آمادگی عراق برای کمک به ایران

© AP Photo / Hadi Mizbanآمادگی عراق برای کمک به ایران
آمادگی عراق برای کمک به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران از اعلام آمادگی عراق برای کمک به جمهوری اسلامی در قبال تحریم‌ها خبر داد.

ایجاد منطقه صنعتی مشترک بین ایران و عراق - اسپوتنیک ایران
ایجاد منطقه صنعتی مشترک بین ایران و عراق
به گزارش اسپوتنیک، اکبر رنجبرزاده در گفت وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس مجلس عراق به ایران اظهار کرد: سفر رئیس مجلس عراق به ایران در تحکیم روابط دو کشور بسیار اثرگذار است در دیدار رئیس مجلس عراق با آقای لاریجانی هم شاهد مواضع مثبت رئیس مجلس و هیأت پارلمانی عراق نسبت به ایران بودیم.
وی افزود: یکی از نکاتی که در دیدار رؤسای مجلس دو کشور مطرح شد این بود که ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه و همسطح در منطقه می‌توانند تکمیل کننده یکدیگر باشند و ظرفیت‌هایی هم استفاده کنند. این آمادگی در پارلمان عراق وجود دارد آنها همچنین نقش ایران در دورانی که عراق مورد هجوم داعش قرار گرفته بود و دشمن به دنبال تجزیه عراق بود را فراموش نشدنی می‌دانند.
این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گسترش مناسبات اقتصادی ایران و عراق در سطوح مختلف را از جمله اهداف سفر رئیس مجلس عراق به ایران عنوان و خاطر نشان کرد: در این سفر رئیس مجلس عراق همچنین از ایران دعوت کرد برای برگزاری اجلاسی در عراق با حضور برخی کشورهای عربی مثل کویت، عمان، اردن و سوریه حضور یابد. مبنای این اجلاس تحکیم گروه دوستی منطقه و به ویژه تقویت سوریه در راستای همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورها و مبارزه با تروریسم است.
وی در ادامه یادآور شد: آقای لاریجانی هم با اشاره به برگزاری اجلاس شش کشور برای مقابله با تروریسم با حضور پاکستان، ایران، افغانستان، ترکیه و روسیه و چین از عراق هم درخواست کرد در صورت تمایل برای هم‌اندیشی در مورد مقابله با تروریسم در این اجلاس حضور یابد و به عضویت این اجلاس در بیاید تا هم‌افزایی بیشتری بین کشورها ایجاد شود.
رنجبرزاده همچنین گفت: یکی از نکات دیگری که از سوی رئیس مجلس عراق در دیدار با آقای لاریجانی مطرح شد این بود که در زمانی که عراق مورد هجوم داعش و در خطر تجزیه و انشعاب قرار داشت ایران کنار عراق ایستاد و حالا هم عراق اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور علیه هیچ کشوری از جمله ایران اقدام شود. رئیس مجلس عراق همچنین به صراحت گفت که کشورش برای کمک به ایران در جهت مقابله با تحریم‌های ظالمانه و رفع موانع اقتصادی آمادگی دارد.
یادآور می شود روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی خود ادامه دهند. 
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از توافق هسته ای برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала