آمادگی کره شمالی جهت از بین بردن تأسیسات یونگ بیون

© REUTERS / Leah Millisرهبران آمریکا و کره شمالی در هانوی
رهبران آمریکا و کره شمالی در هانوی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کره شمالی اعلام کرد برای از بین بردن تأسیسات یونگ بیون در عوض لغو بخشی از تحریم ها آماده است.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه کره شمالی در جریان  کنفرانس کوتاه مدت فوری برای محافل کوچکی از خبرنگاران اعلام کرد که کره شمالی در نشست هانوی از آمریکا خواست بخشی از تحریم ها  که به زندگی مردم ساده و بخش اقتصادی آسیب می رساند لغو شود.

وی در ادامه گفت:«ما فقط خواهان لغو تحریم های اقتصادی شدیم که زندگی مردم ساده را دشوار می کند و نخواستیم تمام تحریم ها لغو شوند. کره شمالی در عوض پیشنهاد کرد تمام تأسیسات در یونگ بیون نابود شوند و قول داده شد تمام آزمایشات موشکی و هسته ای متوقف شوند.

روسیه: موشک های ایران ، ابزار مهار منطقه ایست - اسپوتنیک ایران
روسیه: موشک های ایران ، ابزار مهار منطقه ایست

این پیشنهادات حداکثر پیشنهادات در لحظه کنونی است. اما بدشواری می توان گفت که آیا طرفین خواهند توانست در قالب پیشنهادات متقابل به توافق برسند یا خیر. اما موضع کنونی کره شمالی تغییر نخواهد کرد حتی اگر آمریکا مذاکرات جدیدی را پیشنهاد کند».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دومین دیدار خود را روز چهارشنبه 27 فوریه در هانوی، پایتخت ویتنام برگزار کردند. روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی موضوع اصلی در مذاکرات دو طرف اعلام شده است.

ترامپ قبل از شروع دیدار کیم جونگ اون را «رهبر بزرگی» نامید و گفت که فکر می‌کند دیدار با او بسیار موفق آمیز باشد. رهبر کره شمالی هم ابراز اطمینان کرد که این بار مذاکرات دو طرف ثمربخش باشد و گفت که همه تلاش خود را برای این کار انجام خواهد داد.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون 12 ژوئن سال گذشته برای اولین بار در سنگاپور دیدار نمودند. در آن زمان رهبران آمریکا و کره شمالی پس از ملاقات کوتاه مقابل خبرنگاران، پشت درهای بسته و تنها با حضور مترجمان گفتگو کردند. کیم جونگ اون در این دیدار اعلام کرد که قصد دارد شبه جزیره کره را بطورکامل غیر هسته ای کند و به دنبال آن دمونتاژ سایت پرتاب موشک های قاره پیما و بالستیکی «سوهایی» آغاز شده و میدان آزمایشات هسته ای «پونگری» تعطیل گردید. در پاسخ آمریکا متعهد شد به پیونگ یانگ تضمینات امنیتی واگذار کند.

رئیس جمهور آمریکا، در حاشیه دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در هانوی، او را یک رهبر توانمند خواند. ترامپ گفت: به عقیده من کره شمالی با چنین رهبری، بسیار موفق عمل خواهد کرد. من معتقدم که ما به توافقی دست خواهیم یافت که برای کیم جونگ اون، کشور او و برای ما بسیار خوب خواهد بود. و من فکر می کنم این دقیقا همان چیزی است که در پایان اتفاق خواهد افتاد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала