گزارش و تحلیل

ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا
ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چهار بانک ایرانی به همراه شرکت ققنوس ارز دیجیتال ایرانی به نام "پیمان" را راه اندازی می کنند.

به گزارش اسپوتنیک، ولی الله فاطمی، مدیرعامل شرکت ققنوس درباره این ارز دیجتال گفت: نام رمز ارز بستر ققنوس "پیمان" است که یک میلیارد واحد از آن توزیع می‌شود، این شبکه چهار میزبان بانکی از جمله بانک‌های ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان و گروه توسن دارد که پشتوانه آن طلا است. با هماهنگی انجام شده 2 کیلو طلا تامین شده و قرار است بر اساس معادل طلا پیمان در اختیار میزبانان عرضه شود.

ارز دیجیتال پیمان از پیام‌رسان "بله" به‌عنوان کیف پول استفاده خواهد کرد. در صورت عرضه پیمان از طریق پیام رسان "بله" این پیام‌رسان دومین پیام‌رسانی خواهد بود که ارز دیجیتال عرضه می‌کند. پیش‌ازاین نیز پیام‌رسان گپ از ارائه "گپسی" به‌عنوان ارز دیجیتال خود خبر داده بود.

دزدان از یک صرافی در برزیل تقاضا کردند به آنها بیت کوین بدهند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
صنعت بلاکچین و سرنوشت ارز دیجیتال در ایران

ارزهای دیجتال پدیده های نوظهوری هستند که به سرعت طرفداران زیادی در بین اقشار مردم پیدا می کنند ولی هر پدیده ای دارای ضعف ها و نقاط قوت است. خبرگزاری اسپوتنیک در رابطه با این ارز جدید ایرانی با آقای محمد آذرنیوار، سردبیر سایت ارزدیجیتال به گفتگو نشست.


سوال: چرا ایران می خواهد وارد بازار ارز دیجیتال شود و این کار با چه هدفی انجام می شود و چه منافعی برای ایران ایجاد می کند؟
پاسخ: جدای از ارز پیمان و شبکه ققنوس، به طور کلی ارزهای دیجیتال یا همان کریپتو یک پدیده نوظهور و آینده دار هستند و ایران پتانسیل بالایی برای بهره‌مندی از این صنعت و تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی آن دارد. موقعیت جغرافیایی عالی، علاقه‌مندی زیاد مردم و شرایط سیاسی منحصر به فرد همه چیز را برای این هدف محیا ساخته است. دور زدن تحریم‌های بانکی یکی از مواردی است که ایران نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند و به نوعی تمام منافع ایران در این مهم خلاصه می‌شود.

سوال: آیا این ارز دیجیتال ساختاری همانند بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال معروف جهانی خواهد داشت یا فقط سند قطعه طلایی است که در اینترنت مبادله می شود؟
پاسخ: طبق چیزی که در وایت‌پیپر ققنوس نوشته شده است، این شبکه بر اساس ساختار استلار بوده و تمرکز آن روی برقراری ارتباط امن و مطمئن بین افراد حقیقی و موسسات مالی است. ارز پیمان دارایی داخلی و اصلی این شبکه بوده اما به گفته تیم ققنوس، می‌توان روی این شبکه انواع املاک و دارایی‌های منجمد را تبدیل به توکن‌های دیجیتال کرد و به مبادله آن‌ها پرداخت. جهانی بودن این شبکه را نمی‌توان با اطمینان گفت زیرا باید تحت نظارت نهادهای قانون‌گذار یک منطقه فعالیت کند.

رونمایی از یک ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا - اسپوتنیک ایران
رونمایی از یک ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا

سوال: اگر مانند دیگر ارزهای دیجیتال دیگر است آیا ماینرها هم می توانند از این سیستم کسب درآمد داشته باشند؟
پاسخ:خیر این شبکه مبتنی بر ماینینگ نیست و سیستم درآمدی آن بر اساس کارمزد معاملات و تبادلات است.

سوال: قبلا مواردی پیش آمده که موسسات مالی در ایران به عنوان اینکه طلا در این موسسه مالی وجود دارد شروع به فروش اینترنتی طلا کرده اند؟ ولی بعد از مدتی مشخص شد که این طلاهای فروخته شده به صورت فیزیکی وجود ندارد و باعث مشکلات فراوانی برای مردم شد، بنظر شما آیا احتمال وجود دارد این بار هم چنین شود و یا برای جلوگیری چه راهکارهایی می توان انجام داد؟
پاسخ: بله این یکی از چالش‌های ققنوس است و باید شفاف‌سازی کاملی در این خصوص صورت گیرد تا جای هیچ شکی باقی نماند. اساس سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین حذف نیاز به اعتماد است. ققنوس یک سری شرایط نگهداری از طلای پشتوانه را به میزبان‌ها اعلام کرده است اما باز هم کاربران مجبور به اعتماد خواهند بود که واقعا به همان اندازه توکن‌ها طلای پشتوانه وجود دارد.

سوال: بیت کوین را می توان در صرافی ها فروخت و به ارز فیزیکی دست پیدا کرد، آیا برای این ارز هم چنین راهکاری اندیشیده شده است که اگر کسی بخواهد ارز خود را به صورت طلا دریافت کند آن را در جایی با طلا معاوضه کند؟
پاسخ:در وایت پیپر ققنوس نوشته شده است که کاربران می‌توانند در ازای توکن خود، از میزبان‌ها طلا دریافت کنند اما جزئیات این کار هنوز مشخص نیست.

سوال: آیا امکان هک یا دستکاری برای کم و زیاد کردن ارز یا حتی اختلاس منابع در این سیستم وجود خواهد داشت؟ چه راهکاری ایران اندیشیده است؟
پاسخ: در این خصوص هم باید شفاف‌سازی درست صورت بگیرد. چیزی که ما از ققنوس داریم فعلا فقط یک سپیدنامه است. ققنوس در این سپیدنامه مدعی شده که راهکارهای ضد پولشویی و kyc اعمال می‌کند.

سوال: این ارز در اختیار چه کسانی قرار خواهد گرفت و آیا قابل معامله به صورت بین المللی هم می باشد؟
پاسخ: بخش زیادی از ارز پیمان به بازار عرضه خواهد شد و در صرافی که برای آن در نظر گرفته خواهد شد معامله می‌شود. بخشی هم برای توسعه و بهبود شبکه به میزبان‌ها و موسسین ققنوس خواهد رسید. امکان معامله بین‌المللی به قوانین و پذیرش نهادهای قانون‌گذار خارجی بستگی خواهد داشت اما به احتمال فراوان روی صرافی‌های بزرگ بین‌المللی که عمومی هستند، شاهد معامله این ارز نخواهیم بود.

سوال: آیا این تجربه قبلا در کشورهای دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته است؟ چه مشکلاتی در این مسیر فکر می کنید وجود خواهد داشت؟
پاسخ:ایده استاندارد طلا برای توکن‌های دیجیتال به صورت رسمی توسط هیچ کشوری تاکنون اجرایی نشده است اما در سال 2017 حرف و حدیث‌هایی از آن وجود داشت. با این حال چندین و چند نمونه خارجی توکن با پشتوانه طلا داریم که به صورت مستقل عمل می‌کنند و مانند پیمان تحت حمایت بانک‌ها نیستند. مهمترین چالشی که پیمان خواهد داشت جلب اعتماد و شفاف سازی است و بعد از آن مسائل قانونی مالکیت توکن‌ها خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала