گزارش و تحلیل

کارزار جنگ اطلاعاتی ایران و اسرائیل

© AFP 2023 / YARIV KATZکارزار جنگ اطلاعاتی ایران و اسرائیل
کارزار جنگ اطلاعاتی ایران و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ايران دستگاه اطلاعاتي خود را در تمامي كشورها عليه اسرائيل فعال نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، گونن سگو که طی سال‌های 1995 تا 1996 میلادی به عنوان وزیر انرژی و زیرساخت اسرائیل فعالیت می کرد از سوی مقام های قضایی اسرائیل به "جاسوسی علیه رژیم اسرائیل، کمک به دشمن در زمان جنگ و انتقال اطلاعات با هدف ضربه زدن به امنیت اسرائیل"، متهم شده است.
سگو که یک پزشک بوده است در سال 2005 به‌ اتهام تلاش برای قاچاق بیش از 30 هزار قرص روانگردان از کشور هلند به اسرائیل و همچنین جعل کردن گذرنامه دیپلماتیک زندانی شده بود. وی دو سال بعد یعنی در سال 2007 آزاد شده بود.
این وزیر سابق رژیم صهیونیستی ماه می سال 2018 در فرودگاه بن گوریون بازداشت شده و اتهام وی قرار دادن اطلاعات مربوط به بازار انرژی، سایت های امنیتی اسرائیل، ساختمان ها و مقام های رسمی در نهادهای سیاسی و امنیتی در اختیار ایران است. این اطلاعات زمانی که وی طی سال های 2012 تا 2018 میلادی در نیجریه زندگی می کرده است، به ایران منتقل شده است.

مچ اندازی موساد و وزارت اطلاعات ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مچ اندازی موساد و وزارت اطلاعات ایران

به گفته شین‌بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی)، سگو برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود، با اسرائیلی‌های شاغل در بخش‌های نظامی، امنیتی و دیپلماتیک ارتباط برقرار می‌کرده و با این ادعا که منابع ایرانی در واقع تاجر و بازرگان هستند، تلاش می‌کرده تا بعضی از آن شهروندان را به آن منابع ایرانی متصل کند.
به گزارش تلویزیون اسرائیلی آی۲۴ حکم گونن سگو به دلیل اتهام‌های «جاسوسی برای ایران» و «انتقال اطلاعات به دشمن» صادر شده و وی به 11 سال زندان محکوم شده است. لازم به ذکر است که اتهام «کمک به دشمن در زمان جنگ» به دلیل اعتراف‌های سگو از پرونده حذف شده است.
در این راستا تصمیم گرفتیم تا با دکتر سید هادی برهانی استاد دانشگاه تهران و متخصص در مسائل غرب آسیا همکلام شویم.
نخست وزیر اسرائیل، ایران را تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر اسرائیل، ایران را تهدید کرد

اسپوتنیک: تا چه حدی صحت این خبر را ارزیابی می‌فرمایید؟
بر اساس اطلاعاتی که در مطبوعات عرضه شده است ارزیابی بنده اینست که برای ایران مشخص شده است که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل علیه ایران فعال است و اقدامات و خرابکاری‌هایی را علیه ایران انجام میدهد که نمونه واضح آن شهادت دانشمندان هسته‌ای ایران است که توسط دستگاه جاسوسی اسرائیل در ایران انجام شده است. از این جهت ایران به این مرحله از هوشیاری رسیده است که باید در برابر این اقدامات از خود دفاع کند و لازمه این دفاع اینست که اطلاعات کافی را از برنامه‌ها، تصمیمات، طرح‌ها و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل داشته باشد.
بر اساس همین درک و فهم ایران طرح‌هایی را دارد و آنرا به اجرا گذشته است که چگونه بتوانند به داخل اسرائیل نفوذ کنند و این اطلاعات را بدست بیاورند. علل قائده بر اساس همین چارچوب بوده که موفق شدند این وزیر اسرائیلی را در نیجریه به اصطلاح شکار کنند و از وی اطلاعات کسب کنند و براساس خبرهایی که ما داریم تایید میکند که چنین امری صورت پذیرفته است و ایران توانسته است که این وزیر سابق را در اختیار گرفته و از این طریق خود را به اطلاعاتی که می‌خواهد نزدیک کند.
ایران چه منافعی می‌تواند در نیجریه داشته باشد؟
به نظر من ارتباطی بین این مسئله و نیجریه نمی‌بینم یعنی این‌ها ارتباطی به منافع ایران در نیجریه ندارد. این قضیه جنگ دستگاه اطلاعاتی دو کشور می‌بینم که در کشورهای مختلفی در دنیا در جریان است. در خصوص این مورد هم چون این وزیر اسبق در نیجریه حضور داشته و کار میکرده است، دستگاه اطلاعاتی ایران در این کشور به سراغ وی رفته است و من دلیل دیگری در این خصوص نمی‌بینم.
آیا حکم زندان 11 ساله متناسب با این جرم است و یا این حکم به علت اطلاعات احتمالی است که توسط این وزیر سابق در اختیار سرویس اطلاعاتی اسرائیل قرار داده است؟
در خصوص این حکم باید گفت که ظاهرا ایشان در مراحل کار با دولت اسرائیلی همکاری کرده و لذا در حکم ایشان تخفیف قائل شده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала