گزارش و تحلیل

ایران در افق چشم انداز عربستان و راه ابریشم چین

CC0 / / ایران در افق چشم انداز عربستان و راه ابریشم چین
ایران در افق چشم انداز عربستان و راه ابریشم چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، خواهان حمایت پکن از رشد نفوذ منطقه ای کشورش و همچنین عقد قراردادهای نفتی است.

اسپوتنیک در آستانه این دیدار در تاریخ 21-22 فوریه انجام می شود، با چند تن از صاحبنظران مطرح مصاحبه کرد. کارشناسان بر این باورند که ولیعهد ممکن است برای حل اختلافات با ایران به چین مراجعه کند.

پکن در آستانه دیدار ولیعهد عربستان سعودی تایید کرد که با وجود تحریم آمریکا، واردات نفت ایران را ادامه خواهد داد. این قصد در کنفرانس خبری توسط وزیران خارجه چین و ایران، وانگ یی و محمد جواد ظریف اعلام شد. وزیر چینی در مذاکرات با همتای ایرانی علاقمندی به تقویت اعتماد استراتژیک با ایران و نیز تضمین پیشرفت مشارکت استراتژیک جامع را تایید کرده است. چین تقریبا یکی پس از دیگری از مهمانان عالی رتبه ایران و عربستان پذیرایی می کند. این امر قصد جدی پکن را برای حفظ تعادل در روابط با این بازیگران منطقه ای برجسته، علی رغم اختلافات در حال رشد بین ریاض و تهران را، نشان می دهد.

واکنش ظریف به فروش تکنولوژي هسته اي امريکا به عربستان - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به فروش تکنولوژی هسته ای آمريکا به عربستان
ایرینا فیودورووا، محقق موسسه خاورشناسی آکادمی علوم روسیه گفت: پتانسیل چین برای میانجیگری بسیار بزرگ است. پکن قرارداد همکاری استراتژیک با ایران و عربستان سعودی دارد. چین بزرگترین شریک بازرگانی ایران است، بنابراین تاثیر آن بر رفتار ایران در عرصه بین المللی قابل توجه است. در عین حال، تهران بارها آمادگی خود را برای راه اندازی گفت وگو با ریاض در هر زمانی که طرف دیگر آرزو دارد، اعلام کرده است. به دلیل تحریم های آمریکا، ایران اکنون در شرایط اقتصادی دشوار قرار دارد. مقامات باید توجه عمومی را از مشکلات داخلی به اختلافات در خارج سوق دهد.

اسپوتنیک: چین علاقه مند به ثبات در خاورمیانه برای تامین منابع انرژی است. حل و فصل اختلاف میان ایران و عربستان سعودی به موضعگیری خانواده سلطنتی و محافل صنایع و تجارت عربستان سعودی بستگی زیادی دارد. اما اگر چین بخواهد، و اگر از آن خواهش کنند، می تواند یک واسطه باشد. تا چه اندازه امکان دارد که عربستان سعودی از شرکای چینی چنین خواهشی بکند؟

شما را با نظر جی کای یون، JI KAIYUN مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه جنوب غربی چین آشنا می‌کنیم. او گفت: در حال حاضر دشوار است که یک پیش بینی دقیق در مورد این موضوع ارائه شود. دیپلماسی چین در خاورمیانه به طور کلی سازنده است و براساس منافع صلح و ثبات استوار است. چین برای عربستان سعودی و ایران کشوردوست است. پکن در امور بین دولتی این دو کشور دخالت نمی کند.

ایران نباید مانع در روابط چین و عربستان سعودی شود، همانطور که عربستان سعودی نباید در روابط چین و ایران دخالت کند. عربستان سعودی روابط دوستانه با چین دارد، اما اگر عربستان سعودی بخواهد چین را از ایران دور کند، این امر غیر ممکن خواهد بود. چین و ایران کشور های دوست هستند، اما اگر ایران چین را به عدم همکاری با عربستان سعودی سوق دهد، چین این کار را نخواهد کرد. چین و عربستان سعودی در رشته انرژی، اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری همکاری می کنند. چین تنها می تواند ایران و کشورهای خلیج فارس را آشتی دهد و به آنها در دستیابی به تفاهم و سازش کمک کند. با این حال، چین طرف عربستان سعودی یا ایران را نمی‌گیرد و تنها می تواند از مواضع منصفانه ای حمایت کند که مورد پسند هر دو کشور باشد. پکن می‌تواند مبتکر حل و فصل مسالمت آمیز مسایل باشد.

آزمایشگاه مرکز علمی - آموزشی - اسپوتنیک ایران
ترس عربستان از دموکراسی ایران
محقق چینی، مانند همتای روسی اش، از توانایی چین برای توسل به میانجیگری بسیار قدردانی کرد. او گفت: اختلافات بین عربستان سعودی و ایران جنبه ساختاری دارد. همچنین آشکار است که دو کشور تفاوت های زیادی در خصوص ایدئولوژی، استراتژی های دفاع ملی و امنیت و استراتژی جهانی خود دارند. اختلافات بین دو کشور در مورد آمریکا برای حل و فصل مشکل است. چین می تواند نقش سازنده ای در تلاش برای جلوگیری از تشدید بیشتر اختلاف میان عربستان سعودی و ایران و ایجاد یک پلت فرم و مکانیسم برای برقراری روابط و مذاکرات ایفا کند.
من فقط می توانم بگویم که چین سعی خواهد کرد که نقش فعال خود را در تشنج زدایی روابط بین ایران و عربستان سعودی و همچنین در توسعه این روابط در مسیر سازنده، ایفا کند.

در همین حال، احمد الشهری Ahmed al Shahri کارشناس اقتصاد از عربستان سعودی، در مصاحبه ای با اسپوتنیک، اظهار داشت که سفر ولیعهد محمد بن سلمان به توسعه روابط اقتصادی چین و عربستان سعودی اختصاص خواهد یافت: روابط بین عربستان سعودی و چین پایه استواردارد. اول از همه، این همکاری اقتصادی است. شاهزاده عربستان، محمد بن سلمان، به چین رفته و هدف سفر او عمدتا حل مسائل اقتصادی است. در حال حاضر چین وارد کننده اصلی نفت عربستان است. علاوه بر این، کشورها در حال توسعه پروژه های مشترک هستند. به عنوان مثال، "جاده ابریشم جدید"، که راه را برای چین در خاورمیانه و بازار سراسر جهان باز خواهد کرد.

ناو آمریکایی برای ایران است یا عربستان؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ناو آمریکایی برای ایران است یا عربستان؟
نتایج دیدار محمد بن سلمان به شرق یا غرب به معنای عقد موافقت نامه ها و گسترش همکاری های فنی است. این نتایج را در ایجاد شهر نئوم می بینیم و با کمک ماهواره های چینی می‌خواهیم به فضا برویم. عربستان سعودی علاقه مند به همکاری‌ در رشته فن آوری با چین است، که برای اجرای برنامه توسعه عربستان سعودی با عنوان " افق چشم انداز 2030 " ضروری است.

به گفته احمد الشهری، محقق ربستانی، روابط ریاض و پکن بر اساس یک استراتژی اقتصادی سودمند دوجانبه است. چین دارای تکنولوژی های پیشرفته است و می تواند درهای جدیدی برای خاورمیانه باز کند. یک پروژه عربستان — پاکستان برای تسریع تحویل نفت از عربستان به مشتریان وجود دارد. امروز طولانیترین مسیر حمل نفت 45 روز را در بر می‌گیرد، ولی دو کشور می خواهند این مسیر را تا 10 روز کاهش دهند.

با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ولیعهد جویای موضعگیری چین در مورد نقاط داغ منطقه — سوریه، یمن، عراق خواهد شد. چین علاقه خاص خود را به تبادل نظر در مورد این مسائل دارد، مخصوصا در جنبه های مختلف حل و فصل موقعیت در سوریه. بنابراین، این مساله و دیگر مشکلات منطقه خاورمیانه نیز، به احتمال زیاد، جایگاه مهمی در مذاکرات چین و عربستان اشغال خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала