اظهارنظر شخصیت آمریکایی درباره روابط روسیه و اوکراین

© Depositphotos.com / Vasyl Helevachukاظهارنظر شخصیت آمریکایی درباره روابط روسیه و اوکراین
اظهارنظر شخصیت آمریکایی درباره روابط روسیه و اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هری تاباخ، ناخدا یکم بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و نماینده سابق ناتو در روسیه در مصاحبه با نشریه "آپوستروف" مسکو را به "خنجر زدن به اوکراین از پشت" متهم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، این افسر بازنشسته اعلام کرد الحاق کریمه به اوکراین در نتیجه برگزاری همه پرسی در این شبه جزیره گویا مغایر یادداشت تفاهم بوداپست است.
هری تاباخ گفت:" اوکراین در گذشته با روسیه به توافق رسیده بود و به مسکو بیش از هر کشور دیگری امیدوار بود و روسیه را کشور برادری می دانست که هیچگاه خیانت نخواهد کرد. این رویداد هنگامی رخ داد که اوکراین سلاح هسته ای خود را با تضمین مصونیت مرزهایش از سوی آمریکا، اروپا و خود فدراسیون روسیه به روسین تحویل داد اما این ملت برادر و کشور برادر از پشت به شما خنجر زد".
تاباخ تاکید کرد در اساسنامه ناتو ماده روشنی وجود دارد که طبق ان کشورهای دچار درگیری های ارضی پایان نیافته نمی توانند درخواست عضویت در اتحادیه آتلانتیک شمالی را مطرح کنند اما احتمال داد که اوکراین بزودی خواهد توانست به صورت استثنایی به عضویت ناتو در آید.
یادداشت تفاهم بوداپست برای تضمینرعایت اصول سند پایانی سازمان امنیت و همکاری اروپا و تثبیت موقعیت اوکراین به عنوان کشور غیر هسته ای 5 دسامبر 1994 به امضای رهبران روسیه، اوکراین، امریکا و بریتانیا رسید اما پارلمان روسیه آنرا تصویب نکرد.
کریمه پس از رفراندوم ماه مارس 2014 میلادی با رأی 96,77% از افراد دارای حق رای در این شبه جزیره و 95,6% ساکنان سواستوپل به روسیه ملحق شد. مقامات کریمه پس از کودتای دولتی در اوکراین در فوریه 2014 این رفراندوم را برگزار کردند. ساکنان کریمه از راه دمکراتیک و بر اساس اساسنامه سازمان ملل برای الحاق به روسیه رأی دادند. به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «موضوع کریمه برای همیشه بسته شده است و قابل بحث نیست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала