آبروی برباد رفته سیاسی بن سلمان

© wikipedia / Sent via OTRSمحمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود
محمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولیعهد عربستان سعودی سعی می کند با سفرهای خارجی آبروی سیاسی خود را بازیابد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویترز»، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تلاش می ورزد با سفرهای خارجی خود آبروی بربادرفته سیاسی خود را بازیابد.

در این روزها ولیعهد سعودی سفری به چین داشت. هیئت ایرانی نیز  قبل از سفر بن سلمان با رئیس جمهور چین دیداری داشت. ولیعهد عربستان پیشتر به پاکستان و هند رفته بود. وی سعی کرد روابط اقتصادی و بخصوص افزایش وزنه عربستان در صنایع نفت آسیایی گسترش یابد.

حمله هدفمند مسکو و پکن به پاشنه آشیل آمریکا - اسپوتنیک ایران
حمله هدفمند مسکو و پکن به پاشنه آشیل آمریکا

طی سه سال گذشته، پکن همواره تلاش کرده است دایره نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در عربستان سعودی و خاورمیانه افزایش دهد. این تلاش‌ها هم‌گام با پروژه بزرگ چین معروف به «راه ابریشم جدید» انجام می‌گیرد که اهدافی درازمدت و جاه‌طلبانه برای توسعه روابط بازرگانی در سطح جهانی دارد.

در همین ارتباط، عربستان نیز در نظر دارد اقتصاد خود را از وابستگی به درآمدهای نفتی نجات دهد. به این دلیل مقامات عربستانی چشم انداز اقتصادی 2030 را برای رهایی از درآمدهای نفتی و مواد خام در نظر گرفته اند. آنها به خوبی می دانند نمی توانند همیشه به درآمدهای نفتی وابسته باشند.

عربستان همچنین قصد دارد که در صنایع پتروسیمی چین سرمایه‌گذاری کند. سعودی‌ها در پاکستان نیز همین راه را دنبال می‌کنند. در حال حاضر عربستان بعد از روسیه، دومین فروشنده نفت به چین است.

یک روز قبل از سفر بن سلمان به چین، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران با سفر به این کشور، با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین دیدار و گفت و گو کرده بود. سفر هیئت ایرانی به چین و سفر هیئت بلند پایه عربستانی به این کشور را نمی توان اتفاقی دانست. شی جین پینگ طی ملاقات با علی لاریجانی تأکید کرد که پکن بر خلاف وضعیت بین‌المللی کنونی و تحریم های آمریکا علیه ایران، همچنان تمایل دارد که روابط نزدیک با تهران را حفظ کند.

اما در این میان آنچه که برای مقامات چین بسیار مشکل است، نحوه توازن رفتار پکن با تهران و ریاض است. از آنجایی که چین رابطه نزدیکی به ایران دارد باید در گسترش روابط خود با عربستان بسیار محتاطانه رفتار کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала