مخالفت مجلس ایران با افزایش و چند نرخی شدن بنزین

© Sputnik / Владимир Федоренко /  مراجعه به بانک تصاویر مخالفت مجلس ایران با افزایش و چند نرخی شدن بنزین
مخالفت مجلس ایران با افزایش و چند نرخی شدن بنزین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران, نمایندگان مجلس با اکثریت آرا با افزایش و چند نرخی شدن بنزین مخالفت کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز در جلسه علنی مجلس در پیشنهادی به تبصره 14 لایحه بودجه سال 98 کل کشور، گفت: طبق این پیشنهاد دولت باید نسبت به ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی از اردیبهشت ماه سال آینده اقدام کند که تصمیمات نهایی در جلسات سران قوا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

علیرضا سلیمی نماینده محلات که از مخالفان این پیشنهاد بود گفت: در صورت تصویب نهایی این پیشنهاد تورم و قیمت‌ها در سال آینده افزایش پیدا می‌کند که در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست.

میر حمایت میرزاده نماینده گرمی که از حامیان این پیشنهاد بود گفت: صرفه جویی در شرایط امروز جامعه که روزانه قیمت‌ها زیاد می‌شود، تنها راهکار است که این پیشنهاد در این راستا تعریف می‌شود.

نمایندگان مجلس با 59 رأی موافق، 112 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر با پیشنهاد فرهنگی عضو کمیسیون تلفیق برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کردند.

موضوع چند ترخی شدن بنزین هم مطرح شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند.

علی مطهری در جلسه علنی امروز شنبه مجلس در هنگام بررسی تبصره 14 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور پیشنهادی درباره نرخ بنزین داد و گفت: وضعیت قبلی نرخ بنزین تا سال 83 به این صورت بود که هر سال 10 تا 15 درصد به قیمت بنزین اضافه می شد و مردم نیز با این افزایش طبیعی مشکلی نداشتند ولی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 84، مجلس هفتم قانون تثبیت قیمت ها را وضع کرد که به موجب آن قیمت بنزین ثابت ماند و همین مسئله موجب مشکلاتی برای کشور از جمله قاچاق بنزین شد.

وی افزود: به دنبال این موضوع قانون هدفمندی یارانه ها آمد که قائل به آن بود که به دلیل افزایش قیمت ها باید یارانه بنزین را به مردم بدهیم، ولی قانون هدفمندی یارانه ها مصیبتی برای کشور شد.

مطهری تصریح کرد: باید فکری به حال مسئله بنزین کرد تا هم مصرف بی رویه بنزین کنترل شود و هم از قاچاق آن جلوگیری صورت گیرد.

در این پیشنهاد آمده است: از تاریخ یکم خرداد 98 بنزین با کارت سوخت و برای خودروهای شخصی به این صورت عرضه شود که مصرف بنزین تا 80 لیتر با مبلغ هر لیتر هزار تومان و برای مصارف بالاتر از 80 لیتر با مبلغ هر لیتر 3 هزار تومان در نظر گرفته شود و درآمد ناشی از این موضوع برای اشتغال، تولید و کمک به اقشار کم درآمد صرف شود.

نمایندگان با 70 رای موافق، 122 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 212 نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала