فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران

© AP Photo / Ronald Zak,یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیپلماسی برجامی، شکل دادن به روندهای بین المللی برای شکست تقابل دولت ترامپ با مردم ایران را ممکن می سازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، تایید فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، باردیگر بازتاکیدی برتعهدات برجامی اروپا در قبال ایران را نشان می دهد.

چهاردهمین گزارش یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای برجام در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت منتشر شد که تأکید می‌کند ایران از تعهداتش در این توافق منحرف نشده است. گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی را می توان بخش مهمی از دیپلماسی برجامی ایران تفسیر کرد.

بمب اتمی  آمریکا - اسپوتنیک ایران
بمب های هسته ای آمریکا در آلمان

در این گزارش آمده است:«ایران سطح غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود را درسطحی که مورد توافق بوده،حفظ کرده است.ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا همچنان به مفاد کلیدی در فعالیت‌های هسته‌ای خود طبق توافق سال 2015با گروه 1+5، پایبند مانده است آژانس بین المللی انرژی اتمی به مکان‌هایی که برای بازرسی نیاز بوده و اغلب با اطلاع رسانی کوتاهی صورت می‌گیرد، دسترسی داشته است.

حجم آب سنگین و هم میزان اورانیوم غنی شده در ایران افزایش یافته است.اما میزان این مواد همچنان در محدوده‌ای است که در توافق برجام تعیین شده است».

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 8 ماه مه 2018 از برجام خارج شد و تحریم هایی را که به موجب این توافق لغو شده بود دوباره اعمال کرد.ایالات متحده آمریکا  در حالی از برجام خارج شد که حتی سازمان‌های اطلاعاتی این کشور پایبندی ایران به برجام را تایید کرده بودند.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهت پیشرفت در ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала