گزارش و تحلیل

چالش پوتین به آمریکا جدی گرفته شود

© AP Photo / Richard Drewچالش پوتین به آمریکا جدی گرفته شود
چالش پوتین به آمریکا جدی گرفته شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مادلین آلبرایت، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه از Mitt Romney عذرخواهی کرد. آلبرایت طی انتخابات ریاست جمهوری وی به این خاطر از او انتقاد کرد که مسکو را حریف اصلی واشنگتن خواند.

اسپوتنیک به نقل از نیوزویک می‌نویسد: آلبرایت در جریان جلسه کمیتۀ اطلاعاتی مجلس نمایندگان، کنگره آمریکا در مورد افزایش اقتدارگرایی در سراسر جهان اظهار داشت که وی می خواست از اشتباه خود از میت رامنی عذرخواهی کند؛ او توانایی های روسیه و آرمان های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را در دوران پس از جنگ سرد، دست کم گرفت.

مادلین آلبرایت با اشاره به پوتین گفت:

"ما در آن زمان معتقد بودیم که جنگ سرد پایان یافته است و ما پیروزی به دست آوردیم… با این حال، ما فراموش می کنیم که ما با یک عامل کا گ ب برخورد می کنیم، و من فکر می کنم او با داشتن کارت های ضعیف بسیار خوب بازی کرده است و من شخصا باید از سناتور رامنی عذرخواهی کنم چون به نظر من رویدادهای روسیه را دست کم گرفتیم… پوتین کشور خود را به صحنه بین المللی بازگرداند. "

رامنی در سال 2012 رقیب باراک اوباما بود. از او سوال شد: کدام کشور بزرگترین خطر ژئوپلیتیک برای آمریکا است؟ رامنی در جواب گفت: روسیه. اوباما به رامنی گفت: "امروز در دهه 1980 تلاش می کنند تا سیاست خارجی آن زمان را احیا کنند ولی زمان جنگ سرد 20 سال پیش به پایان رسیده است."

بحث هایی که در آن زمان صورت گرفت، توسط بسیاری از مردم به عنوان شکست رامنی تلقی شد. با این حال، کارشناسانی که در روز سه شنبه در کنگره سخنرانی کردند، کلاً موافقت کردند که روسیه یکی از مهمترین مخالفان ایالات متحده و ارزشهای دموکراتیک است.

اعلام پاسخ موشکی روسیه به خروج آمریکا از پیمان INF - اسپوتنیک ایران
پاسخ موشکی روسیه به خروج آمریکا از پیمان INF
آندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر اسبق دانمارک، دبیرکل پیشین ناتو، به اعضای کمیته اطلاعاتی گفت: روسیه مسئول 80 درصد از فعالیت‌های مربوط به انتشار خبرهای کذب است.
علاوه بر این، کارشناسان معتقدند که کشورهایی مانند چین، ایران و ونزوئلا دارای دولت های اقتدارگرا هستند و رهبران متحدان ایالات متحده مانند ترکیه، مجارستان و لهستان به تدریج ارزش های دموکراتیک را از بین می برند و در نتیجه به سمت اقتدارگرایی حرکت می کنند.

آندریا کندال- تیلور، کارمند علمی ارشد مرکز امنیت جدید آمریکایی، تاکید کرد که افزایش استبداد در سراسر جهان یک تهدید جدی به امنیت ملی ایالات متحده است. کندال-تیلور گفت:

"دموکراسی توسط رهبرانی که در نتیجه انتخابات آزاد و عادلانه به قدرت رسیدند، از بین برده می شود. سالهاست که روسیه و چین در حال تلاش برای تضعیف پیشرفت دموکراسی هستند. رشد سریع چین، به ویژه همراه با روابط عمیق آن با روسیه، به تضعیف دموکراسی کمک خواهد کرد."

رئیس کمیته اطلاعاتی، آدام شیف Adam Schiff در جریان جلسه این کمیته کنگره آمریکا، تأکید کرد که روسیه "با موفقیت از گفتگوی سیاسی علنی ما به نفع خود استفاده کرد."

همه سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 دخالت کرده است، و کمپین گمراهسازی خبری را راه انداخت و تلاش کرد در جامعه آمریکا اختلافات ایجاد کرده و بر روند رایگیری تأثیر بگذارد.

جلسه گفت و شنود کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا در روز سه شنبه در مورد اقتدارگرائی، برای اولین بار با اکثریت نمایندگان حزب دموکرات در مجلس نمایندگان برگزار شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала