تاریخچه ای از بزرگترین حوادث تروریستی در ایران

© Fotolia / Curioso Photographyتاریخچه ای از بزرگترین حوادث تروریستی در ایران
تاریخچه ای از بزرگترین حوادث تروریستی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
۱۳ فوریه سال ۲۰۱۹ در نتیجه انفجار در جنوب شرقی ایران بر اساس آمار اولیه ۲۷ نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند.

به گزارش اسپوتنیک ، بر اساس اطلاعات رسانه ها هدف حمله تروریستی اتوبوس حامل نیروهای مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.
در اینجا تاریخچه ای از مهم ترین حملات تروریستی در ایران آماده شده است، حملاتی که در نتیجه آنها حداقل بیست نفر کشته شده اند.
از سال ۲۰۰۶ تقریبا ۷ حمله اینچنینی (بدون احتساب حادثه امروز ۱۳ فوریه ۲۰۱۹) ثبت شده است. بخشی از آنها توسط گروهک سنی «جندالله» صورت گرفته است. مسئولیت این حملات را سلطنت طلبان و جدایی طلبان عربی نیز برعهده گرفته اند. مقامات ایران تاکید می کنند که آمریکا، بریتانیا و اسرائیل به آماده سازی حملات کمک می کنند.
۲۵ مارس ۲۰۰۶ شبه نظامیان جندالله جاده بین شهرهای بم و کرمان را بستند و به سمت ماشین ها شلیک کردند. ۲۲ نفر کشته و ۶ نفر زخمی شدند.
۱۴ فوریه ۲۰۰۷ در شهر زاهدان در نتیجه انفجار اتومبیل بمب گذاری شده ۱۱ نفر از نیروهای سپاه کشته شده و ۳۱ نفر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروهک جندالله به عهده گرفت. شش نفر به اتهام آماده سازی این حملات دستگیر و اعدام شدند.
۱۲ آوریل سال ۲۰۰۸ در شهر شیراز در مسجدی وابسته به مرکز فرهنگی مذهبی « ره پویان وصل»انفجاری رخ داد. ۱۴ نفر کشته و ۲۰۲ نفر زخمی شدند. مقامات در ابتدا اعلام کردند که به موزه نزدیک انفجار مهمات قدیمی رخ داده است. اما در ماه می سال ۲۰۰۸ وزیر کشور مصطفی پور محمد اطلاع داد که حادثه تروریستی بود و در کنار مسجد، جنایت کاران قصد داشتند سفارت روسیه در شهر رشت را نیز از بین ببرند. مسئولیت این حادثه را گروهک سلطنت طلب « مجمع سلطنتی» ایران برعهده گرفت. ۱۲ نفر دستگیر شدند. ۳ نفر از آنها به اعدام محکوم و در ۲۰۱۰ اعدام شدند.
۲۸ می سال ۲۰۰۹ در مسجد شهر زاهدان در زمان نماز مغرب تروریست انتحاری گروهک جندالله خود را منفجر کرد. ۲۷ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.
۱۸ اکتبر ۲۰۰۹ در شهر سرباز ، تروریست انتحاری گروهک جندالله ، مواد منفجره را به داخل ساختمانی برد که در آنجا جلسه منطقه ای رهبران شیعه و سنی با حضور نماینده فرماندهی عالی سپاه پاسداران در جریان بود. ۴۲ نفر کشته شدند. از جمله چند افسر سپاه و همچنین معاون فرمانده نیروهای زمینی سپاه ژنرال نورعلی شوشتری.
۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۰ در شهر زاهدان در نزدیکی مسجد دو تروریست انتحاری خود را منفجر کردند. ۲۷ نفر کشته شدند (از جمله چند سرباز سپاه) و بیش از ۱۷۰ نفر در این حادثه آسیب دیدند. گروهک جندالله اعلام کرد که این انفجار انتقام برای اعدام عبدالمالک ریگی فرمانده آنها (۲۰ ژوئن ۲۰۱۰) توسط مقامات ایرانی بوده است.
۱۴ دسامبر ۲۰۱۰ در نتیجه دو انفجار توسط تروریست های انتحاری گروهک سنی جندالله در چابهار ، ۳۳ نفر کشته و تقریبا ۱۰۰ نفر زخمی شدند. این حملات در روز عاشورا اتفاق افتاد. این آخرین حمله ی تروریستی بزرگ توسط جندالله بود برای آنکه در آن زمان این گروهک متلاشی شد و بسیاری از اعضای آن دستگیر و اعدام شدند.
۲۲ سپتامبر سال ۲۰۱۸، در زمان رژه نظامی در اهواز افراد ناشناس مسلح به سمت مردم آتش گشودند. در نتیجه حمله ۲۹ نفر کشته و تقریبا ۶۰ نفر زخمی شدند. بر اساس اطلاعات خبرگزاری ایسنا مسئولیت این حمل را گروهک « جنبش دموکرات میهن پرست عرب در اهواز» برعهده گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала