فرمانده نیروی دریایی سپاه: ممانعت از صادرات نفت ایران در تنگه هرمز یعنی بسته شدن آن

© AFP 2023 / Ebrahim Norooziفرمانده نیروی دریایی سپاه: ممانعت از صادارت نفت ایران در تنگه هرمز یعنی بسته شدن آن
فرمانده نیروی دریایی سپاه: ممانعت از صادارت نفت ایران در تنگه هرمز یعنی بسته شدن آن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرمانده ی نیروی دریایی سپاه ایران بیان داشت: تا زمانی که ما از تنگه هرمز استفاده می‌کنیم و نفت‌مان را صادر می‌کنیم و منعی برای ما وجود ندارد این تنگه باز است اما زمانی که بخواهند جلوی نفت‌ ما و کشتی‌های ما را بگیرند این منطقی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مصاحبه ای با شبکه خبری العالم،در خصوص مسائل مهمی در حوزه‌ آمادگی رزمی نیروی دریایی سپاه و همچنین ادعاهای برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس توضیح دادند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه در خصوص کنترل تنگه هرمز بیان داشت بخش لاین(خط) ورودی تنگه هرمز به عهده جمهوری اسلامی ایران است و بخش خروجی آن با کشور دوست و برادر ما عمان است که در واقع کشتی هایی که وارد تنگه هرمز می شوند کنترل باند را در این منطقه انجام می دهیم و این عمل را منطقه یکم نیروی دریایی سپاه انجام می دهد و هر کشتی که وارد می شود از آن سوال می شود؛ مبدا، مقصد، نام ، بار کشتی و سایر موارد.
هر شناوری که وارد می شود در ورود ایران و در خروج عمان بررسی لازم را انجام می دهد. در روز بیش از 85 فروند کشتی از این منطقه حساس عبور می کند که زون تنگه هرمز بین این دو آب‌راه قرار گرفته ، آب‌راه جنوبی و آب‎راه شمالی.
ما طولانی ترین ساحل را با خلیج فارس داریم و از قدیم این خلیج، خلیج الفارسی و متعلق به فارس و کشور ایران است. این ساحل طولانی فقط با کشور جمهوری اسلامی ایران مرز دارد. در جنوب ما 9 کشور مرز دارد و این نشان می دهد که این خلیج ، خلیج فارس است. کشورهای مقابل ما ، از عراق 75 کیلومتر ، کویت حدودا 900 کیلومتر ، عربستان ، بحرین ، قطر ، امارات و سپس بخشی هم در عمان مرز دارد.
دریادار تنگسیری در خصوص موقعیت بسیار حساس تنگه هرمز وشایعات مربوط به بستن تنگه هرمز بعد از خروج آمریکا از برجام و به صفر رساندن صادرات نفت ایران توضیح داد: قبلا هم عرض کردیم که تا زمانی که نفت ما از تنگه هرمز خارج می‌شود و منعی برای خروج و ورود کشتی‌های ما صورت نگیرد این تحقق پیدا نمی‌کند و منطقی نیست که ما بخواهیم این کار را انجام دهیم اما اگر روزی احساس کنیم که نفت از اینجا خارج شود اما نفت ما خارج نشود آن موقع هر عقل سلیم و سالمی اجازه نمی دهد که این اتفاق بیافتد و ما که این ساحل طولانی را داریم و نگهبان این تنگه هرمز هستیم و به آن تسلط کامل داریم نتوانیم نفت‌مان را صادر کنیم اما یک بیگانه فرامنطقه‌ای بیاید و بتواند نفت را از اینجا ببرد و صادر کند، خب این منطقی نیست، قطعا بدانید که جوانان غیور این مملکت اجازه این موضوع را نخواهند داد و تا زمانیکه ما از تنگه هرمز استفاده می‌کنیم و نفت‌مان را صادر می‌کنیم و منعی برای ما وجود ندارد این تنگه باز است اما زمانیکه بخواهند جلوی نفت‌ ما و کشتی‌های ما را بگیرند این منطقی است و هر منطقی این را می‌گوید و خواهند دید که آیا این اتفاق می‌افتد یا نه؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала