چرا ترامپ مخالف برجام است؟

© REUTERS / Joshua Robertsچرا ترامپ مخالف برجام است؟
چرا ترامپ مخالف برجام است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه لوموند روز پنجشنبه در گزارشی به بررسی دلایل مخالفت آمریکا با توافق هسته ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ میان تهران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان منعقد شد، پرداخت.
آیا امکان آشتی ایران و آمریکا وجود ندارد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا امکان آشتی ایران و آمریکا وجود ندارد؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، درمطلب لوموند آمده است: سیاست های هسته ای ایران از سال های 2000 میلادی به مذاق برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا خوش نیامد.
'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا بعد از ورود به کاخ سفید بلافاصله توافق هسته ای سال 2015 با ایران را زیر سئوال برد و اعلام کرد که اگر تغییراتی که او می خواهد در متن این توافقنامه صورت نگیرد، از آن خارج خواهد شد.
از دیدگاه ترامپ این توافق بیشتر از همه به نفع دولت ایران بود. اما چرا توافق هسته ای ایران مشکل آفرین است.
در سال 2006 در برابر پیشرفت برنامه هسته ای ایران، سازمان ملل متحد تحریم های اقتصادی سخت گیرانه ای علیه این کشور اعمال کرد. این تحریم ها در حوزه فعالیت های نفتی ایران، فروش سلاح و تبادلات مالی این کشور بود.
طی ده سال این تحریم ها اقتصاد ایران را به طور کامل فلج کرد، اما به برنامه های هسته ای این کشور پایان نداد. نتیجه این شد که در سال 2015 پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و آلمان و ایران و نماینده اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند در مورد برنامه جامع اقدام مشترک یا 'برجام' مذاکره کنند. این همان توافق هسته ای ایران است.
این توافق منجر به لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران در برابر اقدامات از سوی تهران شد. در وهله نخست ایران باید منابع اورانیوم غنی شده ای که می توانست برای تولید سلاح هسته ای کاربرد داشته باشد، صرف نظر می کرد.
اورانیوم باقی مانده برای ایران هم می تواند به مدت پانزده سال تنها به میزان 3.67 درصد غنی شود. این میزان غنای اورانیوم برای استفاده غیر نظامی کافی است و کاربرد نظامی ندارد.
لوموند افزود: ایران همچنین باید از دو سوم سانتریفیوژهای خود صرف نظر می کرد. در نهایت نیز در این توافق نظارت و بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران در نظر گرفته شد تا پایبندی ایران به تعهداتش تایید شود.
لوموند نوشت: این توافق با لغو تحریم های اقتصادی به ایران اجازه داد به بخشی از دارایی های مسدود شده خود در بانک های بین المللی دست یابد.
'مارک سمو' خبرنگار روزنامه لوموند در این باره افزود: بعد از توافق هسته ای سال 2015، میلیاردها دلار بطور مستقیم به ایران پرداخت شد.
علاوه بر انتقاد ترامپ از جنبه های اقتصادی این توافق، وی معتقد است که برجام به هیچ وجه مساله ی هسته ای را حل نکرده است.
سمو اضافه کرد: ترامپ هم مانند دیگر منتقدان توافق بر نواقص این توافق تاکید می کند. نخستین نقص برجام این است که این توافق برای دوره ای ده ساله در نظر گرفته شده و سوال این است که پس از این مدت چه خواهد شد.
این قماری در مورد پیشرفت های آینده ایران و گام برداشتن این کشور به سوی دمکراسی است.
دقیقا ترامپ همین قمار را نمی خواهد. وی ترجیح داد از این توافق خارج شود تا به توافق جامع تر دیگری دست یابد.
یادآور می شود روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی خود ادامه دهند.
هشتم ماه مه سال گذشته  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала