جایگاه ایران در فهرست قویترین ارتش‌های جهان+عکس

© AFP 2023 / Atta Kenareارتش ایران
ارتش ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قدرتمندترین ارتش‌های جهان در سال 2018 مشخص شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه «گلوبال فایرپاور»،فهرست قدرتمندترین ارتش‌های جهان در سال 2018 تهیه شده است.

در این رتبه‌بندی موقعیت 6 قدرت اول جهان (آمریکا، روسیه، چین، هند، فرانسه و بریتانیا) نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. اما موقعیت ایران به لحاظ نظامی ارتقا یافته و در رده‌بندی با 8 پله صعود از جایگاه بیست و یکم به رتبه سیزدهم رسیده است. رتبه‌بندی کشورها در این موسسه فقط براساس تعداد کل تسلیحات انجام نمی‌شود، بلکه مولفه‌های ژئوپلیتیک و دیپلماتیک، ثبات مالی و توانایی فراخوانی متحدان قدرتمند نیز در نظر گرفته می‌شود.

وضعیت در انتهای لیست جالب‌تر می‌شود. هر دو کره به بالای لیست آمدند اما باید دید آیا خلع‌سلاح هسته‌ای هم می‌تواند بر رتبه‌بندی این دو کشور در سال آینده 2019 هم تاثیر بگذارد یا خیر. مساله دیگر جایگاه ارتش ایران است. رتبه‌بندی جدید ایران در این فهرست نشان می‌دهد که ایران با 8 پله صعود از جایگاه بیست و یکم به رتبه سیزدهم ارتقا یافته است.

وبگاه نامبرده به هر کشور یک «نمره شاخص قدرت» می‌دهد که هر چه کمتر باشد بهتر است. این نمره با در نظر گرفتن بیش از 50 عنصر قدرت نظامی از جمله نفرات در دسترس و تنوع تسلیحات تعیین می‌شود. در کنار «نمره شاخص قدرت»، وضعیت هر کشور، بودجه دفاعی، تعداد نیروهای نظامی، تعداد هواپیماها و تانک‌ها، زیردریایی‌ها و غیره گنجانده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала