افشای دروغ بی بی سی درباره قاسم سلیمانی

© Photo / IRNAسردار قاسم سلیمانی
سردار قاسم سلیمانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر سابق ایتالیا در عراق، اطلاعاتی را که شبکه بی بی سی در مستندی که برای قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه تحریف کرده بود، افشا کرد.

به گزارش اسپوتنیک،به نقل از باشگاه خبرنگاران مارکو کارنلوس، سفیر سابق ایتالیا در عراق در گزارش خود، اطلاعاتِ تحریف‌شده‌ی بی‌بی‌سی درباره قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را افشا کرد.
وی در این گزارش که توسط پایگاه «میدل‌ایست‌آی» منتشر شده، گفت: در مستند بی‌بی‌سی درباره قاسم سلیمانی، مقامات آمریکایی از او تصویر فردی را ساخته‌اند که مشتاقِ برقراری رابطه با آنهاست و مدعی شده‌اند که آنها مرتبا درخواست‌های او برای گفتگو را رد کرده‌اند اما بر اساس تجربیاتی که من در عراق داشته‌ام، دقیقاً عکس این قضیه درست است.
کارنلوس پیش از این مشاور چند نخست‌وزیر ایتالیا در مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا بوده در این یادداشت، سردار سلیمانی را یک «استراتژیست زبده» خوانده و دیدگاه ارائه‌شده در مستند بی‌بی‌سی درباره او و نقش ایران در خاورمیانه را «ساده‌انگارانه» معرفی می کند.
او می نویسد: مستند بی‌بی‌سی شامل اطلاعات جدیدی نیست و بخش زیادی از روایتش را همان چیز‌هایی تشکیل می‌دهد که سال‌ها پیش هم گفته شده.
کارنلوس می افزاید: «مشکل اصلی [این مستند] آن است که رویدادهایش را از چشم‌اندازی منحصراً غربی روایت می‌کند و از یک عضو سپاه پاسداران یا یک مقام ایرانی هیچ کلامی نقل نمی‌شود.»
دیپلمات ایتالیایی، شیوه روایت این مستند را بازتاب مشکلبزرگ‌تر و رایج در تفکر جهان غرب درخصوص ایران و غرب آسیا می‌داند.

قاسم سلیمانی در بین ۱۰ نخبه برتر دفاعی امنیتی جهان - اسپوتنیک ایران
قاسم سلیمانی در بین ۱۰ نخبه برتر دفاعی امنیتی جهان

این دیپلمات خاطر نشان می کند: «این نوع روایتگری، نقایصی دارد که گاهی در سیاست‌های آمریکا و غرب در قبال ایران و درنگاهی کلی‌تر خاورمیانه وجود دارد: ساده‌انگاری و دوپاره‌سازی غیرضرور میان نیکی و پلیدی.»
مارکو کارنلوس دلیل اتخاذ چنین رویکردی را نیاز جهان غرب به دشمن‌سازی دانسته تا بتواند افکار عمومی را علیه ارزش‌های متفاوت با خود، بسیج کند.
او در ادامه می نویسد: «روایت جهان غرب درباره ایران و سلیمانی را تا حد زیادی منابع اسرائیلی، بدون راستی‌آزمایی‌های جدی تولید می‌کنند. مستند بی‌بی‌سی هم از این قاعده مستثنی نیست: روایت اصلی آن را دنی یانتوم، رئیس سابق موساد تدوین کرده است. به مخاطبان گفته می‌شود که هر بحرانی در منطقه توسط سلیمانی مهندسی می‌شود. برخی از شخصیت‌های آمریکایی از این روایت حمایت می‌کنند اگرچه آن‌ها دست‌کم برای توانمندی‌های سلیمانی، قدری هم حرمت قائلند.»
کارنلوس می‌گوید: «طی بیش از دو سالی که در بغداد بودم مقام‌های آمریکایی بار‌ها از من خواستند پیام‌هایی را به شبه‌نظامیان شیعه منتقل کنم و اکثراً می‌خواستند ترتیب گفت‌وگوی مستقیم با همتایان ایرانی‌شان را بدهم. این درخواست‌ها به صورت منظم توسط دو سفیر ایران که من با آن‌ها در تعامل بودم و گفته می‌شد عضو سپاه هستند و دستورات سلیمانی را اجرا می‌کنند، رد شد.»
مقام سابق ایتالیایی در بخش پایانی مقاله خودویژگی‌ها و قابلیت‌های سردار سلیمانی را توصیف کرده است.
وی در این ارتباط می نویسد: «جای هیچ شک وجود ندارد که سلیمانی یک فرمانده نظامی فوق‌العاده است. افرادی که بار‌ها با او تعامل داشته‌اند از جمله موافق الرباعی، مشاور امنیت ملی سابق عراق سه ویژگی اصلی او را در این‌ها خلاصه می‌کنند: ''به طرز هراس‌آوری باهوش، از لحاظ ایدئولوژیک با انگیزه و مهم‌تر از همه صاحب ترکیب نادری از توانمندی‌های تاکتیکی و استراتژیک. ''
وی همچنین خاطرنشان کرده قاسم سلیمانی با آنکه فردی به شدت با استعداد است «تکرو» نیست و بدون حمایت نظام سیاسی ایران نمی‌توانست به این جایگاه دست پیدا کند. اوهمچنین در توضیح بیشتر درباره ویژگی‌های سردار سلیمانی نوشته است: «سلیمانی آدم جزم‌اندیشی نیست. او آراسته به شجاعت، فروتنی، تعهد انقلابی و همدلی با کارکنانش است. او انگیزه‌دهنده‌ای قوی و مستمعی صبور است که گفتگو‌های میان شبکه وسیعی از طرف‌ها در عرصه میدانی را تسهیل می‌کند- خصائلی که گاهاً در دشمنان اسرائیلی و عرب او یافت نمی‌شوند. اصلی‌ترین دلیل موفقیت او توان منحصر به فرد او برای بهره‌گرفتن از اشتباهات بی‌شماری است که همین دشمنان مرتکب می‌شوند.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала