آیا آمریکا با داعشی ها مبارزه می کند یا به دنبال طلا و پول آنهاست؟

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaآیا آمریکا با داعشی ها مبارزه می کند یا به دنبال طلا و پول آنهاست؟
آیا آمریکا با داعشی ها مبارزه می کند یا به دنبال طلا و پول آنهاست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید که ائتلاف آمریکا در تلاش است، سرکرده‌ها و عناصر داعش را که در دیرالزور سوریه محاصره هستند، وادار کند که تسلیم شوند و هدف این ائتلاف، تصاحب 40 تن طلا و میلیونها دلاری است که در دست عناصر داعش قرار دارد.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، درگیری بین شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» با داعش (گروه تروریستی ممنوعه در روسیه) در شرق فرات واقع در استان دیرالزور همچنان ادامه دارد.
گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» —نزدیک به معارضان- گزارش داد داعش همچنان در تلاش است که بتواند در شرق فرات باقی بماند و در حال حاضر در مساحتی کمتر از دو کیلومتر مربع محاصره شده است.
دیدبان با اشاره به تداوم بمباران مواضع داعش توسط ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا و نیروهای کُرد، تأکید کرد که هدف این است که عناصر داعش تسلیم شوند، ولی عناصر و سرکرده‌های داعش که در این منطقه حضور دارند، تا کنون تسلیم نشده‌اند و برای عقد معامله‌ای در تلاشند که بتوانند از این منطقه خارج شوند.
این ادعای دیدبان در حالی مطرح می‌شود که مخالفان دولت سوریه 20 بهمن ماه جاری اعلام کردند که ائتلاف آمریکا و شبه نظامیان کُرد با عناصر باقی‌مانده داعش در شرق سوریه به توافق رسیده‌اند که این عناصر کرانه شرقی رود فرات را ترک کنند.
آمریکا و چند کشور محدود هم‌پیمان آن، در اوت 2014 (مرداد 1393) به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، ائتلافی را در خارج از چارچوب سازمان ملل متحد و بدون هماهنگی با دولت سوریه، تشکیل دادند.
دیدبان در ادامه به نقل از منابعی که آنان را موثق می‌خواند، گزارش داد که ائتلاف آمریکا عمدا منطقه‌ای را بمباران می‌کند که سرکرده‌های داعش در آن حضور دارند تا این افراد تسلیم، و وارد مناطق تحت تسلط شبه‌نظامیان کُرد شوند.
به گفته این منابع، «در منطقه‌ای که در آن فرماندهان و عناصر داعش حضور دارند، 40 تُن طلا و دهها میلیون دلار وجود دارد که در اختیار این گروه باقی مانده است».
درباره ذخایر مالی داعش در سازمان ملل بحث شد - اسپوتنیک ایران
درباره ذخایر مالی داعش در سازمان ملل بحث شد
این گروه همچنین تأکید کرد که این حجم از طلا از همه مناطقی گردآوری شده است که داعش قبلا آن را اشغال کرده بود و «بخشی از این مقادیر طلا، از مناطق تحت سیطره این گروه، از طریق میانجیهای ترکیه‌ای و فرماندهان این گروه که با مسئولان و سرویس اطلاعاتی ترکیه روابط مستحکمی داشتند، به ترکیه انتقال یافته است».
دیدبان بر این باور است که تلاش ائتلاف آمریکا برای تسلیم شدن عناصر داعش این است که بتواند مقادیر زیاد طلا و دلارهای در دست عناصر داعش را تصاحب کند.
در حال حاضر، عناصر داعش شمار زیادی از غیر نظامیان را به عنوان سپر انسانی گروگان گرفته‌اند و به خاطر بمبارانهای گسترده ائتلاف آمریکا، نگرانیهای زیادی در خصوص حفظ جان این افراد وجود دارد.
درگیری مسلحانه در کشور سوریه از ماه مارس 2011 تا به حال ادامه دارد. طبق آمار سازمان ملل طی این مدت صدها هزار نفر کشته شده اند. دولت سوریه به رهبری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در حال نبرد با گروه های مسلح گوناگونی است که بزرگترین آنها داعش و جبهه النصره هستند. اخیراً نیروهای دولتی سوریه به موفقیت های زیادی در مبارزه با نیروهای مخالف دست یافته اند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала