کدام جانوران تغییر جنسیت می دهند؟+عکس

CC0 / Pixabay / پروانه
پروانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هرفافودیتیسم، پدیده ای رایج در طبیعت است.

به گزارش اسپوتنیک، هرفافودیتیسم یا تغییر جنسیت در طبیعت یک پدیده رایج است. به عنوان نمونه  ماهی های دلقک یکی از این نوع جانوران است.  تمام ماهی های جوان — نر هستند، اما در طول عمر  جنسیت آن ها بطور طبیعی تغییر می کند.

این نوع ماهی بطور دسته جمعی زندگی می کنند و فقط دو ماهی نر و ماده وجود دارند که بالغ هستند و می توانند تخمگذاری کنند. بقیه ماهی ها، ماهی های نر نابالغ هستند. اگر ماهی ماده به دلیلی از بین برود، ماهی نر به ماهی ماده تغییر جنسیت می دهد و برای خود ماهی نری از بین جوانان انتخاب می کند.

رینومورن — در اقیانوس های آرام و هند بسر می برد.  مانند ماهی دلقک، آنها نیز تغییر جنسیت می دهند و ماهی نر می تواند، ماهی ماده بشود. در این تغییر، رنگ آن نیز عوض می شود.ماهی نر بیشتر آبی است و ماهی ماده، بیشتر زرد رنگ است.

آریولیماکس- که حلزون خشکی نیز نامیده می شود به رنگ زرد روشن است. اما گاهی به رنگ های سبز، قهوه ای و سفید هم  دیده می شود. اندازه آن حتی میتواند به 25 سانتیمتر برسد که بزرگترین حلزون  جهان است.

این نوع حلزون در آن واحد از اعضای نر و ماده خود استفاده می کند. آن ها می توانند به تنهایی تولید مثل کنند، اما ترجیح می دهند زوجی داشته باشند. زوج ها بطور همزمان تخم می گذارند.

پروانه ها- در پروانه ها اغلب روند غیرعادی هرفافودیتیسم ظاهر می شود. در این حالت در یک ارگانیزم ژن های هر دو جنس وجود دارد. مثلا در یک پروانه، نیمی از بدنش می تواند به رنگ پروانه نر باشد و نیمی دیگر به رنگ پروانه ماده.

پرنده سرخ- نیز گاهی دچار این تغییر می شود. پرهای قهوه ای — خاکستری «ماده» در کنار پرهای قرمز روشن «نر» قرار می گیرند.  این نوع پرنده ها اغلب آواز نمی خوانند و خانواده تشکیل نمی دهند. اما همنوعان، آن ها را مسخره نمی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала