استقرار موشک های بالدار آمریکا در اروپا

اشتراک
به احتمال زیاد آمریکا ممکن است موشک های بالدار خود را در اروپا مستقر سازد.

به گزارش اسپوتنیک، برایان مک کئون مدیر ارشد «مرکز دیپلماسی و تعاملات جهانی پن بایدن» معتقد است که آمریکا بعید است کلاهک های هسته ای را در اروپا مستقر سازد، اما استقرار موشک های بالدار  محتمل است تا بدین ترتیب روسیه را وادار کند به قالب پیمان نابودی موشک های برد متوسط و کوتاه برگردد.

وی گفت:«بعید می دانم که آمریکا به گزینه هسته ای رو آورد. در رابطه با سیستم های زمین پایه، فکر می کنم این سیستم ها غیرهسته ای خواهند بود. ایالات متحده گزینه دیگری دارد که حتما نباید موشک های بالدار زمین پایه باشند. اما آمریکا می تواند از این موشک ها به عنوان اقدامی استفاده کند که روسیه را وادار کند به پیمان نابودی موشک های بردمتوسط و کوتاه برگردد تا بتوان آن را نجات داد».

واکنش ظریف به خروج آمریکا از پیمان INF - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به خروج آمریکا از پیمان INF

مک کئون از سال 2014 تا 2017 در سمت دستیار اول معاون وزیر دفاع آمریکا کار می کرد. به گفته وی در سالهای کارش در پنتاگون، این عقیده رایج بود که آمریکا حتما نباید همان نوع تسلیحات شبیه تسلیحات روسیه را برای تأمین برتری نظامی خود داشته باشد.

وی در توضیح گفت:«آمریکا دارای سیستم های دریا و هواپایه است که می توانند خطر بزرگی برای تأسیسات روسیه باشند. وزارت دفاع در دکترین هسته ای اعلام کرد که قصد دارد به طراحی موشک های بالدار دریاپایه بپردازد که ممکن است مجهز به کلاهک های هسته ای باشند که در جهت مقابله با موشک های روسی است».

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز 5 فوریه از ساخت نوع زمین پایه موشک کروز خبر داده بود. دیرتر کارشناسان خاطرنشان ساخته بودند که برای این کار فقط کافی است سیستم هدایت این موشک ها و نرم افزار مربوطه تغییر داده شود.

ولادیمیر پوتین اعلام کرده است روسیه در پاسخ به خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد، اقدام مشابه را انجام خواهد داد.

پیمان، داشتن موشک های بالستیک زمین پایه و کروز با برد بین 500 تا 5500 را برای طرفین ممنوع ساخته است. مسکو و واشنگتن بطور منظم یکدیگر را به نقض این پیمان متهم کرده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала