گزارش و تحلیل

اردوغان، مدافع مسلمانان جهان

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر اردوغان، مدافع مسامانان جهان
اردوغان، مدافع مسامانان جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه به دنبال آن است که به عنوان مدافع مسلمانان در سراسر جهان شناخته شود.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پیش از برگزاری همه پرسی برای تغییر قانون اساسی ترکیه در سال 2017، وزیران هلند و آلمان را به نازیسم متهم کرد. او یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2018، سفیر اسرائیل را از آنکارا اخراج کرد و اکنون، 11 روز قبل از انتخابات محلی در ترکیه، به دلیل قتل عام کریست چرچ، وی در حال دشمنی با استرالیا و نیوزیلند است.
اردوغان از تصاویر قتل عام کریست چرچ در تظاهرات پیش از انتخابات استفاده کرده و از نبرد گالیپولی در جنگ جهانی اول استفاده کرد که در آن نیروهای ترکیه هزاران سرباز استرالیایی و نیوزیلند را کشتند. او به استرالیایی های "ضد مسلمان" هشدار داد که پدربزرگ هایشان "در تابوت به میهن خود بازگشتند" و اگر آنها به ترکیه بیایند ، همان سرنوشت نصیبشان خواهد شد. 

واکنش تند اردوغان نسبت به عامل تروریستی نیوزلند - اسپوتنیک ایران
واکنش تند اردوغان نسبت به عامل تروریستی نیوزلند

منتقدان اغلب، ستیزه جویی اردوغان را به عنوان تبلیغات انتخاباتی تلقی می کنند که هدف آن افزایش تعداد رای دهندگان محافظه کار است. آنها یادآوری می کنند که با وجود اظهارات خشمگین، اردوغان روابط دیپلماتیک و اقتصادی با اسرائیل و اتحادیه اروپا را حفظ می‌کند.
اما سخنان اردوغان موضوع عمیق تری را نشان می‌دهد او می‌خواهد به عنوان مدافع مسلمانان در سراسر جهان شناخته شود. سیاستمدار 65 ساله، خود را نه تنها رهبر ملی ترکیه بلکه نماینده مسلمانان سرکوب شده در سراسر جهان از فلسطین تا چین می‌داند.
ماموریت جهانی که او بدون توجه به مرزها برای خود تعیین نموده است، عمیقا موجب ناراحتی رهبران کشورهای خارجی می‌شود که اغلب بر این باورند که اردوغان برای کسب منافع سیاسی در امور داخلی کشور های دیگر دخالت می‌کند.

در اجتماعات عمومی، رئیس جمهور ترکیه چهار انگشت دست خود را بالا نگه می دارد و علامت رابعه را نشان می دهد که کشته شدن حامیان اخوان المسلمین توسط نیروهای مسلح مصر در سال 2013 و حمایت از اخوان المسلمین از سوی اردوغان را یادآوری می‌کند. این حمایت دولت مصر را به غیظ در آورده که این سازمان را یک گروه تروریستی می داند. هر دو کشور در سال 2013 سفیران را فراخوانده و به طور منظم با یکدیگر مخالفت می‌کنند.

اردوغان همچنین از وضعیت فلسطینی‌ها که بسیاری از ترک ها با آن‌ها ابراز همدردی عمیقی دارند،استفاده می‌کند. بدین سان وی رقبای منطقه ای را نگران کرده و حمایت داخل کشور را برای خود کسب می نماید.

او همچنین به طور منظم تنش ها را با اتحادیه اروپا تشدید می کند و تلاش می کند تا با جوامع ترکیه در اروپا تماس بر قرار کند. وی در یک همایش از ترک های اروپا خواست تا هر خانواده پنج کودک داشته باشد برای مبارزه با "مفاهیم عامه پسند، مقابله گرایی و بی عدالتی" اتحادیه اروپا. اردوغان از سال 2003 در انتخابات پیروز می شود، هرچند میدان دموکراتیک در ترکیه بر اثر تقویت نیروهای طرفدار حکومت کمتر هموار می‌شود، تصمیم او مبنی بر معرفی خود به عنوان یک رهبر جهانی اسلامی منجر به موفقیت سیاسی داخلی شد. هیچ کس نباید از او انتظار داشته باشد که به زودی در حرکت خود متوقف شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала