گزارش و تحلیل

تفاهم ترانزیت دیتا، راهی برای تشکیل بلوک شرق

© Fotolia / Sergey Nivens روسیه در بین ۵۰ کشور خوشبخت دنیا
 روسیه در بین ۵۰ کشور خوشبخت دنیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از قرارداد ترانزیت دیتا میان ایران، قطر و ار منستان خبر داد.

اسپوتنیک — محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز سه شنبه، با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر از همکاری ایران، ارمنستان و قطر در مورد ترانزیت دیتا جنوب به شمال خبر داد و نوشت در ملاقات با وزیر ارتباطات ارمنستان: 1. قرارداد سه جانبه قطر،ایران و ارمنستان برای ترانزیت دیتا جنوب به شمال امضا و تبادل شد. 2. برای همکاریهای مشترک آینده در توسعه امنیت سایبری، توسعه اقتصاد دیجیتال و صادرات نرم‌افزاری، کارگروه مشترکی تشکیل دادیم تا جزییات آن نهایی شود.

محمد ازلی موسس سایت تکراسا و کارشناس مسائل اینترنتی در اینباره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

قرارداد ترانزیت دیتا بین ایران، ارمنستان و قطر امضا شد - اسپوتنیک ایران
قرارداد ترانزیت دیتا بین ایران، ارمنستان و قطر امضا شد
در بهمن ماه سال جاری رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که قصد داریم نسبت به ترانزیت اینترنت اقدام کنیم. وی در همان زمان از مذاکرات با عراق، آذربایجان، ترکمنستان و قطر خبر داده بود که ایران بتواند برای ترانزیت اینترنت هاب شود، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که در منطقه برخوردار است. به این نکته نیز باید توجه کرد که ترانزیت اینترنت در منطقه ما از طریق دریا صورت می گیرد و تا کنون راه زمینی نداشته است.
کشورهای ایران،ارمنستان و قطر مذاکرات خود را برای ترانزیت اینترنت آغاز کردند، علی رغم اینکه پیش از این رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده بود که آذربایجان نیز در این مذاکرات حضور خواهد داشت.

به دلیل مشکلات ارمنستان با آذربایجان و ترکیه، ارمنستان و موسس شرکت UCOM تبلیغات خبری بسیاری درباره این موضوع انجام دادند و به نوعی اعلام کردند که ترکیه و آذربایجان نیز علاقه بسیاری برای این قرارداد داشتند که نتوانستند ولی ما موفق به عقد ایران قرارداد شدیم و به جایگاه خوبی در ترانزیت اینترنت دسترسی پیدا خواهیم کرد.

باید اشاره کرد که این موضوع در حال حاضر در حد یک تفاهمنامه است و همچنین این مورد را باید در نظر گرفت که قطر درگیر مشکلاتی با عربستان، امارات و تا حدودی با آمریکا است و قطر نیز به نوعی به ایران پیوسته است.
این ترانزیت اینترنت از قطر به ایران خواهد رسید، سپس به ارمنستان و در نهایت به احتمالا به روسیه خواهد رفت و بلوک شرق تا حدودی شکل می گیرد.
پیش از این، خارج از بحث "آی تی"،روسیه نیز در حال ایجاد یک پلتفورم با نام "میر" بود که بتواند تراکنش های مالی بلوک شرق را انجام دهد و اخیرا روسیه با چین نیز روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر پیدا کردن که بتوانند از سیستم آمریکایی خارج شوند و این موضوعات قاعدتا به یکدیگر مرتبط می شوند و به نوعی بلوک شرق بیشتر در حال شکل گرفتن است و با وجود اینکه ترکیه در این قرارداد وجود ندارد، اما بیشتر به بلوک شرق نزدیک می شود.
ایران در صورت شکل گرفتن این تفاهنامه که با قطر و ارمنستان به امضاء رسانده، یک لاین ترانزیت جدید که زمینی می باشد، ایجاد خواهد شد که مکمل ترازیت دریایی خواهد شد.
اما اینکه این توافقنامه عملی خواهد شد یا خیر، از لحاظ مالی و تحریم ها، کشور قطر به دلیل تحریم های عربستان نمی تواند از حریم هوایی این کشور استفاده کند و از اینرو از حریم هوایی ایران استفاده می کندو قاعدتا در ازای آن بهایی به ایران پرداخت می کند و همانطور که بابت استفاده از حریم هوایی ایران هزینه ای پرداخت می کند، پس می تواند هزینه ترانزیت اینترنت و قرارداد آنرا نیز پرداخت کند.

خطر از کارافتادن اینترنت بر اثر حملات هکرهای مرتبط با ایران - اسپوتنیک ایران
خطر از کارافتادن اینترنت بر اثر حملات هکرهای مرتبط با ایران
از سوی دیگر نیز ایران با ارمنستان نقاط مشترک بسیاری دارند که می توان به شهروندان ارامنه ایران و همچنین همسایگی دو کشور اشاره کرد. همچنین ارمنستان کشور کوچکی است و علاقه بسیاری برای همکاری با ایران را دارد و علاقه به راهیابی به بازار ایران را دارند.

این پروژه تنها به اینترنت ختم نمی شود و شامل یکسری فعالیت های اقتصادی نیز می شود. همچنین ایران با عراق، ارمنستان و افغانستان در زمینه "آی تی" همکاری خواهد داشت و از این کشورها برای شرکت در نمایشگاه هایی که در ایران برگزار می شود، دعوت بعمل می آید.
در سال 1392 نیز صحبت هایی در مورد ترانزیت اینترنت به گوش می رسید و گفته می شد که در آن زمان در حدود 300 میلیون یورو سرمایه نیاز دارد و سالانه 200 میلیون یورو برای ایران درآمد خواهد داشت. اما خارج از بحث های مالی، ایران از ژئوپولتیک به سمت ژئواکانومی حرکت می کند که بتواند پیوند‌های قویتر اقتصادی با کشورهای همسایه و بخصوص با کشورهایی که با آمریکا رابطه خوبی ندارند، ایجاد کند.

آمریکا در حال حاضر از هر جهت به ایران فشار می آورد و هر اقدامی توانسته است انجام داده و حتی می توان گفت که شاید مورد دیگری برای وارد کردن فشار به ایران باقی نمانده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала