وزیران دفاع اروپا

© AFP 2023 / Yasser Al-Zayyatارتش ژاپن
ارتش ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا در اروپا زنان به سمت وزیران دفاع منصوب می شوند؟

به گزارش اسپوتنیک، در تعدادی از کشورهای اروپایی زنان، در سمت وزیر دفاع انجام وظیفه می کنند. بطور کلی زنان در بین نظامیان بطور یکسان پذیرفته نمی شوند و این امر  در اوضاع اضطراری و حالت فوق العاده بطور منفی تلقی می شود و احساس می شود که اگر زن به عنوان حافط  آرامش و راحتی خانه لباس نظامی به تن می کند، پس وضع خیلی خراب است. این طرز برخورد را می توان یک درک عمومی دانست.

دفاع سفیر روسیه از حق ایران برای پیشبرد برنامه فضایی - اسپوتنیک ایران
دفاع سفیر روسیه از حق ایران برای پیشبرد برنامه فضایی

در پاسخ به این سوال که چرا در کشورهای اروپایی زنان به مقام وزیر دفاع منصوب می شوند را می توان با پیشرفت فمینیسم مرتبط دانست- برابری حقوق سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی زنان. اما در رأس این موضوع — پاسیفیسم قرار دارد (جنبش مخالفت با جنگ و خشونت و طرفداری از صلح و آرامش).

اگر یک خانم زیبا که ورزش می کند، هنرپیشه است و به پرورش و آموزش بچه ها می پردازد، به هدایت «سکان» دفاعی کشور بپردازد و لبخندی آرامش بخش از طریق دوربین تلویزیون به همه هدیه کند، و یا نیمه برهنه روی جلد مجله ظاهر شود، جنگی رخ نخواهد داد!

هر چه باشد، تأثیر آن بر شهروندان کشور خوب خواهد بود. هر چند این را می توان یک برخورد عجیب دانست، اما این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت. البته اینکه مثلا در اسرائیل یک زن وزیر دفاع باشد، قابل درک است ، زیرا در آنجا دختران و زنان در ارتش خدمت می کنند و اگر یکی از آنها بتواند از پله های نظامی بالا برود، دلیلی ندارد که ویزر دفاع نشود. نظامیان به چنین شخصی احترام خواهند گذاشت.

اما در کشورهایی مانند آلمان یا اسپانیا و یا دیگر کشورهای اروپایی و ژاپن وضع فرق می کند. چه احساساتی در پشت چهره های نظامیان در مقابل وزیر دفاع زن پنهان می شود؟ خشم و توهین و تحقیر پنهان؟ هر چند اینگونه احساسات بین نظامیان و افسران مرد در اینگونه ارتش ها که وزیر دفاع در آنجا زن است، در سربازخانه ها ردو بدل می شود، اما هیچگاه آشکارا بیان نمی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала