گزارش و تحلیل

آیا امکان آشتی ایران و آمریکا وجود ندارد؟

© AFP 2023 / Carlos Barriaآیا امکان آشتی ایران و آمریکا وجود ندارد؟
آیا امکان آشتی ایران و آمریکا وجود ندارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم اینکه تنش میان ایران و ایالات متحده این روزها به اوج خود رسیده اما وجود این تنش ها به نوع دیگری تضمین کننده آن است که فعلا قرار نیست جنگی راه بیافتد.

معمولا تا زمانی که طرفین برای یکدیگر شاخ و شانه می کشند یعنی هنوز تصمیم به جنگ نگرفته اند.

ظاهرا آمریکایی ها به دنبال آن هستند که همان روش عراق را بر علیه ایران پیاده کنند، بدین معنا که چند سالی ایران محاصره شدید اقتصادی و تحت بمباران تبلیغاتی قرار گیرد و اگر بنا باشد زمانی به ایران حمله کنند زمانی خواهد بود که ایران در بدترین شرایط داخلی خود قرار دارد.

آمریکا: ایران در پی تکرار هولوکوست است - اسپوتنیک ایران
آمریکا: ایران در پی تکرار هولوکوست است

در حال حاضر ایران علیرغم همه فشارهای اقتصادی از نظر نظامی در بهترین شرایط خود قرار دارد و با توجه به وسعت نفوذ ایران در منطقه بدیهی است که لشکر کشی به ایران در این شرایط منطقی به نظر نمی آید و حد اکثر ممکن است که دشمن بخواهد یک ضربه و یا عملیات نظامی بسیار کوتاه انجام دهد، اما به هر حال آنها در حال حاضر از واکنش احتمالی ایران واهمه دارند.

به حال حال می توان گفت حد اقل این شرایط تا سال 2020 وپس از انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت.

در آن زمان بستگی دارد که آیا آقای ترامپ مجددا به ریاست جمهوری ایالات متحده انتخاب شود یا نه.

همچنین آن زمان مصادف خواهد بود با تغییر مجلس در ایران و انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران.

شاید می شد گفت اگر یک رئیس جمهوری معقول امروزه در ایالات متحده حضور داشت بهترین شرایط برای گفتگو میان ایران و ایالات متحده فراهم بود ودر صورت موفقیت برجام و پایبند ماندن ایالات متحده به تعهدات خود قطعا شرایط برای ادامه مسیر فراهم می شد اما به هر حال خروج ترامپ از برجام همه زمینه سازی هایی که می توانست منجر به نزدیکی ایران و آمریکا می شد را به هم زد.

حال ممکن است که آقای ترامپ کنار برود ولی در ایران رئیس جمهوری ای سر کار بیاید که به هیچ وجه حاضر نباشد به آمریکایی ها اطمینان داشته باشد.

افزایش صادرات نفت ایران علی رغم تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
افزایش صادرات نفت ایران علی رغم تحریم های آمریکا

در این شرایط باز هم اختلافات میان ایران و ایالات متحده ادامه خواهد یافت.

همچنین ممکن است آقای ترامپ مجددا انتخاب شود و یک رئیس جمهوری تندرو در ایران انتخاب شود و در آن شرایط حتی کار به جنگ بکشد.

علیرغم اینکه بسیاری در ایران منتظر شکست ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری می باشند اما باید توجه داشت که ترامپ شرایطی را در ایران ایجاد کرده که مخالفین رابطه با آمریکا قویتر شده اند و موافقین گفتگو ضعیف تر شده اند.

با این شرایط خیلی احتمال دارد مخالفین گفتگو با آمریکا و غرب هم مجلس هم کرسی ریاست جمهوری آتی ایران را در اختیار بگیرند.

واین ماجرا قطعا شانس بهبود هرگونه رابطه با آمریکا را بر هم خواهد زد.

تنها شانسی که برای بهبود روابط میان ایران و ایالات متحده وجود دارد این است که در ایالات متحده هم رئیس جمهوری ای به قدرت برسد که حاضر است سیاست های این کشور بر علیه ایران را تغییر دهد و همچنین در کنگره ایالات متحده افرادی به قدرت برسند که حاضر هستند رفتارهای خصومت بار آمریکا بر علیه ایران را تغییر دهند.

همچنین در ایران هم رئیس جمهوری ای به قدرت برسد که حاضر باشد مانند آقای روحانی ریسک گفتگو را تحمل کند و هم اینکه مجلسی سر کار بیاید که حامی این رئیس جمهوری باشد.

با توجه به شرایط موجود نمی توان تصور کرد که چنین شرایطی به وجود بیاید اما به هر حال باید امیدوار بود که افرادی مانند آقای ترامپ که بر طبل خصومت و دشمنی می زنند بعد از 2020 سر کار نباشند و افرادی که به دنبال صلح هستند هم در ایالات متحده و هم در آمریکا به قدرت برسند.

برخی ممکن است متوجه نباشند که ترامپ با پاره کردن برجام چه کاری انجام داده اما در واقع شانس بهبودی روابط ایران و آمریکا را نیز به هم زده.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала