استفاده از اصلاح ژن، برای جلوگیری از رد پیوند سلول های بنیادی

© MARCEL MOCHET / AFP استفاده از اصلاح ژن، برای جلوگیری از رد پیوند سلول های بنیادی
استفاده از اصلاح ژن، برای جلوگیری از رد پیوند سلول های بنیادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان آمریکایی توانستند با استفاده از سیستم اصلاح ژن کریسپر، نخستین سلول‌های بنیادی پرتوان ایجاد کنند که از دید سیستم ایمنی بدن پنهان می مانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نوروساینس نیوز، محققان آمریکایی از دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو توانستند با استفاده از سیستم اصلاح ژن کریسپر، نخستین سلول‌های بنیادی پرتوان ایجاد کنند که از دید سیستم ایمنی بدن پنهان می مانند. این روش از رد پیوند سلول‌های بنیادی پیشگیری می‌کند. از آنجا که این سلول‌های بنیادی، بسیار کارآمدتر از سلول‌های بنیادی دیگر هستند، می‌توانند روش امیدوارکننده‌ای برای درمان‌های آینده باشند.

توبیاس دئوس، نویسنده ارشد این پروژه گفت: دانشمندان اغلب، احتمال درمان سلول‌های بنیادی پرتوان را پیشنهاد می‌دهند که در هر بافت بالغی وجود دارند اما سیستم ایمنی، نقص بزرگی در درمان‌های ایمن و موثر سلول‌های بنیادی دارد.

سیستم ایمنی بدن اسنان این قابلیت را دارد که هر جسم بیگانه‌ای را از بین ببرد و از بدن در مقابل عوامل عفونی و تهاجمی دیگر محافظت کند اما این ویژگی می‌تواند اندام‌ها، بافت‌ها و سلول‌های پیوند زده شده را هم از بین ببرد زیرا ممکن است سیستم ایمنی، این عوامل را هم به عنوان موجودات بیگانه شناسایی کند. همین موضوع معمولا به رد پیوند منجر می‌شود.

دکتر سونجا اسکرپفر در این باره گفت: ما می‌توانیم داروهایی به کار ببریم که این فعالیت سیستم ایمنی را سرکوب کنند و احنمال رد پیوند را کاهش دهند اما داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، به حساسیت بیماران در برابر عفونت و سرطان منجر می‌شوند.

دانشمندان باور دارند به کار بردن سلول‌های بنیادی پرتوان می‌تواند این مشکل را حل کند. دئوس افزود: روش ما می‌تواند مشکل رد سلول‌های بنیادی و بافت‌های سلولی را حل کند و پیشرفت بزرگی در حوزه درمان با سلول بنیادی ارائه دهد. این روش برای بسیاری از بیماران، کارآمد خواهد بود و هزینه‌های درمان را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала