روحانی خواهان پایان حضور آمریکایی ها در سوریه شد

© Photo / President of the Islamic Republic of Iran websiteروحانی خواهان پایان حضور آمریکایی ها در سوریه شد
روحانی خواهان پایان حضور آمریکایی ها در سوریه شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تروریست‌ها نباید در هیچ جای این کره خاکی، احساس امنیت کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»،حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در اجلاس سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی، این نکته را مورد تاکید قرار داد که حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها که بدون اجازه دولت قانونی سوریه در آن کشور حضور دارند باید هر چه سریعتر خاتمه یابد.

رئیس جمهور ایران در این خصوص گفت:«ما در سوچی گرد هم آمده‌ایم تا با ارزیابی راه طی شده، نسبت به آینده تصمیمات مهمی اتخاذ کنیم که می‌تواند ملت سوریه را در ترسیم آینده خود به دور از هرگونه فشار و دخالت خارجی یاری کند. اصول مشترک مورد تاکید ما ادامه مبارزه با تروریسم تا ریشه کنی این بلای خانمان سوز، گفتگو، مصالحه، کاهش تنش، استمرار روند سیاسی و اصلاح قانون اساسی، بازگشت آوارگان، تبادل بازداشت شدگان و بازسازی سوریه است؛ سوریه‌ای آزاد و مستقل، سوریه‌ای که نه مورد تهدید دیگران باشد و نه پایگاهی علیه دیگران، سوریه‌ای به دور از اشغال و تهدید خارجی و مبرای از تروریسم، سوریه‌ای متحد، منسجم با حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و سوریه‌ای که تک تک فرزندان آن از حقوق ذاتی، طبیعی و شهروندی خود برخوردار باشند. و در این مسیر، فقط و فقط سوری‌ها نسبت به آینده خود تصمیم می‌گیرند و دیگران نباید اجازه یابند تا در امور داخلی آنها دخالت کنند.

اعتراف بی بی سی به صحنه سازی حملات شیمیایی در سوریه - اسپوتنیک ایران
اعتراف بی بی سی به صحنه سازی حملات شیمیایی در سوریه

تا این مرحله، همکاری ما توانسته است آتش جنگ و کشتار بی‌رحمانه چند ساله در سوریه را تا حد زیادی خاموش و گفتگوی بین طرفین اختلاف را جایگزین تفنگ و گلوله کند و اینک پس از هفت سال و اندی از آغاز بحران، جز در مناطق معدودی از کشور، در اکثر مناطق این سرزمین کهن، امنیت و ثبات برقرار شده است، امنیت و حاکمیتی که ضرورت دارد در چارچوب مقررات بین المللی و با اجتناب از وقوع بحرانی انسانی در مناطق ادلب و شرق و شمال فرات، نیز گسترش یابد.

همکاری کشورهای ضامن صلح در سوریه همچنین توانسته است تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و استقلال سوریه را حفظ کند و پنجره‌ای برای گفتگوی سوری‌ها با یکدیگر برای ترسیم آینده خود بگشاید و زمینه‌ای فراهم کند که سلاح و تنازع را کنار گذارند و صلح و مدارا را جایگزین نمایند.

تروریست‌ها نه در این کشور و نه در هیچ جای دیگری در این کره خاکی، نباید احساس امنیت کنند و حامیان آنها نباید تصور کنند که از برگه تروریسم می‌توانند در معادلات داخلی، منطقه‌ای و بین المللی به سود خویش بهره برند. متاسفانه دولت آمریکا در ادامه اقدامات غیرقانونی خود، هنوز از تروریست‌های مستقر در عراق و سوریه حمایت و از آنها در جهت منافع خود بهره برداری می‌کند. گزارشات موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا به تروریست‌های داعش در نقل و انتقال در داخل سوریه و همچنین انتقال بعضی از آنها به افغانستان کمک می‌کند.

روسیه و ترکیه در سپتامبر سال گذشته توافق ادلب را امضا کردند و ما نیز از آن حمایت کردیم. بی‌تردید یک هدف اساسی کشورهای ضامن آستانه در این توافق و حمایت از اجرای آن، پرهیز از وقوع بحران فراگیر انسانی در منطقه ادلب بوده است. اما می‌بایست روند اجرای این توافق را بررسی و بر اساس آخرین تحولات در خصوص گام‌های آینده تصمیم‌گیری کنیم.

متهم شدن مامور اطلاعات آمریکا برای انتقال اطلاعات سری به ایران - اسپوتنیک ایران
متهم شدن مامور اطلاعات آمریکا برای انتقال اطلاعات سری به ایران+عکس

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است قصد دارد نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه خارج کند. این نیروها بدون اجازه دولت سوریه و برخلاف تمام مقررات بین المللی وارد آن کشور شده و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را نقض کرده‌اند.

این تصمیم آمریکا چنانچه بازیچه سیاست‌های داخلی آمریکا و مورد تجدید نظر قرار نگیرد، خبر مبارکی برای مردم سوریه است و ضروری است هر چه سریعتر عملی شود و حاکمیت دولت سوریه در مناطق شرق و شمال فرات، همچون بقیه سرزمین سوریه گسترش یابد.

لازم می‌دانم یک بار دیگر بر نکات ذیل تاکید کنم- گفتگوهای سوری-سوری با هدف ایجاد صلح با دوام در سوریه باید بدون دخالت خارجی ادامه یابد و استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و عدم دخالت در امور داخلی آن کشور باید در هر شرایطی مورد احترام قرار گیرد.

 جامعه بین المللی باید به مردم سوریه در بازگشت آوارگان و پناهندگان به موطن خود و شروع بازسازی سوریه کمک کند.  مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی در سوریه تا ریشه کن شدن آنها باید تداوم داشته باشد.  حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها که بدون اجازه دولت قانونی سوریه در آن کشور حضور دارند باید هر چه سریعتر خاتمه یابد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала