گزارش و تحلیل

اروپا در دو راهی آمریکا و روسیه

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / اروپا در دو راهی آمریکا و روسیه
اروپا در دو راهی آمریکا و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه با توجه به اقدامات آمریکا تلاش می کند تا موازنه قدرت را در دنیا حفظ کند.

اسپوتنیک — ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود در مجمع فدرال این کشور، آمریکا و ناتو را متهم به نقض پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه برد کرد و گفت، در صورت مستقر شدن سلاح های هسته ای آمریکا در اروپا، روسیه پاسخی منطقی به این اقدام خواهد داد.

ناتو پیام پوتین را تهدید آمیز نامید - اسپوتنیک ایران
ناتو پیام پوتین را تهدید آمیز نامید
در پی سخنان رئیس جمهور روسیه در مجمع فدرال این کشور، ناتو این سخنان را تهدیدی برای اروپا خواند.

پیرس کازالیت، معاون سخنگوی ناتو، نیز گفت: در سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مجمع فدرال این کشور، پیام تهدیدآمیزی علیه اروپا دیده می شود. وی با غیر قابل قبول خواندن آن افزود: این اتحادیه نمی خواهد یک مسابقه تسلیحاتی جدید را آغاز کند.
کازالیت اشاره کرد که ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، قول داده که انواع جدیدی از سلاح های هسته ای را در کشورهای اروپایی مستقر نکند.

علیرضا اکبری، کارشناس مسایل راهبردی، بنیانگذار مرکز مطالعات راهبردی و معاون سابق وزیر دفاع ایران در اینباره با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.

در مدت زمانی که از این پیمان می گذرد، نوعی از موازنه استراتژیک بین قاره ای در سطح جهان برقرار بود و صاحبان قدرت های برتر پذیرفته بودند که کنترل سطح، کیفیت، حجم و تعداد موشک های استراتژیک کروز را طبق یک موازنه ای توافق شده، اعمال کنند که این یک رویکرد عقل گرایانه است.

حدود یک دهه پیش که آمریکا سعی کرد به حوزه خارج نزدیک به روسیه نفوذ کند و بحث سیستم های راداری و موشکی در شرق اروپا و مشخصا در جمهوری چک و لهستان مطرح کرد، نشان می داد که آمریکا تا حدودی تعهد خود به این موازنه را نادیده می گیرد و مشخص بود که پیشروی ایالات متحده در حوزه شرق اروپا، امنیت اروپا را به خطر می اندازد و اساسا رویکرد آمریکا این است که هزینه امنیت را برای تمامی مناطق به ویژه اروپا افزایش دهد.
در این مورد که دونالد ترامپ به اروپایی ها برای پرداخت سهم آنها در هزینه های ناتو فشار می آورد، هزینه سنگینی است که به اروپا تحمیل می کند و به این معنی است که که آمریکایی ها قصد دارند امنیت برای اروپا را پر هزینه کنند و یا به طور ساده تر، هزینه امنیت خود را از خاورمیانه، آفریقا و مشخصا اروپا دریافت کنند.

پوتین: تهدید نظری قطع اینترنت برای روسیه وجود دارد - اسپوتنیک ایران
پوتین: تهدید نظری قطع اینترنت برای روسیه وجود دارد
تلاش آمریکا برای ترک موافقتامه سلاح موشکی استراتژیک، برگرفته از این تفکر است که آنها تمایل دارند به نحوی روسیه را دوباره در موضعی قرار دهند که یک جنگ ستارگان جدیدی را به سبکی که ریگان که در دهه 80 شروع کرد، آغاز کنند و اینبار اروپا را به عنوان میانجی این منازعه یا این عدم موازنه قرار بدهند.
روسیه قادر است به موازات آمریکا این موازنه را پایاپای پیش ببرد، یعنی اگر آمریکایی ها برخلاف پیمان کنترل موشک های استراتژیک قصد داشته باشند برای توسعه در کمیت یا کیفیت موشک های خود اقدام کنند، روسیه نیز می تواند این اقدام را پایاپای پاسخ دهد.

آقای پوتین مشخصا تاکید کرد که روسیه قادر است مراکز مهم و خاص آمریکا را که می تواند موازنه موشکی را برهم بزند، تحت کنترل موشکی روسیه قرار بدهد.
از صحبت های آقای پوتین در مجمع فدرال روسیه استنباط نمی شود که اروپا مورد تهدید واقع شده، آنچه که اروپا را تهدید می کند، در مرحله اول رویکرد ضد امنیتی آمریکا است که با برهم زدن موازنه قبلی، موجب تهدید دنیا و به ویژه اروپا می شود.

در این میان روسیه ناچار به حفظ این موازنه است و نمی شود به آمریکا اجازه داد تا در کیفیت و کمیت، حجم و تعداد موازنه موشکی را نادیده بگیرد و در طرف مقابل، از روسیه یا هر کشور دیگری ایراد گرفته شود که به چه دلیل شما برای حفظ موازنه تلاش می کنید.

اقدام روسیه یک تهدید نیست بلکه تلاش برای ادامه موازنه می باشد و موضع آقای پوتین یک روشنگری است که اگر آمریکا برای برهم زدن این موازنه تلاش کند، ما به هر ترتیب ناچار به حفظ این موازنه هستیم.
اروپا می تواند بین این دو قدرت یکی را انتخاب کند. اگر اروپا اجازه ندهد که آمریکا هزینه های بیشتر را به ناتو تحمیل کند و هم اینکه در ناامن سازی دنیا با بر هم زدن توازن موشکی، خاک اروپا را سکوی موشکی خودش قرار دهد، طبیعتا اروپا مشکلی نخواهد داشت، به این دلیل که اگر کشورهای اروپایی اجازه توسعه سکوهای موشکی را در خاک خود به آمریکا ندهند، دلیلی ندارد که روسیه بخواهد برای مهار این سکوها اقدام کند و این انتخاب اروپایی ها می باشد. و با ممانعت از قرارگرفتن سکوهای موشکی آمریکا می توانند امنیت خود را تضمین کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала