Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک ایران
چندرسانه ای
چند رسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چند رسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک ایران ببینید

جام نو نجسی شراب کهنه را تغییر نمی دهد

© AP Photo / Ebrahim Norooziجام نو نجسی شراب کهنه را تغییر نمی دهد
جام نو نجسی شراب کهنه را تغییر نمی دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بسته بودن حلقه مدیریتی در ایران منجر به آن شده که برخی تصمیم گیران اقتصادی شبیه شراب کهنه ای شوند تبدیل شده وعلیرغم اجرای انتخابات و تغییر در سطوح بالای مدیریتی کشور اما هر رییس جمهوری ای که به قدرت می رسد مجبور است این جام حرام را بنوشد و از همین ها استفاده کند.

وقتی که مردم در انتخابات شرکت می کنند و فردی را به عنوان رییس جمهوری خود انتخاب می کنند قطعا آنها خواهان انجام تغییرات نه فقط در ساختارهای سیاسی هستند بلکه خواستان تغییرات در همه عرصه های دیگر از جمله اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و… هستند وگر اصلا دلیل و بهانه ای برای مشارکت مردم در انتخابات وجود ندارد.
اگر بنا بود همان مدیران نا کارآمد که اوضاع اقتصادی مملکت را به این وضعی که هست رسانده اند مجددا سر کار بیایند که دیگر انتخابات چه معنایی دارد.
اخیرا در رسانه های اجتماعی سخنان امام جمعه بندرعباس در حضور ریاست جمهوری و پاسخ جناب آقای روحانی به او منتشر شد.
امام جمعه حرف دل مردم را زدند و آقای روحانی هم پاسخی را مطرح کردند که همه بخوبی از آن آگاه هستند.
اگر قیمت کالا در ایران با کشورهای همسایه تفاوت داشته باشد بدیهی است که قاچاق افزایش می یابد.
به والله که حتی مرده ها هم در قبرشان می دانند دلیل گرانی و تورم و قاچاق چیست.

هشدار رئیس بانک مرکزی ایران به تحلیلگران - اسپوتنیک ایران
هشدار رئیس بانک مرکزی ایران به تحلیلگران اقتصادی
سوالی که اینجا مطرح می باشد این نیست که چرا کالا قاچاق می شود بلکه این است که چرا اقدامی برای جلوگیری از این قاچاق انجام نمی شود واقدامات دولت برای حل مشکل مردم چیست؟
نمی توان انکار کرد که یکی از اصلی ترین دلایلی که چنین اتفاقی پیش می آید تصمیمات غلطی است که برخی مدیران ثابت قدم اقتصادی دهه ها است می گیرند و منجر می شود که مملکت با چنین شرایط اقتصادی ای مواجه گردد.
در ۲۲ بهمن ملیون ها نفر از مردم ایران برای حمایت از نظام خود به خیابان ها آمدند و وفاداری خود به نظام را ثابت کردند و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که از این مردم به نظام وفادارتر است.
امروزه تصمیمات اشتباه این مدیران همان ایمان و اعتقاد و حمایت مردم از نظام را هدف قرار داده و خواسته و یا نا خواسته منجر به آن شده که بسیاری از آنهایی که پشتوانه اصلی نظام به حساب می آیند تحت فشار شدید قرار گیرند.
امروز ثروتمندان تحت تاثیر این فشارهای اقتصادی نیستند بلکه مستضعفان که اقتدار نظام بر آنها استوار است تحت فشار هستند.
بله همه می دانیم که دلیل قاچاق تفاوت قیمت کالا از اینور مرز به آن ور مرز است اما چرا این نوع قاچاق تا به حال اتفاق نیافتاده وقبلا کاملا معکوس بود؟
آیا بحث تعیین قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی در حالی که ارز در بازار ۱۲ هزار تومان است منجر نمی شود که برخی رانت خواران دور قاب چین که دور و بر دولت را گرفته اند به دنبال رانت خواری کلان بیافتند وبه نان و نوا برسند و بقیه آسیب ببینند؟
یعنی چگونه می توان باور کرد که افراد عادی مثلا روزی سه تا چهار ملیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می کنند و یا یک ملیون راس دام را از اینور مرز به آنور مرز می برند؟
داده نمای به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
تغییرات اجتماعی-اقتصادی در ایران طی ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی
یعنی می شود باور کرد که مثلا شرکت نفت آمار تقریبی مصرف سوخت در مناطق مختلف کشور را در اختیار ندارد ونمی تواند تشخیص دهد که این سه چهار ملیون لیتر از کجا در می روند؟
ماجرا که یک گالن و دو گالن نیست که نتوان فهمید که در حال سوء استفاده است که این سوخت را قاچاق می کند.
اگر دست رانت خواران در کار نبود آیا این ماجرا ممکن بود؟
آیا اگر دست رانت خوارانی که می خواهند گوشت خارجی به ایران با دلار ۴۲۰۰ تومان و بدون عوارض گمرکی وارد کنند نبود می توان تصور کرد که بیش از یک ملیون راس دام از ایران قاچاق شود و مملکت با کمبود گوشت مواجه شود؟
اگر دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی به خودروسازان نمی داد و اینها احساس نمی کردند که می توانند سودهای باد آورده ای از این طریق به دست آورند بازار خودرو با چنین طلاطمی مواجه می شد؟
آیا می توان باور کرد که برخی بدون ارتباطات می توانند از این رانت ها استفاده کنند؟
اگر دستگاه های نظارتی به وظایف خود عمل کنند آیا باز هم برخی تاجران می توانند از اوضاع به هم ریخته اقتصادی سوء استفاده کنند؟
آیا اگر حقوق و درآمد کارمندان در ایران مشابه کشورهای همجوار بود و قیمت کالا هم مشابه آن بود آنوقت ما مشکل قاچاق پیدا می کردیم؟
تصور بر این است که حد اقل سطح شرایط ایران را باید با مثلا کشور ترکیه مقایسه کنیم و حقوق کارمندان در ایران را با آنجا مقایسه کنیم.
اگر بنا نیست که حقوق و درآمد کارمندان در ایران مشابه کشورهای همسایه مانند ترکیه باشد پس شاید وقت آن رسیده باشد که مصطلحا دیوار آهنین دور ایران کشیده شود و تا وقتی که شرایط تعادل برقرار نشود اجازه صادرات کالا به هیچ وجه ویا بهانه ای به کسی داده نشود. حتی اگر قرار باشد این کالا صادر شود تا ارز تامین شود و تحریم ها دور زده شود.
بسیاری از کشورها با چنین شرایطی مواجه هستند و بودند اما همه تلاش کردند تا استفاده بهینه از این شرایط داشته باشند ولی متاسفانه بعد از دهه ها تجربه هنوز بسیاری از تصمیم گیران اقتصادی ما به همان تصمیمات قدیمی خود بسنده می کنند.
یا اینکه در برخی کشورها برای حل این ماجرا پایه پولی خود را به ارز دیگری مخصوصا دلار بند کرده اند و مشاهده می کنیم که در بسیاری از کشورها مثل مثلا لبنان حقوق کارمندان بر اساس دلار تعیین می شود نه بر اساس لیر لبنان و قیمت کالا هم بر همان اساس و مردم می دانند در آمدشان چند دلار است و اگر دلار بالا و پایین شود تفاوتی برایشان ندارد.
لبنان هم در دوره ای با چنین تورمی مواجه شد و در آن زمان قیمت دلار به بالای سه هزار لیره لبنان برای یک دلار رسید و وقتی مرحوم رفیق حریری نخست وزیر شد با همین تدبیر ساده (تعیین همه قیمت ها و درآمد ها بر اساس دلار) توانست اوضاع را کنترل کند و از آن زمان تا به حال قیمت دلار در لبنان یک هزار و پانصد لیره مانده.
این در حالی است که لبنان طی چند دهه اخیر دچار انواع و اقسام مشکلات سیاسی و اقتصادی بوده وحتی لبنانی ها برای دو سال اصلا دولت و یا رییس جمهوری نداشتند.
یا مشاهده می کنیم که مثلا سوریه بیش از هفت سال است که با جنگ خانمان سوز و تحریم مواجه است اما چنین شرایطی برای مردم پیش نیامده که یک کیلو گوشت و یا مرغ و یا ماشین و یا… به این شکل دیوانه وار افزایش یابد.
اگر به هر طرف ماجرا نگاه کنیم می بینیم که آمریکایی ها بسیار اشتباه می کنند که ایران را تحریم کرده اند و برای خود اسم بدنامی ایجاد کرده اند همین مدیران تبدیل شده به شراب کهنه برای نابودی مملکت کافی هستند.
تا کی توقع دارید که مردم مستضعف ونجیب ایران این شرایط اقتصادی را بتوانند تحمل کنند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала