مجلس ایران با تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی مخالفت کرد

© Sputnik / Владимир Федоренко /  مراجعه به بانک تصاویر مجلس ایران با تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی مخالفت کرد
مجلس ایران با تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی مخالفت کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیشنهاد دولت مبنی بر استفاده از ارز چهارهزار و دویست تومانی برای تامین کالاهای اساسی با مخالفت نمایندگان مجلس ایران مواجه شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس ایران در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 98، با اختصاص ارز 4هزار و 200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی از سوی دولت مخالفت کردند.

در متن بند الحاقی که مورد مخالفت نمایندگان مجلس قرار گرفت آمده است: در جهت حمایت از مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف چهارده میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت خام را پس از کسر کسورات قانونی با نرخ یارانه‌­ای و ترجیحی خارج از سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) صرفاً برای تأمین کالاهای اساسی کشور اختصاص دهد. عناوین کالای اساسی مشمول این بند حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از ابلاغ این قانون به‌تصویب هیئت وزیران می­‌رسد.

دولت موظف است تمهیدات لازم برای اجرای این بند و نظارت بر توزیع کالاهای مذکور را فراهم کند به‌طوری که اجرای این بند اثر منفی بر تولید داخلی نداشته باشد و قیمت نهایی این کالاها برای مصرف‌کننده جز هزینه­‌های توزیع، با افزایش مواجه نشود.

سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است در پایان خردادماه و براساس آخرین اطلاعات آماری رسمی کشور مبنی بر قیمت خرده­‌فروشی کالاها، عملکرد این بند را به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.دولت موظف است درصورت عدم تحقق شروط فوق، ظرف مدت یک ماه پس از ارائه گزارش، روش‌های دیگری را برای نحوه مصرف مانده منابع اتخاذ کند به‌نحوی که اقشار آسیب‌­پذیر و تولیدکنندگان این نوع کالاها در کشور دچار آسیب نشوند. مصرف این وجوه در مواردی جز مصرف این بند مجاز نمی­‌باشد و تخلف محسوب می‌­شود.

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس در این جلسه، پس از بیان اظهارات موافقان و مخالفان، بند الحاقی (2) تبصره (7) لایحه بودجه سال 98 را برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала