه  قرار دارد و یکی از پیرترین موجودات زنده دنیا است. محیط تنه این درخت در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین 25 تا 28 متر برآورد شده‌است.

دانشمند روس الکساندروف، عمر این سرو را بیش از 4000 سال می‌داند. برخی از افسانه‌ها، کاشتن آن را به زرتشت نسبت می‌دهند و برخی نیز به یافث پسر نوح. این درخت یکی از عجایب خلقت است. ارتفاع آن 25 متر، دور تنه آن را 5/11 متر و محیط آن  18 متر می باشد. درخت سرو ابرکوه از نوع سروهای مدیترانه ای است.

درجهان 26 درخت وجود دارند که عمرشان بیشتر از میلاد مسیح است ، یکی از این درختان سرو ابرکوه دریزد است با قدمت 4 هزار سال.

​در استان یزد درختان کهنسال بسیاری وجود دارد که می توان از آن به عنوان سرزمین درختان کهنسال نام برد. اما درخت سرو ابرکوه ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را به عنوان یکی از کهنسال ترین موجودات زنده بر روی زمین می شناسند. برخی از دانشمندان عمر این درخت را 4500 سال تخمین زده اند،اما اخیرا دانشمندانی از ژاپن و روسیه از این درخت دیدن کردند و عمرش را تا هشت هزار سال برآورد کرده اند.

در نگاره ها و آثار باستانی ایران مانند حجاری های دوره هخامنشی در تخت جمشید، درخت سرو کار شده است. در فرهنگ ایرانیان قدیم به خاطر اینکه سرو درختی همیشه سبز است، همیشه در ایران جایگاه خاصی داشته، به خصوص سرو کهنسال ابرکو که آن را سرو زرتشت می نامند. در نقوش پارچه های ایرانی سرو دیده می شود که آن را ترمه می نامند. در مینیاتور نیز این درخت کهنسال به شکلی منحصر  جلوه گری می کند.

در کوهستان های کالیفرنیا درختی به نام «مسوسلاه» با قدمت 4800سال وجود دارد که به عنوان کهنسال ترین میراث طبیعی دنیا شناخته شده و بعد از آن سرو ابرکوه با 4500 سال سن و سپس درختی 3600 ساله در پارک ملی شیلی به نام «آلرک» است. چهارمین درخت کهنسال در پارک ملی فلوریدا با سن 3400 سال به نام «سناتور» قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала