گزارش و تحلیل

رد پای آمریکا در تخریب برنامه فضایی و موشکی ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / طرح محرمانه آمریکا در برنامه موشکی ایران
طرح محرمانه آمریکا در برنامه موشکی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه "نیویورک تایمز" طرح محرمانه آمریکا برای خرابکاری در صنایع موشکی ایران را منتشر کرد.

اسپوتنیک — نیویورک تایمز نوشت که این طرح از دولت "جرج دبلیو بوش" آغاز شده و در دولت "دونالد ترامپ" شتاب بیشتری گرفته است.
به نقل از نیویورک تایمز، این طرح در اوایل دولت "باراک اوباما" نیز در جریان بوده، اما بعدها اجرای آن تا سال 2017 که دولت ترامپ روی کار آمد و منابع جدیدی به آن اختصاص داد، با شدت کمتری پیگیری شد.
براساس این گزارش، هدف از طرح یاد شده، ورود قطعات معیوب به چرخه تامین صنعت هوافضای ایران بوده است.

پمپئو، خرابکاری در برنامه موشکی ایران را انکار نمی کند - اسپوتنیک ایران
پمپئو، خرابکاری در برنامه موشکی ایران را انکار نمی کند
نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی که نامشان را افشا نکرده، نوشته است که ارزیابی موفقیت این طرح، تا حد زیادی غیرممکن است.
در عین حال همانطور که این روزنامه می نویسد؛ مقام‌های آمریکایی می‌گویند که تعیین میزان موفقیت این برنامه مخفی ممکن نیست اما در یک ماه گذشته دو تلاش ایران برای فرستادن ماهواره به فضا با شکست روبرو شده است. بر اساس آن‌ها 67 درصد از آزمایش‌های موشکی ایران ناموفق بوده‌اند.
شبکه تلویزیونی "ان بی سی" گزارش داد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تایید کرده که طی دو ماه گذشته، دو آزمایش موشکی ایران ناموفق بوده و این موضوع که طرح محرمانه آمریکا احتمالا در ناموفق بودن این آزمایش ها دخیل بوده را رد نکرد.
وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با این شبکه تلویزیونی اعلام کرد، ممکن است این تلاش ها برای آزمایش موشکی به دلیل برنامه محرمانه آمریکا با شکست روبرو شده باشد و تهران در حال بررسی جزئیات این موضوع است و تاکید کرد که در حال حاضر ما نمی دانیم و باید بسیار با دقت این موضوع را بررسی کنیم.

"یوری لیامین" کارشناس مسائل استراتژیک در اینباره به اظهار نظر پرداخت.

تلاش سرویس های ویژه آمریکا برای خرابکاری در صنعت ایران کاملا امکان پذیر و ممکن است، اما به سختی می توان گفت که تا چه حد آنها موفق بوده اند. سرویس های اطلاعاتی آمریکا می توانند با کمک این طرح ها موفقیت های خود را در این زمینه افزایش دهند. اما باید این نکته توجه کرد که برنامه فضایی ایران به طور کلی در ابتدای راه قرار دارد و هنگامی که با شکست های روبرو می شود، این یک اتفاق عادی است، به ویژه اینکه برای آزمایش یک موشک جدید می باشد.

برنامه هسته ای ايران بستری برای رسوايی های جاسوسی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
برنامه هسته ای ايران بستری برای رسوايی های جاسوسی
تحریم های سازمان ملل مبنی بر عرضه هرگونه اجزای برنامه موشکی به ایران را ممنوع کرده است، بنابراین هیچ کانال برای عرضه قانونی وجود ندارد. ایران در این راستا در وحله اول به توانایی صنعت موشکی خود و همچنین همکاری با کره شمالی که خود تحریم است، تکیه می کند. در صورتیکه وسیله ای لازم باشد از سایر کشورها، برای جلوگیری از محدودیت های موجود از طریق شرکت ها تهیه می شود. با این حال سازمان های اطلاعاتی آمریکا می توانند از طریق نیروهای خود برای خرابکاری در خاک ایران تلاش کنند.

شایان ذکر است که در اصل برنامه فضایی ایران بسیار آسیب پذیر تر از برنامه موشکی این کشور است. به عنوان مثال بر خلاف موشکهای نظامی، شلیک موشک به فضا نیاز به یک روش آماده سازی نسبتا طولانی، مونتاژ نهایی و غیره دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала