چاپگر سه بعدی برای ترمیم پوست+عکس

© Depositphotos.com / Pixologicپوست انسان
پوست انسان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چاپگر جدید برای ترمیم پوست آسیب دیده از سلول‌های پوست بیمار به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه «ساینس رپورتز»، چاپگر سه‌بعدی قابل استفاده در بیمارستان‌ها، از سلول‌های پوست بیمار به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند تا خطر پس زدن لایه پوست در محل زخم به حداقل برسد.

محققان انستیتوی WFIRM واقع در آمریکا یک چاپگر زیستی جدید ساختند که قادر است با ایجاد لایه‌هایی بر روی پوست آسیب دیده، زخم را به سرعت ترمیم کند. برای این منظور ابتدا از پوست سالم بیمار یک نمونه تهیه شده و دو نوع سلول پوستی موسوم به فیبروبلاست و کراتینوسیت از آن نمونه جدا می‌شوند. فیبروبلاست‌ها ساختارهایی را تولید می‌کنند که موجب بهبود زخم می‌شود و کراتینوسیت‌ها سلول‌های اصلی تشکیل دهنده لایه بیرونی پوست هستند. در مرحله بعد نمونه سلول‌ها کشت شده و با نوعی هیدروژل ترکیب می شوند تا جوهر چاپگر سه‌بعدی را بسازند.

این چاپگر جدید برای ترمیم پوست ابتدا با استفاده از یک اسکنر لیزری سه‌بعدی، تصویری از ساختار زخم تهیه می‌کند. سپس با استفاده از این تصویر سه‌بعدی، عمیق ترین بخش‌های زخم را تشخیص داده و آن را با استفاده از سلول‌های فیبروبلاست پر می‌کند. این فرآیند، ساختار طبیعی پوست را شبیه‌سازی می‌کند و موجب ترمیم سریع تر زخم می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала