گزارش و تحلیل

معاون وزیر امور خارجه ایران: تشابه سازی ایران و عراق در سناریوی آمریکا باطل است

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoمحمد کاظم سجادپور، معاون وزیر امور خارجه ایران
محمد کاظم سجادپور، معاون وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا قصد دارد دولت ایران را طبق سناریوی شنبه به آنچه در عراق اتفاق افتاد با کمک اسرائیل و عربستان سعودی شکست دهد. آیا در تکرار این سناریو موفق خواهد بود؟

روزنامه " ال پریودیکو" می نویسد: " کنفرانس ورشو در خصوص خاور میانه ، اگر چه به طور رسمی به صلح و ثبات در خاور میانه مرتبط بود اما درواقع با هدف " تحت کنترل گرفتن ایران" بود. این روزنامه خاطر نشان می کند که آمریکا تحت حمایت اسرائیل و عربستان سعودی قصد دارد دولت ایران را همانند سناریویی که در عراق اجرا شد شکست دهد.

آقای محمد کاظم سجادپور، معاون وزیر و رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در خصوص سناریوی آمریکا برای تبدیل ایران به عراقی دیگر توضیح دادند:

ما از ذهن طراحان این بحث ها خبر نداریم اما هرگونه تشابه سازی بین شرایط آن زمان و این زمان و در واقع ایران و عراق بر بنیاد باطلی قرار گرفته است. در اینکه دشمنی با جمهوری اسلامی ایران در ذهن بسیاری از این افراد و در عملشان وجود دارد، تردیدی نیست. نتانیاهو و دوستانش دشمنی شان را آشکار کرده اند ولی ایران یک کشور متفاوت و شرایط هم متفاوت است.

همانطور که به ورشو اشاره شد، این کنفرانس یک موفقیت نبود بلکه یک شکست بود. ایران یک بازیگر مهم منطقه ایست. ایران از لحاظ داخلی ، حکومتش برخاسته از یک انقلاب مردمی ست و هرگونه سوء محاسبه ای در این زمینه ها برای طراحشان هزینه های زیادی خواهد شد. باید در نظر بگیریم که این حرف ها در طی 40 سال مطرح بوده اند و ایران هراسی و ایران ترسی پی در پی و مداوم نه تنها به جایی نرسیده بلکه ایران امروز در مقایسه با گذشته و حتی در مقایسه با متحدین آمریکا بسیار قوی و مستحکم است. دلیلش هم این است که مبنای قدرت ایران از داخل است و نه وابستگی به خارج.

 

روسیه در این زمینه یعنی سناریوی ضد ایرانی آمریکا چه نقشی را می تواند ایفا کند؟

کلا ما با شرایط نوینی روبرو هستیم اینکه تعدادی از محافل آمریکایی و اسرائیلی در پی زیر پاگذاشتن حقوق بین الملل، دیپلماسی، چند جانبه گرایی و مذاکرات دیپلماتیک بوده و در ذهن خود دنیا را به یک جنگل تبدیل کرده اند. به نظر من منافع روسیه، چین ، ایران و حتی برخی از بازیگران اروپایی آن گونه نیست که این گروه می پندارند. و لذا با یک مخالفت جهانی که روسیه هم در آن نقش عمده ای دارد روبرو هستید. به عنوان مثال قضیه برجام را ببینید که حتی متحدین اروپایی آمریکا علی رغم سرزنش هایی که پنس در کنفرانس ورشو و کنفرانس مونیخ کرد به دیدگاه های خودشان در زمینه رعایت حقوق بین الملل و تعهدات و معاهدات تاکید نمودند.

هشتمین کنفرانس بین المللی کلوپ والدای با موضوع خاور میانه از تاریخ 19 تا 20 فوریه در مسکو برگزار می شود.
طی دو روز شرکت کنندگان مبارزه با تروریست ، بازسازی سوریه، سیستم امنیت جمعی در خاور میانه و همچنین چشم اندازهای بازار جهانی هیدروکربن ها را بحث و بررسی می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала