خاشقجی، اعضای کنگره آمریکا را به جان هم انداخته است

© AP Photo / Hasan Jamaliخاشقجی
خاشقجی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت دونالد ترامپ به دلیل عدم ارائه اطلاعات جدید در خصوص قتل خاشقجی تحت فشار قرار می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «آسوشیتدپرس»، مقام های وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا برای گزارش دهی در مورد قتل خاشقجی به کمیته روابط خارجی سنا رفتند اما سناتورها اعلام کردند که اطلاعات جدیدی در خصوص قتل این روزنامه نگار منتقد سعودی دریافت نکردند.

 سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات وعده دادند که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور را تحت فشار قرار دهند. سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام که در بسیاری از موضوعات ترامپ را همراهی کرده است، گفت که زمان اقدام فرارسیده است.

ایران در افق چشم انداز عربستان و راه ابریشم چین - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران در افق چشم انداز عربستان و راه ابریشم چین

باب منندز از اعضای ارشد و دموکرات کمیته روابط خارجی سنا گفت:«تحریم های جدیدی علیه عربستان اعمال می شود. به نظر من سنا باید وارد عمل شود، مگر اینکه قتل یک روزنامه نگار مقیم آمریکا را به خاطر روابط گسترده تر میان ریاض و واشنگتن، به مثابه یک اقدام قابل قبول بپذیرد. من این را قبول نمی کنم».

سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو گفت:«چیز تازه ای در جلسه ارائه نشد. سنا باید تصمیم بگیرد که آیا تحریم ها جدیدی علیه عربستان اعمال کند یا نه».

قرار بود دولت ترامپ در ماه فوریه گزارشی در مورد قتل خاشقجی ارائه دهد اما این گزارش در موعد مقرر منتشر نشد. شماری از اعضای دموکرات و جمهوریخواه سنای آمریکا از دولت ترامپ درخواست کردند اطلاعات بیشتری درباره قتل خاشقجی ارائه کند.

10نفر از 12 عضو جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا به ریاست جیم ریش در نامه به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا این درخواست را مطرح کردند.

خاشقجی دوم اکتبر 2018 در حالی که برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود، به قتل رسید. عربستان ابتدا قتل وی را انکار کرد اما در نهایت اعتراف کرد که این روزنامه نگار توسط عوامل سعودی به قتل رسیده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین با بررسی مکالمات شنود شده بن سلمان دریافته اند که او یک سال پیش از قتل خاشقجی در محفلی خصوصی از برنامه قتل این روزنامه نگار منتقد خبر داده بود. اما ترامپ به دلیل روابط تجاری و سیاسی با عربستان از اقدام و فشار علیه ریاض خودداری کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала