گزارش و تحلیل

عراق، خوش شانس است که ایران را دارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عراق، خوش شانس است که ایران را دارد
عراق، خوش شانس است که ایران را دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر سه روزه روحاني به عراق، توافق نامه هاي ترانزيتي، جهانگردي و سياسي مختلفي را در بر خواهد گرفت.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای دیداری رسمی در راس هیئت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی وارد بغداد، پایتخت عراق شده است. اين ديدار سه روز به طول انجام خواهد شد. در طي اين سفر، آقای روحانی با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس عراق با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق دیدار کند. به عقيده رئيس جمهور ايران، عراق کشوری مهم اسلامی و عربی است که می‌تواند "نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه و روابط نزدیک بین کشورهای منطقه داشته باشد." 

چندین سند همکاری میان ایران و عراق به امضا رسید - اسپوتنیک ایران
چندین سند همکاری میان ایران و عراق به امضا رسید

در اين راستا خبر گزاري اسپوتنيک با آقای دکتر حسین رویوران، کارشناس روابط بین الملل و تحلیل گر امور سیاسی مسائل جهان عرب و منطقه خاور میانه و مدیر سابق دفتر منطقه ای صدا وسیما در بیروت و مدیر شبکه العالم  (در سالهای1379-1380) در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور ایران به عراق و همچنین توافق نامه هاي امضا شده ميان دو کشور، نقش آمريکا در مخالفت با نزديکی دو کشور همسايه ايران و عراق مصاحبه نمود.

در ديدار رسمي رئيس جمهور ايران از عراق، چه تفاهم نامه هایی امضا خواهد شد و هدف از اين ديدار ميان مقامات عالی رتبه دو کشور چيست؟

در سال گذشته، بین ایران و عراق، 7 میلیون جهانگرد و زائر جا به جا شده است. این نشاندهنده این است که ارتباط بین ایران و عراق یک ارتباط مردمی است، تا قبل از اينکه يک ارتباط سياسي باشد. بحث دوم این است که دولت عراق تصمیم خود را گرفته است که نمی خواهد ابزار دست آمریکا برای ایران باشد. آقای روحانی از این موضوع بسیار تقدیر نموده است. این یعنی که عراق نمی خواهد خواسته های آمریکا در رابطه با ایران را به اجرا در آورد.

اولین قدم در این راه لغو روادید بود که رفت و آمد بين دو کشور را کاملا تصريح خواهد نمود. 

آمادگی عراق برای کمک به ایران - اسپوتنیک ایران
آمادگی عراق برای کمک به ایران

مسئله دوم و مهم در مناسبات دو کشور اين است که توسط آقای روحانی پيشنهاد شد، تبادل تجاری از 12 ميليارد دلار به 20 ميليارد دلار برسد که اين نيز از توافق های مهم ميان دو کشور خواهد بود. همکاری های ترانزيتی از جمله راه آهن ايران به عراق، اتصال بزرگراه های ايران به عراق، همه اينها جز برنامه هايی است که احتمالا در پروتوکول های بين دو کشور امضا خواهد شد.

در اينکه عراق خوش شانس است که ایران را در کنار خود دارد، اين نشان از يک تلقی بسيار مهمی است که عراق از اينکه ايران در کنارش است خوشحال است و از اين ارتباط می خواهد بيشترين سود را ببرد. ايران نيز همين طور. مشارکت بين دو کشور يک هدف است، توافق هايي که قرار است در خصوص ايجاد چند شهرک صنعتی در مرز مشترک امضا شود، اين نشاندهنده اراده دو کشور در ادامه همکاری به دور از تهديدات آمريکا است.

ايران و عراق چه اقداماتی می توانند در مقابل آمريکا انجام دهند؟

آمريکا اعلام کرد من از طريق عراق مي خواهم به ايران نفوذ کنم. عراق به شدت با اين اقدام آمريکا مخالفت کرد و اعلام نمود که ما اجازه نم دهيم که از عراق عليه ايران به عنوان يک پايگاه استفاده شود. ديداری که آقای روحانی با آقای سيستانی در نجف اشرف قرار است انجام دهد، به نظر من بسيار مهم است و ارتباط مستقيم بر روابط ايران و عراق خواهد گذاشت. شايد ده سال پيش که آقای احمدی نژاد به عراق سفر کرد، آقای سيستانی با احمدی نژاد ملاقات نداشت. اما اکنون آقای سيستانی اعلام امادگی خود جهت ملاقات با رئيس جمهور ايران را اعلام نموده است، اين ملاقات يک پيام مهمی دارد، اينکه آقای سيستانی از ايران در مقابل تحريم های آمريکا حمايت می کند و اين مسئله پيام مهمی از يک شخصيت بسيار بزرگ در عراق نسبت به رفتار کينه توزانه آمريکا نسبت به ايران است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала