ارز دولتی برای واردات خودرو

© Fotolia / Dmitry Perovخودرو در جاده
خودرو در جاده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارز دولتی برای واردات خودرو به چه گروهی از ساکنان ایران تعلق خواهد گرفت؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، دولت در ابتدای سال جاری با نوسانات نرخ ارز، ارز 4200 تومانی را برای واردات انواع کالا در نظر گرفته است.

بررسی‌های پایش نشان از آن دارد که قیمت کالاهای اساسی با وجود دریافت ارز 4200 تومانی افتی نداشته است، اما در این میان برای واردات موز در حدود 300 میلیون دلار ارز 4200 تومانی دریافت کرده و جای سوال دارد که این ارز توسط چه افرادی دریافت شده است؟ زیرا دریافت این میزان ارز برای واردات موز به ‌طور حتم با رانت همراه بوده است.

در سال جاری برای جلوگیری از رانت و بررسی فرآیند واردات خودرو با ارز دولتی جلوی ترخیص خودرو گرفته شد که این موضوع کاملاً مناسب و قابل‌قبول بوده است، اما جای سوال دارد که چرا با وجود گذشت 9 ماه از ممنوعیت واردات هیچ خودرویی از گمرکات کشور ترخیص نشده است؟ در این برنامه اعلام شد که بهتر است هر چه زودتر خودروها ترخیص و برای کاهش قیمت به بازار وارد شوند.

 این مسائل در حالی مطرح می‌شود که هیئت دولت بیش از 60 روز پیش در زمینه ترخیص خودروهای خاک خورده در گمرکات مصوبه‌ای قانونی را تصویب کرد، اما بدنه دولت در اجرای آن هیچ‌گونه قدمی بر نداشته است و از سوی دیگر حجم قابل‌توجهی از این خودروها از گذشته پیش‌فروش شده و صاحبان آن‌ها مبلغ خودرو را در ابتدای سال پرداخته‌اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала