گزارش و تحلیل

روسیه، نوروز را جشن می گیرد + ویدئو

© Sputnik / POUYA MAMAGHANIروسیه، نوروز را جشن می گیرد
روسیه، نوروز را جشن می گیرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مراسم سال نو ایرانی به همت رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران، شهرداری مسکو و علاقه مندان به فرهنگ کهن نوروز در مسکو و دیگر شهرهای روسیه برگزار می شود.

به گزارش اسپوتنیک، سال 1398 در مسکو با برنامه های متنوع فرهنگی آغاز می گردد. در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با رایزن محترم فرهنگی ایران در مسکو جناب آقای سلیمانی و خانم میترا بیات نویسنده معاصر ایرانی به گفتگو نشسته است.

آقای قهرمان سلیمانی، رایزن محترم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو ضمن تبریک نوروز، این کهن ترین جشن ایرانیان، این روز بزرگ را به همگان شادباش می گوید. به نقل از ایشان، برای برنامه نوروز امسال، ستادی شامل بخش های مختلف تشکیل شده است. از جمله برنامه های رایزنی فرهنگی، روز اول نوروز می باشد که متعلق به ایرانیان است که در یکی از هتل های بزرگ مسکو برگزار می شود که با حضور مجریان و برنامه های شاد و موسیقی ایرانی برگزار می گردد. برای نخستین بار از انجا که این جشن به عنوان یک جشن جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است، برنامه های فرهنگی نوروز برای اقوام دیگر جهان برگزار خواهد شد. در این راستا برنامه ویژه ای در سالن موزه تریتایاکوفسکی برای علاقه مندان به ایران، شهروندان روسیه و ایرانشناسان با معرفی نوروز و پیشینه این جشن برگذار می گردد. ما سعی می کنیم تا این جشن را برای دوستان روس و دیگر علاقه مندان برپا نماییم. از سوی دیگر شهرداری مسکو در برنامه هر ساله خود برنامه جشن نوروز را در پارک ودنخا برگزار می کند، این جشن در روز 4 ام سال جدید در این پارک برگزار می شود. ایرانی ها پس از روس ها جشنواره نوروز را در این پارک برپا می نمایند، که شامل برنامه موسیقی، نمایشگاه آثار صنایع دستی و پخت غذاهای ایرانی خواهد بود. نمایندگان کشورهای مختلف در این برنامه و جشن حضور خواهند داشت. سعی ما بر این است که شهروندان کشورهای دیگر با ایین بزرگ و فرهنگ نوروز در ایران بیشتر اشنا گردند.

خانم میترا بیات، نویسنده معاصر ایرانی در خصوص پیشینه تاریخی نوروز می گوید که نوروز به معنای روز نو است. نوروز زمانی بوجود می آید که جمشید ماموریت پیدا می کند تا اهریمن سرما و تاریکی را از بین ببرد. در این نبرد جمشید در طی سه سال تمامی ادمیان و رستنی ها را از سرما محافظت می کند. وقتی اهریمن سرما کوچ می کند، رستنی ها رشد می کنند و زندگی دوباره به زمین برمی گردد. این روز نوروز نام دارد که جمشید بر تخت پادشاهی ایران زمین می نشیند. خانم بیات ضمن توضیح هفت عنصر رستنی در سر سفره هفت سین، نماد هر یک از این رستنی ها (سیب، سماغ، سنجد، سمنو، سبزه، سرکه، سیر) را برای خوانندگان اسپوتنیک توضیح می دهد. به عنوان مثال سنجد نماد خورشید است. در ایران نماد خردورزی، سنجد است. به همین دلیل این نماد خرد ورزی را باید وارد سفره ایرانی ها نمود. سمنو دومین رستنی هست که از جوانه گندم یعنی مهم ترین رستنی در سفره هر انسان بدست می آید و این جوانه گندم موجب قدرت بخشی برای انسان ها است، سمنو باید حتما توسط یک دختر بر روی سفره هفت سین گذاشته شود. سیب نماد عاشقی، زندگی و سلامتی است. سماغ چاشنی غذاهای خاص ایرانی است، مزه ای است که سمبل باران است. اما رنگ سماغ به گرمی رنگ خورشید است. سرکه بر اثر ناملایماتی که بر انگور بوجود می آید درست می شود و سمبلی از ناملایمات در زندگی هر انسان است. سیر سمبل حیات و بیرون راندن اهریمن، بیماری ها و گندزدایی است، در کهن ترین کتابهای پزشکی سیر مهمترین دارو در از بین بردن بیماری ها و امراض می باشد. سبزه مهمترین و هفتمین عنصر سفره هفت سین است، سبزه به رنگ سبز، به معنای زندگی و بهار است. سبزه رستنی مهمی که پای بهار را زنده می کند و نمادی از ورود بهار به جهان طبیعت است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала