گزارش و تحلیل

رایت شوکت مسلمانی، سیف دین قاسم سلیمانی

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leader رایت شوکت مسلمانی، سیف دین قاسم سلیمانی
رایت شوکت مسلمانی، سیف دین قاسم سلیمانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نام سردار قاسم سلیمانی در رسانه‌های داخل و خارج از ایران با ظهور داعش و حضور قدرت‌های نظامی در سوریه روز به روز افزایش یافت و امروز کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود که با نام و چهره سیاسی ایران در دنیا آشنا باشد ولی نام سردار سلیمانی را نشنیده باشد.

اسپوتنیک — امروز زادروز سردار قاسم سلیمانی، شهید زنده و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سهراب سلیمانی برادر کوچکتر سردار سلیمانی در مورد وی می‌گوید: حاج قاسم خیلی وقت نمی‌کند به خانواده برسد اما آدمی بسیار عاطفی است و حتی تا زمانی که نسبت به مسائل زندگی من اطمینان پیدا نکرد، مرا رها نکرد، مدام من را کنترل می‌کرد چون من در سازمان زندان‌ها کار می‌کردم و با زندانیان در ارتباط بودم؛ حتی اگر یک موتور می‌خریدم تا اطمینان پیدا نمی‌کرد که چگونه آن را تهیه کرده‌ام راحت نمی‌شد، شاید به نوعی تمام زندگی اطرافیان ما را زیر نظر داشت تا خدای ناکرده به راه کج و آلوده کشیده نشویم.
حسن سليماني از روستایيان قنات ‌ملک در شهرستان رابر استان کرمان در 20 اسفند 1335 صاحب پسري شد و نام وی را قاسم گذاشت. قاسم 13 ‌ساله بود که پس از پايان دوران تحصیل خود در دبستان، شهر خود را ترک کرده ودر 18 سالگي پيمانکار سازمان آب کرمان شد.
در سال 1355 با حجت‌الاسلام رضا کامياب از اهالي شهر مشهد که در ماه‌های رمضان براي تبليغ به کرمان مي‌آمد، آشنا شد و به انقلابيون پيوست. اما این آشنایی پس از هفتم مرداد 1360 و پس از ترور کامیاب توسط سازمان مجاهدين خلق ناتمام ماند. اما این آشنایی باعث مي‌شود که قاسم با روحاني‌ از شهر مشهد به نام آيت‌الله سيدعلي خامنه‌ای آشنا شود.

اسد در حضور رهبر ایران از سردار سلیمانی تمجید کرد - اسپوتنیک ایران
اسد در حضور رهبر ایران از سردار سلیمانی تمجید کرد+فیلم

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران قاسم سلیمانی وارد سپاه شده و فرمانده پادگان قدس سپاه پاسداران در کرمان می‌شود. با شروع جنگ ایران و عراق در شهريور ٥٩ به همراه يک گروهان به سوسنگرد مي‌رود تا جلوي پيشروي دشمن را در جبهه مالکيه بگيرد و این شروعی راهي برای حضور قاسم سليماني در اکثر عمليات‌های نظامي هشت ساله جنگ مانند عمليات والفجر ٨ ، کربلاي ٤، کربلاي ٥ و تک ‌شلمچه بود.
پس از پایان جنگ ایران و عراق و در اواخر سال ١٣٦٠، وقتی محسن رضایی، فرمانده کل سپاه، حکم فرماندهی تیپ ثارالله را به قاسم سلیمانی داد و محمود اشجع، فرمانده وقت سپاه منطقه ٦ کشوری، با این انتصاب مخالفت کرد، شاید هیچ‌کدام نمی‌دانستند این جوان ٢٣ساله با نبوغ نظامی تحسین‌برانگیزش، سال‌ها بعد شخصیتی فراملی خواهد شد، پس از این انتصاب وی به کرمان برمي‌گردد و با اشراري که از مرزهاي شرقي وارد ایران مي‌شدند، به مبارزه ادامه مي‌دهد.
در سال 1379 قاسم سليماني به‌عنوان دومين فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي توسط رهبر ایران انتخاب می‌شود. پس از این انتصاب است که حضور قاسم سليماني در مجامع عمومي و اخبار کم‌رنگ مي‌شود. 10 سال بعد و در چهارم بهمن ۱۳۸۹ درجه سرلشکري خود را از رهبر ایران دريافت مي‌کند و آيت‌الله خامنه‌ای در تقديري از وی، او را شهيد زنده می‌نامد.
این کمرنگ بودن حضور سردار سلیمانی در مجامع عمومی و اخبار همچنان ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که نام او برای نخستین‌بار پس از حمله آمریکا به عراق در رسانه‌های غربی به میان می‌آید. چند سال پس از سرنگونی صدام به تدریج مقامهای میانی کردستان عراق و برخی مقامهای حکومت مرکزی در بغداد، از قاسم سلیمانی به عنوان تصمیم‌گیرنده شماره دو ایران درباره عراق پس از آیت‌الله علی خامنه‌ای یاد می‌کنند. سرانجام در سال 2012 نیویورک‌تایمز به نقل از رسانه‌های کرد عراق که به وی لقب ژنرال بی‌سایه را داده‌اند از روابط وی با طیفی از سیاستمداران عراقی نظیر طالبانی، عادل عبدالمهدی، حکیم، ابراهیم جعفری و… خبر می‌دهد.
عکس سردار سلیمانی در دست جلیقه زرد فرانسوی + ویدئو - اسپوتنیک ایران
عکس سردار سلیمانی در دست جلیقه زرد فرانسوی + ویدئو

با آغاز فعالیت حکومت اسلامی عراق و شام با نام اختصاری داعش در خرداد سال 1393 در عراق و تصرف شهرهای این کشور توسط این گروه تروریستی، نام سردار سليماني همراه با چهره او با موهاي سفيد شده بر روی جلد مجلات خارجي نقش می‌بندد.
این حضور نام حاج قاسم سلیمانی در رسانه‌های داخل و خارج از ایران با ظهور داعش و حضور قدرت‌های نظامی در سوریه روز به روز افزایش یافت و امروز کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود که با نام و چهره سیاسی ایران در دنیا آشنا باشد ولی نام سردار سلیمانی را نشنیده باشد.

اما شاید اوج این حضور مربوط به تهدیدهای ترامپ علیه ایران و به نوعی جنگ لفظی میان وی و حسن روحانی، همتای ایرانی خود باشد در جایی که روحانی اظهار داشته بود که "آمریکایی ها باید خوب بفهمند که صلح با ایران مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست" و هشدار داده بود که آمریکایی‌ها نباید "با دم شیر بازی ‌کنند" و ترامپ نیز در پاسخ به این تهدید در حساب توئیتری خود با حروف بزرگ برای نشان دادن تهدید آمیز بودن پیام خود نوشت: دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن، در غیر اینصورت پیامدهایی را خواهید دید که کمتر کسی در طول تاریخ دیده است؛ درست در این زمان بود که سردار سلیمانی وارد ماجرا شده و به ترامپ اینگونه پاسخ داد که چنانچه ترامپ بخواهد از زبان تهدید علیه ایران صحبت کند باید با او صحبت کند که یک سرباز وظیفه هست نه حسن روحانی، رئیس جمهوی ایران.

اما به نوعی اصطکاک میان دونالد ترامپ و سردار سلیمانی به همین یک مورد ختم نمی‌شود. ترامپ که با دستور وی ایالات متحده در روز 8ام می 2018 به صورت یک طرفه از توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین خارج شده بود با انتشار عکسی در حساب توئیتری خود فرا رسیدن زمان تحریم‌ها را به ایرانیان یادآور شد.

این پیام به نوعی تهدید آمیز ترامپ با واکنش حاج قاسم روبرو شد، حساب اینستاگرامی به نام وی با انتشار عکسی شبیه به عکس ترامپ و در قالب سریال معروف بازی تاج و تخت نوشت: شما برای ما خط و نشان می‌کشید؟ ایران را نمی‌خواهد، نیروهای مسلح ایران را نمی‌خواهد؛ من حریف شما هستم؛ نیروی قدس حریف شماست.

View this post on Instagram

ترامپ قمارباز؛ من حریف تو هستم #Sanctions | #iran | #🇮🇷 ‌‌ ‌‌ شما برای ما خط و نشان می‌کشید؟ ایران را نمی‌خواهد، نیروهای مسلح ایران را نمی‌خواهد؛ من حریف شما هستم، نیروی قدس حریف شماست. بدانید هیچ شبی نیست که ما بخوابیم و به شما فکر نکنیم. به شما می‌گویم آقای ترامپ قمارباز! بدان در آنجایی که فکر نمی‌کنی، ما در نزدیک شما هستیم. در هر کجا که تصور نمیکنید ما در کنار شما هستیم. ما ملت شهادت هستیم، ما ملت امام حسین(علیه‌السلام) هستیم. بپرس ما حوادث سختی را پشت سر گذاشتیم. بیا! ما منتظریم؛ ما مرد این میدان برای شما هستیم. شما می‌دانید این جنگ یعنی نابودی همه امکانات شما، این جنگ را شما شروع می‌کنید اما پایانش را ما ترسیم می‌کنیم. بنابراین نباید به ملت ایران اهانت بکنید، نباید به رئیس جمهور ما اهانت بکنید، باید بدانید که چه می‌گویید. از پیشینیان خودتان بپرسید. از تجربه‌ی آنها بهره ببرید. یقینا در داخل آمریکا کسانی هستند و موسسات مطالعاتی فراوانی هستند که اینها را مطالعه می‌کنند، به او گوشزد می‌کنند و به او یادآوری می‌کنند. ۹۷/۵/۴

A post shared by Ghasem Soleimany|قاسم سلیمانی (@soleimany_ir) on Nov 2, 2018 at 2:14pm PDT

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در ویژه‌نامه سالانه خود، سردار قاسم سلیمانی را به عنوان یکی از ۱۰ چهره برتر حوزه دفاعی-امنیتی سال ۲۰۱۹ در جهان معرفی کرد. در این لیست علاوه بر سردار سلیمانی، اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع آلمان؛ اولگا سانچز کوردرو، وزیر کشور مکزیک؛ گوئن شاتول، رئیس شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی اسپیس‌ایکس؛ آلکس کارپ، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت نرم‌افزاری فناوری‌های پلانتیر؛ الیوت هیگینز، روزنامه‌نگار و بنیانگذار وب‌سایت بلینگکت؛ ولادیسلاو سارکوف، مشاور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز حضور دارند.
در بعد داخلی و رسانه‌های ایران نیز حضور پررنگتر سردار سلیمانی در سالیان اخیر به وضوح مشخص است. حضور قاسم سلیمانی بعنوان شخصیت محوری و قهرمان انیمیشن «نبرد خلیج فارس2» که روایتی از رویایی ناوگان دریایی ایران و آمریکا در آب‌های خلیج فارس است، خود تصدیقی بر این ادعاست.

و در انتها می‌توان گفت که اکنون آشنایی با چهره و شخصیت سردار قاسم سلیمانی از ایران و حتی منطقه هم فراتر رفته و به نوعی سردار سلیمانی دیگر به یک چهره در سطح بین‌الملل تبدیل شده است.

رایت شوکت مسلمانی، سیف دین قاسم سلیمانی (علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر)

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала