گزارش و تحلیل

روسیه در کشت فراسرزمینی ایران سهیم می شود

© Photo / COURTESY The Embassy of Iran in Moscowروسیه در کشت فراسرزمینی ایران سهیم می شود
روسیه در کشت فراسرزمینی ایران سهیم می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در وزارتخانه کشاورزی روسیه، یادداشت تفاهم نامه ای بین وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه، وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان و وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری در تجارت گندم منعقد گردید.

علی اکبر مهرفر، معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران، در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک در خصوص برخی جزئیات این سند، توافق نامه ها و طرح های مشترک با فدراسیون روسیه سخن گفت. وی همچنین مشارکت تهران و مسکو در بخش کشاورزی و صنعت را بسیار ارزنده اعلام نمود.

علی اکبر مهر فرد گفت: درباره این یادداشت تفاهم تقریبا از یکسال و نیم پیش، روسیه و قزاقستان گفتگوهایی درباره گندم با ما داشتند. در ایران با توجه به برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، تولید گندم به نوعی است که نیاز داخلی کشور را تامین می کند. اما با روسیه و قزاقستان صحبتهایی داشتیم که از ظرفیت ها یکدیگر برای سایر کشورهای دنیا استفاده کنیم، از جمله اینکه ما در ایران در صنعت آرد زیرساخت های قوی داریم که علاوه بر مدرن بودن، دو برابر نیاز داخلی کشور را تولید می کند و ما در منطقه خودمان نیز در حدود 5 میلیون تن تجارت آرد داریم. قرار بر این شد که براساس قوانین ایران(قانون ورود موقت)، ما گندم وارد و آن را به آرد تبدیل کنیم و سپس این محصول صادر می شود. در این راستا شرکتهای ایرانی، روسی و قزاقی می توانند با یکدیگر مشارکت کنند و حتی به شرکت مشترک تشکیل دهند. در این بین قزاقها از این موضوع استقبال بیشتری بعمل آوردند که از لجستیک و ترانزیت ایران برای رساندن کالا به مشتری استفاده کنند.

© Photo / COURTESY The Russian Federation Ministry of Agriculture علی اکبر مهرفرد
علی اکبر مهرفرد - اسپوتنیک ایران
علی اکبر مهرفرد

این موضوع در حدود یک سال نیم پیش آغاز شد، گفتگو و مذاکرات بسیاری در مسکو، تهران، آستانه و حتی کشورهای دیگر صورت گرفت تا اینکه حدود دو ماه در تهران درباره پیش نویس این سند به توافق رسیدیم و امیدواریم که برای تجارت و توسعه تجارت این سه کشور مفید باشد.

وی با اعلام اینکه برای آرد و گندم حجمی از سوی کشورها تعیین نشده، گفت: عمدتا تعیین حجم را بخش خصوصی باید انجام می دهد، به این معنی که ما زمینه ای را آماده کرده ایم تا شرکت های خصوصی هر سه کشور بیایند و از آن استفاده کنند، البته شرکت های دولتی نیز در صورت تمایل می توانند از این زمینه ایجاد شده استفاده کند، ولی عمده این فعالیت به عهده شرکت خصوصی خواهد بود. به عنوان مثال ما در ایران کارخانجات در دست بخش خصوصی است. اما در ایران، روسیه و قزاقستان یک شرکت بازرگانی دولتی وجود دارد که می توانند در این فرایند شرکت کنند، اما درب ها به روی بخش خصوصی نیز باز است و به مرور زمان شکل خواهد گرفت و حجم آن بالا خواهد رفت.

 

یادداشت توافق نامه امضا شده یکی از نتایج مذاکرات در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری در نشست اتحادیه اقتصادی اورآسیا و ایران می باشد. در این راستا، صادرات گندم از روسیه و قزاقستان به ایران بدون عوارض گمرکی و سایر هزینه های معادل آن صورت خواهد گرفت. علاوه بر این، ایران اجازه ترانزیت گندم از طریق خاک خود را می دهد تا از واردات گندم به عنوان بخشی از اجرای قرارداد سواپ (معاوضه مالی) حمایت کند.

معاون وزیر کشاورزی ایران در خصوص نحوه محاسبات این قراردادها گفت: در یاداشت تفاهم پیش بینی شده که ایران می تواند به صورت نقدی خریداری کند و یا  از  خط اعتباری که بانک های روسیه و قزاقستان در اختیار ایران قرار می دهند، خریداری کنند و روسیه قبول کرده که ضمن حمایت، بانکهایی را برای پشتیبانی از این کار را معرفی کند. اما درباره تهاتر خیلی صحبت نشده، چون بحث تهاتر به موضوع نفت و مشکلات نفتی برمیگردد ولی هر روشی که برای پیش برد اینکار وجود داشته باشد، با حمایت ما همراه خواهد بود.

آقای مهرفر با اشاره به اینکه در این یادداشت تفاهم، ارزی به طور مشخص برای معامله تعیین نشده، گفت: در حال حاضر سیاست هایی مشخص شده که ما منابعی که روسیه داریم، بخشی از آن به صورت روبل (واحد پول روسیه) در اختیار طرف روس قرار دارد و ما ثبت سفارشات خود را با روبل انجام می دهیم. بنابراین ما می توانیم و این اقدام را انجام خواهیم داد که با ارز ملی کشورها نیز با یکدیگر معامله و تجارت داشته باشیم، اما این موضوع در این یادداشت تفاهم ذکر نشده ولی توافقات دیگری وجود دارد که این توافقات شامل همین توافقنامه می شود.

به جزء یادداشت تفاهمی که درباره گندم به امضا رسید، یک توافقنامه ای در حال منعقد شدن بین ایران و اوراسیا  است که نیاز به تصویب در پارلمان کشورهاست. مراحل این توافقنامه به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله تصویب در پارلمان کشورها قرار دارد. در مجلس ایران نیز در حال بررسی و تصویب این توافقنامه هستند که پس از تصویب این یادداشت تفاهم به امضاء خواهد رسید.

این یادداشت تفاهم، یک توافق کلی است و می توانیم مناطقی را برای تجارت ایران و روسیه ایجاد کنیم و یکی از مواردی که با معاون وزیر کشاورزی روسیه به گفتگو گذاشته شد، تجهیز بنادر به لجستیک بود. همچنین شرکتهای ایرانی در بخش خصوصی نیز برای مشارکت در سرمایه گذاری زیرساخت ها اعلام آمادگی کردند.

 

 

ایران و روسیه مکمل یکدیگر در صنعت کشاورزی هستند

معاون وزیر کشاورزی ایران درباره همکاری با وزارت کشاورزی روسیه نیز گفت: ما با همکاران خود در بخش کشاورزی روسیه، درصدی بالایی در موضوعات مختلف با یکدیگر توافق داریم و دیدگاه های ما شبیه یکدیگر است و کشاورزی ایران و روسیه از جهاتی مکمل یکدیگر محسوب می شوند. این امکان وجود دارد که در بخش هایی با یکدیگر رقیب باشند، اما در بسیاری از زمینه ها مکمل هستند. به عنوان مثال ذرت که روسیه تولید می کند، ایران نیز به تولید ذرت می پردازد اما قصد توسعه آنرا ندارد، بنابراین همیشه می تواند از ذرت روسیه استفاده کند و یا در صنعت مربوط به سبزی، سیفی و انواع میوه به دلیل اقلیم و آفتاب ایران از نظر اقتصادی برای روسیه بصرفه تر و خواهان آن است.

بنابراین در بخش بزرگی از فعالیت های کشاورزی، این دو کشور به یکدیگر نیاز دارند، نقطه نظرات ما نیز بسیار به یکدیگر نزدیک است و ما با وزارت کشاورزی روسیه روابط خوب و نزدیکی داریم. مشکلاتی هم که بین ما روسیه وجود دارد به مقدار زیادی از آن به بحث تحریم های ایران و مسائل مربوط به منابع مالی و انتقال پول و امثال این موارد بر میگردد که خارج از عهده وزارت کشاورزی ایران و روسیه است ولی ما تلاش می کنیم که راه حل هایی برای این مشکلات پیدا کنیم.

آیا ایران از کریمه غلات می خرد!؟ - اسپوتنیک ایران
آیا "غلات" کریمه به ایران می روند؟

مهرفرد در ادامه گفت که بین ایران و روسیه توافقات تجاری مبنای آین بر این است که طرفین برای یکدیگر تخفیف ها و امتیازاتی در نظر بگیرند و  پس از اینکه امتیازاتی به بکدیگر دادند، تجارت این دو کشور توسعه پیدا می کند و از تجارت کشورهای دیگر که خارج از این اتحادیه هستند کم می کند. در کنار آن ایران یک پروژه کشت فراسرزمینی را دنبال می کند که در این پروژه، سرمایه گذاران ایرانی در روسیه سرمایه گذاری و تولید می کنند و سپس به ایران انتقال می دهند.

 

نکته که شاید باید به آن اشاره کرد، این است که شاید در حدود سه سال پیش این همکاری که در حال حاضر از نظر بحث های بهداشت گیاهی و دامی بین ایران و روسیه وجود دارد، نبود و تقریبا الآن می توان گفت که چه از لحاظ مسائل مربوط به دامپزشکی و چه از لحاظ مسئول مربوط به قرنطینه گیاهی مشکلی جدی با روسیه نداریم و درباره این موضوعات به وزارت کشاورزی ایران و روسیه گزارشی ارسال نشده است. اما در سه یا چهار سال پیش اصلا همکاری وجود نداشت.

 

همچنین در رابطه با تجارت چوب از روسیه به ایران و همچنین تجارت شیلات از ایران به روسیه، بر روی آنها کار می شود که امیدواریم هر چه زودتر تحقق یابد.

 

ابراز رضایت روسیه از افزایش صادرات گوشت به ایران

معاون وزیر کشاورزی ایران ضمن صحبت درباره موضوع گوشت در ایران گفت: مشکلاتی که در رابطه با گوشت در ایران وجود دارد، ناشی از کمبود گوشت نیست، بلکه ناشی از این است که گوشت هایی که در ایران بوده با تغییرات که در نرخ ارز کرده، افزایش قیمت مواجه داشته و گوشت هایی که در ایران برای تنظیم بازار و از سایر کشورها وارد می شود، با ارز ارزان قیمت گذاری می شوند،به دلیل ارزانتر بودن این گوشت ها، عده ای تقاضای آنها به این سمت کشیده می شود و ایجاد صف می کنند. به عنوان مثال اگر در روسیه فروشگاهی یک کالا که 100 روبل قیمت دارد را به نصف قیمت بفروشد، همه به آن سمت می روند و ایجاد صف می کنند و کالای 100 روبلی را به قیمت نصف خریداری می کنند و در جای دیگری با 30 روبل سود بفروش می رسانند و مشکل گوشت ایران نیز به اینصورت است. در حال حاضر نیز سهم روسیه در تامین گوشت به ویژه گوشت گوسفندی به ایران بالا رفته و با توجه با آمار سال گذشته صادرات گوشت روسیه به کشور مان تقریبا 3 برابر افزایش یافته است.

چرا ایرانی ها به گوشت گوسفند حلال روسیه علاقمند هستند؟ - قسمت دوم - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا ایرانی ها به گوشت گوسفند حلال روسیه علاقمند هستند؟ - قسمت دوم
 

در همین رابطه علی اکبر مهرفرد گفت: معاون وزیر کشاورزی روسیه در گفتگویی که داشتیم از افزایش صادرات گوشت از روسیه به ایران ابراز خوشحالی کرد.

 

آقای علی اکبر مهرفرد پس از تشریح همکاری ایران و روسیه، ابراز امیدواری کرد که روسیه به عنوان کشوری وسیع با مساحت بالای کشاورزی و امکانات اقلیمی خود، بتواند به بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات خشکسالی و کمبود آب کمک نماید. معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد که روسیه می تواند در طرح کشاورزی فراسرزمینی ایران سهیم شود و نقش پررنگتری را بازی کند.

علی اکبر مهر فرد افزود که صادرات دانه های سویای روسیه به ایران می تواند یکی از  کمک های خوب به جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم باشد، چراکه تولیدکنددگان اصلی این محصول، ایالات متحده آمریکا و کشورهای امریکای لاتین هستند و واردات سویا برای ایران از این کشورها هزینه بر است. در حالیکه روسیه هم کشور همسایه ایران است و هم مازاد خوبی در تولید سویا دارد. روسیه می تواند در این شرایط، سهم آمریکا را در بازار سویای ایران بگیرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد:  

 

در پایان معاون وزیر کشاورزی ایران درباره طرح ها و پروژهایی که در ایران برای توسعه کشاورزی صورت می گیرد گفت: طرح های بسیاری برای توسعه کشاورزی در ایران داریم، یکی از این پروژه های ما پرورش ماهی در قفس است و در دریای جنوب و همچنین شمال ایران که با روسیه مشترک هستیم، بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری است و با توجه به کم شدن منابع دریاها و عدم اجازه محیط زیست برای برداشت زیاد، پروژه پروش ماهی در قفس یکی از طرح های ما است و همچنین پروژه توسعه گلخانه ها است، گلخانه ها به دلیل کنترل درجه حرارت و رطوبت و به لحاظ اینکه بهره وری در آب ایجاد می کنند و مصرف آب را کاهش می دهند و ما نیاز آبی داریم، بشدت آنرا دنبال می کنیم. افزایش بهره وری در صنعت مرغداری، اصلاح نژاد دام و استفاده از دام های پربازده، توسعه صنایع تبدیلی و تکیمیلی به این معنا که محصولات کشاورزی را تبدیل کنند به یک محصول با دوام، چون بسیاری از محصولات کشاورزی به سرعت در معرض فساد هستند و برای تبدیل به محصولات با دوام نیاز به پروسه و فعالیت های صنعتی دارند، حفاظت از منابع آب و خاک، حفاظت از جنگل ها، استفاده از روش های آبیاری مدرن برای بالا بردن بهره وری آب از پروژه های ماست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала