افتتاح رسمی ‌راه‌آهن قزوین ـ رشت در ایران

© Sputnikگیلان
گیلان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
راه آهن رشت ـ قزوین با حضور حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مرکز استان گیلان رسماً به شبکه ریلی سراسری ایران متصل شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، ‌ آیین افتتاح راه‌آهن قزوین رشت عصر امروز با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و همچنین مسئولان استانی در رشت برگزار شد.
بهبود شبکه ترابری استان گیلان، افزایش ایمنی سفر، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری و توریسم از دیگر اهداف راه‌آهن رشت قزوین است.
این طرح به‌علت صرفه‌جویی 20 میلیون لیتر سوخت در سال و همچنین اشتغالزایی برای هزار و 865 نفر و کاهش آلودگی زیست محیطی و سوانح و تلفات جاده‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.
راه آهن قزوین-رشت به طول 164 کیلومتر با اعتباری بالغ بر یک هزار و 850 میلیارد تومان در 8 قطعه احداث شده است که وجود تونل ها و پل های متعدد بزرگ و زیبا در این محور، مسیر راه آهن قزوین-رشت را به یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل کرده است.
راه آهن قزوین-رشت از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران-تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین-شیرین سو به سمت لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و پس از گذشتن از محدوده رودبار با عبور از منطقه امامزاده هاشم به ایستگاه رشت منتهی می شود.
این محور در ادامه از یک مسیر به بندرانزلی و از مسیر دیگر به شهر آستارا در ایران و سپس به شهر آستارا در کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد.
پیش بینی شده است، 1.4 میلیون نفر مسافر و 5.1 میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و همچنین 2.8 میلیون نفر مسافر و 7 میلیون تن بار در سال بیستم بهره برداری از طریق این خط ریلی انجام شود.
‌خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلایران با بیان اینکه بخش سخت و مشکل‌دار کریدور شمال- جنوب با اتصال ریل به استان گیلان مرتغع می‌شود، گفت: فردا پروژه ریلی قزوین- رشت با حضور 5 وزیر از کشور‌های همسایه به بهره‌برداری می‌رسد و حضور مهمانان خارجی نشان دهنده اهمیت این پروژه است.
وی افزود: این کریدور از بندرعباس شروع می‌شد، ولی به دلیل سخت و دشوار بودن مسیر به سمت شمال تکمیل نشده بود، اما با همت متخصصان و مهندسان ایرانی قسمت دشوار این کریدور فردا به بهره‌برداری می‌رسد و از طریق این راه‌آهن به آستارا و سپس به آذربایجان و بعد از آن به روسیه و اروپا متصل می‌شویم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала