توافقنامه سه جانبه قزاقستان، روسیه و ایران برای عرضه گندم به ایران

© Sputnik / Aleksander Liskin  /  مراجعه به بانک تصاویر توافقنامه سه جانبه قزاقستان، روسیه و ایران برای عرضه گندم به ایران
توافقنامه سه جانبه قزاقستان، روسیه و ایران برای عرضه گندم به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قزاقستان، روسیه و ایران یک توافقنامه چند ساله برای عرضه گندم به ایران امضا خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک، گلمیرا ایزایوا، معاون وزیر کشاورزی قزاقستان اعلام کرد که 12 فوریه در مسکو سه کشور قزاقستان، روسیه و ایران یک توافقنامه سه جانبه در زمینه عرضه گندم به بازار ایران امضا خواهند کرد. وزارت کشاورزی روسیه نیز این خبر را تایید نموده است.
ایزایوا در این خصوص اظهار داشت: این توافقنامه تهیه شده است و روند رسمی آن به ابتکار ایران در روز 12 فوریه در مسکو آغاز خواهد شد. این سند توسط نمایندگان مجاز (وزارتخانه های کشاورزی سه کشور) به امضا خواهد رسید. توافقنامه برای دوره ای که ما علاقه‌مند به عرضه محصولات باشیم معتبر خواهد بود، در واقع، این توافق چند ساله است. در صورتی تمایل هر یک از طرفین تجدید نظر در این توافق امکان پذیر است. وی همچنین یادآور شد که ایران در سه سال گذشته از سایر کشورها گندم وارد نکرده است.

وارد شدن بزرگتربن محموله گوشت به ایران - اسپوتنیک ایران
وارد شدن بزرگتربن محموله گوشت به ایران

معاون وزیر کشاورزی قزاقستان در ادامه افزود: در حال حاضر ایران حدود 12 میلیون تن گندم جمع آوری می کند که این مقدار برای تامین نیاز این کشور کافی است. اما ظرفیت های پردازش آنها حدود 24 میلیون تن است. از آنجا که کیفیت (گندم) ما مخصوصا برای پردازش بیشتر بعنوان مثال (برای تولید) نان، بیسکویت، آرد بسیار بالا است، جلسات سه جانبه‌ای را با شرکت‌های ایرانی که علاقه مند به خرید گندم از قزاقستان و روسیه هستند برگزار کردیم.
بخشی از گندم روسیه و قزاقستان در بازار داخلی ایران مصرف خواهد شد و بخشی از این محصول، فرآوری شده به بازارهای کشورهای اطراف ایران از قبیل افغانستان، سوریه، عراق عرضه میشود.
این توافق همچنین امکان انتقال گندم و غلات را از طریق ایران به کشورهای ثالث فراهم می کند. به گفته معاون وزیر، قزاقستان در سال جاری امکان صادرات از 500 هزار تن تا 1 میلیون تن گندم را دارد.
به گزارش مرکز تحقيق "روس آگرو ترانس" از ژوئیه 2018 تا ژانویه 2019 ایران 1،473 میلیون تن غلات از روسیه وارد کرده است. به گفته ایگور پاولنسکی، رئیس این مرکز، این صادرات "عمدتا جو — 629 هزار تن و ذرت — 781 هزار تن و تنها مقدار کمی گندم — 60 تن" بوده است.
به گفته وی، صادرات فعالانه گندم به دلیل ممنوعیت واردات آن به ایران، که از ماه مارس 2016 به اجرا درآمده، متوقف شده است. "پیش از این، در سال 2014/2015 سال کشاورزی، برای مثال، تحویل گندم روسیه 1.7 میلیون تن از کل واردات ایران از 6.3 میلیون تن با توجه به برداشت ضعیف در سال 2014 بود؛ در سال 2015/2016 به 1.4 میلیون تن از 3.5 میلیون تن کاهش یافت و در سال های بعد، تحویل تنها به مجوز های فردی و قراردادهای فردی اعطا شد. در نتیجه، در سال 2016/2017، روسیه به میزان 328 هزار تن گندم به ایران از مجموع واردات 1.2 میلیون تنی این کشور صادر کرد، در سال 2017-2018 نیز میزان تحویل به میزان 131 هزار تن از 200 هزار تن کاهش یافت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала