افشای سند وزارت خارجه اسرائیل درباره عادی سازی روابط با عربستان

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر افشای سند وزارت خارجه اسرائیل درباره عادی سازی روابط با عربستان
افشای سند وزارت خارجه اسرائیل درباره عادی سازی روابط با عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های اسرائیلی گزارش دادند یک سند طبقه بندی شده وزارت خارجه این کشور حاکی است تا زمانی که تل آویو در رابطه با فلسطینی ها امتیازات قابل توجهی ندهد، عربستان به عادی سازی روابط با اسرائیل روی نخواهد آورد یا از طرح «معامله قرن» آمریکا حمایت نمی کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، شبکه 13 تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور که از این سند محرمانه اطلاع دارد، اعلام کرد سند در اواسط ماه دسامبر گذشته تدوین شده است. 
اسرائیل در سال های اخیر روابط با کشورهای عربی خلیج فارس از جمله عربستان، امارات و بحرین را افزایش داده است اما روابط دیپلماتیک میان آنها برقرار نیست. 
به نوشته نشریه "تایمز آو اسرائیل"، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که بهبود روابط با برخی کشورهای عربی می تواند شانس رسیدن به توافقنامه صلح را افزایش دهد اما عربستان سعودی اعلام کرده است تا زمانی که دولت فلسطین تشکیل نشود با اسرائیل رابطه برقرار نخواهد کرد.
افشای معامله نظامی محرمانه عربستان و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
افشای معامله نظامی محرمانه عربستان و اسرائیل
طبق سند محرمانه وزارت خارجه اسرائیل ، مدیریت پرونده مساله فلسطینی ها و اسرائیل  از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان منتقل شده است. به نظر می رسد که پادشاه سعودی مواضع سخت تری در قبال مناقشه اسرائیل و فلسطینی ها داشته باشد.
این سند به دفتر نخست وزیری، شورای امنیت داخلی و برخی سفرا و دیپلمات های وزارت خارجه اسرائیل ارائه شده است. به گفته یک منبع آگاه، «به نظر می رسد که فرصتی برای بهبود روابط با عربستان وجود داشت اما اینک دیگر این فرصت وجود ندارد.» 
در این گزارش صحبتی از امتیاز قابل توجهی که عربستان خواهان آن است به میان نیامده اما از یک مقام آمریکایی نقل شده است که پادشاه سعودی در ماه ژانویه به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت اگر کاخ سفید در طرح معامله قرن، اورشلیم شرقی را به عنوان پایتخت فلسطینی ها در نظر نگیرد، از این طرح حمایت نخواهد کرد.
از آذرماه 1396 که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی و دستور انتقال سفارت کشورش از تل آویو به اورشلیم را صادر کرد، زمزمه هایی درباره طرحی هماهنگ میان آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه با نام معامله قرن برای یکسره کردن مساله فلسطین شنیده شد.
بر اساس گزارش ها، طبق طرح معامله قرن دولت فلسطین با مرزهای موقت شامل نیمی از کرانه باختری و نوار غزه بدون اورشلیم می شود که بررسی مساله پناهندگان را نیز در برمی گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала