روش های کنترل صرافی ها توسط بانک مرکزی ایران

© Sputnik / Vladimir Trefilovکنترل صرافی ها توسط بانک مرکزی ایران
کنترل صرافی ها توسط بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی جزئیاتی از نحوه شفافیت ایجاد شده توسط سامانه نیما را توضیح داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت که سامانه جامع ارزی تا کنون 85 درصد پیشرفت داشته است و افزود: این سامانه امسال بیشترین پیشرفت را داشت و تعاملات آن با سامانه جامع تجارت تکمیل و به دلیل محدودیت های ارزی، سامانه نیما هم در آن ایجاد شد.
وی خاطر نشان کرد: ایجاد سامانه« نیما» یا« نظام یکپارچه معاملات ارزی» موجب شد بازرگان (واردکننده به عنوان متقاضی ارز و صادرکننده به عنوان عرضه کننده ارز) صراف و بانک عامل (شعبه ارزی) هر کدام در درگاه خود کار نمایند. بر این اساس معاملات ارزی در حوزه تجارت خارجی کشور شفاف و قابل سیاستگذاری و راهبری شد.
رهبری یادآوری کرد که سامانه نیما شفافیت خوبی در کشور ایجاد کرده است و توضیح داد: به عنوان مثال، اگر یک صرافی بیش از حد نرمال خرید ارز داشته باشد و متناسب با آن، فروش ارز نداشته باشد، بانک مرکزی از طریق این سامانه متوجه می شود و می‌تواند دسترسی‌اش را برای خرید بیشتر ببندد و بعد از عرضه ارزها دسترسی‌اش را برای خرید باز کند. در واقع این سامانه کمک می‌کند عوامل عدم تعادل بازار ارز شناسایی و مدیریت شوند. این ترکیب قوی و تعامل بین سامانه ارزی و سامانه تجاری کشور امسال شکل گرفت و از مهر ماه توانست معاملات ارزی را مدیریت و تعادل نسبتا قابل قبولی در بازار ارز ایجاد کند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала