گزارش و تحلیل

ایران و ترکیه آتش افروزان منطقه؟

© Fotolia / Borna_Mirایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا آمد برجام را پاره کرد تا منطقه را به آتش بکشد.

احمد ابوالغیط  دبیر کل اتحادیه کشورهای عربی اعلام نمود که ایران و ترکیه به بحران های منطقه ای دامن می زنند. به عقیده وی ایران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می کند. کشورهای اروپایی به خوبی می دانند که ایران باید به اقدامات مداخله گرانه خود در عرصه کشور های دیگر خاتمه دهد. در حال حاضر ایران تلاش می کند هژمونی و نفوذ خود را گسترش دهد. اما ایران باید سیاست خود را تغییر بدهد. اروپایی ها در این شرایط با ایران مخالف هستند و به خوبی می دانند که لازم است مداخله این کشور را در کشورهای عربی متوقف سازند.

راه حل نظامی درگیری های منطقه ای وجود ندارد و باید راه حل سیاسی که ضامن حفظ یکپارچگی  و وحدت منطقه باشد یافت بشود. حل و فصل مسأله فلسطین را می توان یکی از سنگ پایه های دستیابی به ثبات و امنیت در خاورمیانه دانست. حل و فصل مسأله فلسطین  کوتاهترین راه برای برقراری ثبات در منطقه  و از بین بردن افراط گرایی و زورگویی در آنجاست. آنچه به مذاکرات سیاسی مربوط می شود، در وهله اول باید توجه را بر فرایند صلح خاورمیانه، بحران سوریه،یمن،لیبی و عراق، مبارزه با تروریسم با هدف جستجوی راه حل درازمدت برای تأمین صلح در منطقه متمرکز ساخت.

واکنش ایران به بیانیه اتحاد عرب علیه تهران - اسپوتنیک ایران
واکنش ایران به بیانیه اتهام آمیز اتحادیه عرب علیه تهران

اسپوتنیک با جناب سید هادی افقهی کارشناس مسایل خاورمیانه کشورهای عربی، تحلیلگر ارشد در  مسایل سوریه،عراق و یمن، در این خصوص به گفتگو نشست.

پرسش: آیا ایران و ترکیه بحران آفرین و آتش افروزان منطقه ای هستند؟

پاسخ: با توجه به شواهد و قرائن انکارناپذری که نشان می دهد آمریکا می آید در منطقه ما ایجاد بحران می کند و از گروهای داعش و تروریستی در سوریه حمایت لجستیکی می کند و آنها را مسلح می کند و آمریکا به قطر و عربستانی سعودی دستور داد که ما در سرنگونی بشار اسد شرکت بکینم و کمک بکند و ما 7 میلیارد دلار کمک کردیم ولی شکار از قفس پرید.

عربستان سعودی محکوم به جنایت جنگی می شود، چون هواپیماهای آنها در یمن مجلس ختمی را بمباران کردند و حدود 300 نفر کشته و زخمی  شدند. عربستان ما را تهدید می کند و می گوید می خواهیم جنگ را به داخل خاک ایران بکشیم قبل از اینکه ایران جنگش را به داخل خاک عربستان بکشد، این گفته خود بن سلمان است. اینها هستند که دارند منطقه را به آتش می کشند. ولی شخصی به نام ابو الغیظ می آید و بدون ارائه هیچ دلیلی، ایران را متهم به دخالت در امور منطقه می کند.

پرسش: نظر شما در مورد دخالت ترکیه  در امور منطقه ای چیست؟

پاسخ: بله در مورد ترکیه هم می توان گفت که در امور این منطقه دخالت کرده است و بدون مجوز وارد خاک سوریه شده است.  بهانه اش هم این است که می خواهم مرزهای خودم را امن کنم و با تروریسم مبارزه کنم و نمی خواهم بگذارم که تروریسم وارد کشور من بشود. اما تروریسم در خاک خودتان هست و در بخش های زیادی نیرو وارد کرده اید، در«الباب» نیرو وارد کرده اید. شما می گویید پس از خروج آمریکا می خواهید جای آن را در شرق فرات بگیرید. آیا ایران از این گونه کارها انجام داده است و چه گناهی کرده است که می رود با تروریسم مبارزه می کند و نمی گذارد پایتخت های منطقه یکی بعد از دیگری فروبپاشد و به دست آمریکا، عربستان سعودی و داعشی ها بیفتد. ایران برجام را امضا کرد که منطقه آرام بشود، اما آمریکا آمد برجام را پاره کرد تا منطقه را به آتش بکشد. آرامش منطقه به نفع آمریکا و عربستان نیست. ما با روسیه و ترکیه محوری تشکیل دادیم و گفتیم محور سوریه را از این به بعد بصورت مسالمت آمیز حل بکنیم. اجلاس آستانه و سوچی را برگزار کردیم. اما آنها در ورشو می نشینند و می خواهند علیه منطقه آتش افروزی بکنند. دو کنفرانس در 180 درجه در تناقض و تضاد باهم هستند. سه رئیس جمهور، جناب آقای پوتین، روحانی و اردوغان می نشینند تا منطقه را آرام بکنند ولی آنها می گویند ما 60 کشور جهان را در ورشو جمع کردیم تا منطقه را به آتش بکشند. تحت زیباترین عناوین دارند زشت ترین کارها را انجام می دهند.

پرسش: واکنش اروپا نسبت به دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی چگونه می تواند باشد؟

پاسخ: آیا اتحادیه عرب به مسأله فلسطین کمک می کند؟ مگر اتحادیه عرب در راستای اهداف آمریکا حرکت نمی کند؟ همین اتحادیه عرب ما را متهم می کند که ما از کشورهای اروپایی می خواهیم که به ایران فشار بیاورند تا در منطقه دخالت نکند. ایران کجا دخالت کرده؟ ما کدام کشوری را تهدید کرده ایم؟ هر روز دارند ما را تهدید می کنند.

ایران در نشست های آستانه و سوچی می گوید جنگ را تمام کنیم و از طریق گفتگوی سیاسی این بحران را حل و فصل بکنیم. اما آمریکا و عربستان سعودی نمی گذارند و مدام اسلحه وارد می کنند.

بنابراین این اظهارات آقای ابولغیط  خیلی اروپایی ها را تحت تأثیر قرار نمی دهد. اروپایی ها که نماینده آنها خانم موگرینی است 13 بار تا کنون گفته که ایران پایبند به توافق هسته ای است و توافق هسته ای را قبول دارد و ماهم باید به توافق هسته ای احترام بگذاریم. در ورشو جمع شدند تا علیه ایران قطعنامه صادر کنند. خود همین کشورهای اروپایی زدن توی دهن آقای مایک پنس معاون ترامپ که رفت آنجا به اروپایی بگوید که شماهم بیائید از برجام خارج بشوید. شما هم مثل ما توافق هسته ای را پاره کنید، گفتند نه، چرا پاره اش بکنیم؟ ممکن است ما با ایرانی ها سر مسأله موشکی اختلاف داشته باشیم، ولی ما پایبند به توافق هسته ای هستیم. در کنفرانس مونیخ هم به جهان دروغ گفتند. در حالی که لشگرهاشون، نیروهاشون و عناصر آنها و مزدوران و دلارهایشان، همه و همه برای آتش افروزی در منطقه است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала