گزارش و تحلیل

ترس آمریکایی ها از تونل های زیرزمینی

© Sputnik / Denis Petrov /  مراجعه به بانک تصاویر نظامی آمریکا
نظامی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تونل های تاکتیکی آمریکا جنگ روانی برای وارد آوردن فشار بر ایران در زمینه های موشکی و هسته ای است

نظامیان آمریکایی از زمان جنگ با ژاپن از تونل های زیرزمینی بیزار هستند. اما آژانس توسعه پیشرفته وزارت دفاع آمریکا قصد دارد به مطالعه طرح استفاده از «تونل های تاکتیکی» در میدان نبرد بپردازد.

تونل ها می توانند برای تأمین امن واحدهای نظامی با تجهیزات، انجام عملیات مخفیانه نجات و ایجاد انبار لوازم و وسایل ضروری در زیر زمین، مورد استفاده قرار بگیرند.

با وجود این، تونل ها را نمی توان بی نقص دانست. ساخت آن ها گران تمام می شود و به عنوان یک نوع وسیله حمل و نقل راحت نیستند. اگر پنتاگون احساس کند که باید به زیر زمین پناه ببرد، این امر می تواند اشاره ای به آن باشد که عملیات روی زمین زیاده ازحد خطرناک شده است.

پس از آنکه دشمنان آمریکا طی مدت طولانی از تونل های زیرزمینی علیه سربازان آمریکایی استفاده کرده اند، نظاماین آمریکایی حالا از شانس دادن پاسخ متقابل برخوردار می شوند.

اسپوتنیک با حسن شمشادی، خبرنگار نظامی سابق صدا و سیمای ایران و فردی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و تعامل با ایران در این خصوص به گفتگو نشست.

بر طبق اخبار منتشره در رسانه های آمریکایی، تونل های تاکتیکی مانند تونل هایی است که ایران و کره شمالی برای حفاظت از تأسیسات هسته ای خود می سازد.تا چه حد این موضوع می تواند واقعیت داشته باشد؟

ایلان ماسک - اسپوتنیک ایران
تونل زیرزمینی لس آنجلس

پاسخ:  ببینید، در سال گذشته بود، چیزی حدود 13 یا14 ماه پیش که اولین بار این مسأله مطرح شد و از داخل خود آمریکا و مقام های آمریکایی گفتند که هزاران نظامی آمریکایی خودشان را برای رزم در تونل های رزمی و یا جنگ زیرزمینی آماده کنند. در آنزمان وقتی این خبرها منتشر شد، کارشناسان بیشتر رویکرد نظامیان آمریکایی را بحث نبرد آمریکایی با کره شمالی اعلام کردند که گفتند هزاران تونل و پناهگاه دارد که در طول مرزی اش در نزدیکی سئول، پایتخت کره جنوبی مستقر کرده و از آنها برای مخفی کردن نیروها و یگان های توپخانه، جنگ افزار های بیولوژیکی و احیانا شیمیایی و سلاح های اتمی خود استفاده می کند.

چند ماه پیش که این مسأله مطرح شد به فراموشی سپرده شد. تا اخیرا دوبار دارند بقول رسانه ای ها خبرش را داغ می کنند. اصل قصه به نظرم و به برداشت من، یک جنگ روانی است. برای اینکه طرف های روبرویشان را اگر طرف متخاصم بدانیم، حالا ایران، کره شمالی و یا هر کشور دیگر را محک بزنند. از سوی دیگر نبردهای زیر زمینی و تونلی سابقه جدیدی ندارد و شاید از دهها سال پیش در نبردهای مختلف از آنها استفاده می شده است، اینکه الان نظامیان آمریکایی و یا مقامات ارتش آمریکا به این فکر افتاده اند که در این قسمت تمرکز کنند، بیشتر جنگ روانی به نظر می آید و اینکه فهمیدند نیروهایی هستند به ویژه در منطقه غرب آسیا و یا همان کره شمالی که موضوع آن مطرح شد که در نبردها از تونل های زیرزمینی استفاده می کنند. این بیشتر جنگ روانی برای این قصه است و خیلی طبیعی است اگر آمریکا بخواهد خودش را در عرصه جدیدی احتمالا محک بزند و جایی وارد نبرد بشود که طرف مقابل آن از این تونل ها استفاده می کند و نظامیانش را به این شیوه، شیوه نبرد زیرزمینی آماده می کند و آموزش می دهد.

پرسش: آیا با درنظر داشت اینکه نظامیان آمریکایی از زمان جنگ با ژاپن از تونل های زیرزمینی بیزار هستند و هراس دارند، می توان نتیجه گیری نویسندگان گزارش را نابخردانه دانست؟

پروژه های نظامی فاجعه بار آمریکا - اسپوتنیک ایران
پروژه های نظامی فاجعه بار آمریکا

پاسخ: من بیشتر هوشمندی آنها را در زمینه جنگ روانی در نظر می گیرم. طبیعتا توی همان جنگی که با ژاپن داشتند و سابقه بسیار بسیار تلخی که از نبردهای زیرزمینی و تونلی داشتند، به نظر نمی آید که در نبردهای آتی در این قصه ورود جدی داشته باشند، اما هیچ احتمالی را نباید در جنگ های پیش رو و نبرد های نظامی صفر دانست و نادیده گرفت. بهرحال عرصه نبرد حالا با نبرد زمان آمریکا و ژاپن بسیار متنوع و گسترده شده است، شاخه های بسیاری دارد و بر اساس اینکه طرف مقابل شما یا دشمن شما، کشور متخاصمی که در حال نبرد است در مقابل آن از چه شیوه ها و روش هایی استفاده می کند، طرف دیگر هم باید این آمادگی ها را داشته باشد و در این عرصه وارد بشود، وگرنه در این زمینه هایی که عرض کردم ضربه می خورد. این قصه را بیشتر به حساب این بگذارید که می خواهند محک بزنند و ببینند که بازتاب این خبر چه می تواند باشد و احیانا چه واکنش هایی را می تواند در عرصه کشورهای دیگر و به ویژه کشورهایی که توان نظامی بالایی دارند و به نوعی متخاصم هستند با آمریکا و یا آمریکا با آنها حالت تخاصم دارند، ارزیابی کند. این یک جنگ روانی و اقتصادی است.

پرسش: آیا مطرح شدن موضوع تونل های زیرزمینی در ایران برای حفاظت تأسیسات هسته ای ایران است، جلب توجه به برنامه هسته ای ایران است؟

پاسخ: طبیعتا انتشار یک خبر، مطلب یا گزارش، هدف خاصی دارد و اهداف مختلفی  را هم پوشش می دهد و یکی از اهداف می تواند همین باشد. آمریکایی ها ثابت کردند در دهه های گذشته که هربار خواستند روی مسأله ای صحبت کنند یا اجماع جهانی را پیش بکشند یا مثلا در مجامع بین المللی، سازمان ملل یا شورای امنیت و دیگر گردهمایی های جامعه جهانی حرف خود را پیش ببرد، ابتدا زمینه سازی می کنند. برای این مسأله و یکی از زمینه سازی ها می تواند همین باشد که چندی پیش یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که ما تمامی مراحل تولید و حفظ و نگهداری موشک های زمین به زمین دوربرد خود را در زیر زمین داریم انجام می دهیم تا از چشم دشمنان ما خارج باشد و جاسوسان نتوانند فعالیت ما را رصد بکنند و همچنین طبیعتا بخشی از فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران که بیشتر بارها و بارها از طرف آژانس بین المللی و انرژی اتمی البته صلح آمیز اعلام شده است، آن راهم انتشار این خبر می تواند هدف قرار بدهد. جنگ روانی و رسانه ای که عرض کردم مقدمه ای را ایجاد می کند برای اینکه باردگر فشار بیاورند به جمهوری اسلامی ایران در زمینه های موشکی و هسته ای و دیگر مواردی که بعد از آن پیش خواهند آورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала