گزارش و تحلیل

آیا کار داعش به دست آمریکا تمام شد؟

© AFP 2023 / Tauseef Mustafaآیا کار داعش به دست آمریکا تمام شد؟
آیا کار داعش به دست آمریکا تمام شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها مقامات آمریکایی چپ و راست مطالبی را مطرح می کنند که همه کارشناسان منطقه خاورمیانه را به خنده وا می دارد، آیا واقعا کسانی هم هستند که چنین دروغ های را باور کنند؟

از شعار اینکه خداوند ترامپ را برای نجات یهودیان از دست ایرانیان فرستاده تا اینکه آمریکا کار داعش در سوریه و عراق تمام کرده.

مصطلحی در میان دروغ گویان وجود دارد که می گویند آنقدر باید دروغ بزرگ باشد و شاخ و دم داشته باشد که مخاطب اگر بخشی از آن را هم باور کند کافی باشد.

قطعا بسیاری از آمریکایی هایی که با شرایط منطقه خاورمیانه آشنا نیستند و نمی دانند فرق ایران و عراق در ان و کیوی حرف آخر خلاصه نمی شود و یا اینکه مثلا افغانی ها عرب زبان نیستند و یا پاکستانی ها فارسی صحبت نمی کنند، ممکن است این غلو ها را باور کنند اما آنهایی که از منطقه خاورمیانه شناخت دارند بخوبی می دانند که نه فقط این ایالات متحده بوده که داعش را بوجود آورده بلکه اگر به خاطر وجود آمریکا در منطقه نبود چه بسا داعش تا به امروز در این منطقه وجود نداشت.

قطعا اگر تلاش های ایران و روسیه و سوریه وعراق نبود امروزه داعش بر بخش های بزرگی از مناطق خاورمیانه تسلط داشت و اعمال تروریستی آن همه کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده بود.

تنها دلیل نابودی داعش این بود که ائتلاف ایران و روسیه در سوریه توانست گروه های تروریستی را در هم بکوبد و همچنین همپیمانان ایران در عراق توانستند داعش را نیست و نابود کنند و امروزه آمریکایی ها تلاش دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

به هر حال همه آنهایی که در مورد داعش و گروه های سلفی تکفیری تحقیق و مطالعه کرده اند می توانند به شما بگویند که پایان داعش چیزی نیست که فعلا بتوان در مورد آن صحبت کرد چون قبول داشته باشیم یا نه داعش یک تفکر و ایدئولوژی است که وابسته به مرزهای زمینی نیست و اگر حتی داعش سرزمین های تحت تصرف خود در سوریه و عراق را از دست دهد این به دین معنا نیست که داعش نابود شده.

امروزه تعداد زیادی از اعضای داعش که در سوریه وعراق حضور داشتند در جاهای دیگر جهان از آفریقا گرفته تا شرق آسیا پخش شده اند و بسیاری از گزارش ها تاکید می کرد که آمریکایی ها در این ماجرا، یعنی جابجایی اعضا و سران داعش دخالت بسزایی داشته اند.

بسیاری از گزارش ها تاکید می کند که آمریکایی ها فرماندهان داعش را زمانی که توسط الحشد الشعبی و ارتش عراق در موصل محاصره شده بودند را از آنجا خارج کرد و بعد از آن بسیاری از این فرماندهان را به افغانستان و یا لیبی بردند تا آنجا بخواهند دست به کار شوند و تشکیلات جدیدی ایجاد کنند.

به این ترتیب می توان گفت اگر القاعده در افغانستان توسط آمریکایی ها نابود شده باشد می توانیم باور کنیم که داعش در عراق و سوریه توسط آمریکایی ها نابود شده است.

تنها تفاوت میان افغانستان با سوریه و عراق در این است که ایران – روسیه – سوریه و عراق عزم داشتند داعش را نابود کنند و چون دیگر جایی برای بقای آن وجود نداشت آمریکا مجبور شده آنها را جابجا کند تا همانگونه که القاعده متبلور شد و به گروه های تروریستی دیگر تبدیل شد داعش نیز متبلور شود و در جاهای دیگر جهان با نام های دیگر ظهور کند تا منافع آمریکا را تامین کند.

البته حالا که به قول پرزیدنت ترامپ کار داعش تمام شده خوب ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هم به پایان رسیده و اگر ایشان راست می گویند وقت آن رسیده که دیگر نیروهای آمریکایی در این دو کشور حضور نداشته باشند.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала