کالای اساسی بر مبنای ارز 4200 تومانی

اشتراک
دولت در سال جاری14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، دولت روحانی تصمیم گرفته است که 25 رقم کالا اساسی با ارز 4200 تومان بدست مردم برسد.

رئیس جمهور ایران در این خصوص تصریح کرد:«اما در روند اجرا بعضی از این موارد درست اجرا شده و در برخی موارد نیز شاهد نابسامانی هستیم و برای غلبه بر این مشکلات لازم است همه در کنار هم باشیم و نظارت همگانی شکل بگیرد تا یک دلال نتواند نظم امور را بهم بزند.

بدهي تاريخي دولت فدرال آمريکا - اسپوتنیک ایران
بدهی تاريخی دولت فدرال آمريکا

اگر چه برای غلبه بر مشکلات قوای دیگر و نیروهای مسلح و امنیتی می‌خواهند کمک کنند، اما از آنجا که مبنای برنامه‌ریزی‌ها مشکل دارد، حریف قاچاق نمی‌شویم و وقتی به طور مثال صادرکنندگان در برخی موارد ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برنمی‌گردانند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شاهد اینگونه مسایل نباشیم.

بعضاً سیستم‌های نظارتی و در قوانین و آیین‌نامه‌ها مشکلاتی داریم که باید همه آنها را اصلاح کنیم. امسال 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ایم اما متأسفانه بخش عمده کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با ارز 4200 تومانی نیست. لذا باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که وقتی ارز 4200 تومانی برای واردات به تاجری داده می‌شود، بتوان تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده بر آن نظارت داشت.

یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم برای چند سال این بوده که میزان صادرات غیرنفتی بیش از واردات بوده است و این از زمان دولت مصدق در ایران سابقه نداشته است. البته اینکه از کل ارز حاصل از صادرات چقدر به داخل کشور برگردانده شده موضوع دیگری است.

هدف دولت این است که در حد امکان تلاش کند تا دریافتی کسانی که حقوق ثابت دارند، افزایش یابد. ضمن اینکه بایستی به مستمری‌بگیران هم کمک کنیم و در 3 سال اخیر آنچه به این قشر پرداخت کرده‌ایم، بیش از 4 برابر شده است، اما می‌دانیم که کافی نیست. دولت برغم همه مشکلات تلاش می‌کند که کالاهای اساسی به اندازه کافی و وفور در بازار وجود داشته باشد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала