توضیحات سفیر اتحادیه اروپا درباره کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر توضیحات سفیر اتحادیه اروپا درباره کانال مالی وِیژه برای تجارت با ایران
توضیحات سفیر اتحادیه اروپا درباره کانال مالی وِیژه برای تجارت با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کار کانال مالی وِیژه اروپا برای مبادلات با ایران هدف دور زدن تحریم های امریکا علیه جمهوری اسلامی را دنبال نمی کند.

 

به گزارش اسپوتنیک، دیوید او سولیوان، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا ضمن بیان این مطلب گفت:"سازو کار پیشنهادی وِیژه (اس پی وی) ابزار جدیدی برای بهبود اندک تجارت برخی از کالاها است. ما بیشتر از کالاهایی صحبت می کنیم که مشمول تحریم های امریکا نیستند. منظور کالاها برای رفه نیازهای انسانی از جمله تجهیزات پزشکی، دارو و غیره است. به این ترتیب صحبت بر سر دور زدن تحریم ها نیست چون انها مشمول تحریم ها نیستند".
دیپلمات اروپایی خاطرنشان ساخت کارآفرینان حتی برای صادرات کالاهایی که مشمول تحریم ها نیستند، با مشکلاتی روبرو هستند. به گفته وی این در رابطه با بغرنجی نظام مالی و نگرانی های شرکت های تجاری به خاطر خطر دچار شدن به تحریم های امریکا است.
سفیر اتحادیه اروپا افزود سازو کار اروپایی هدف کاهش نگرانی های شرکت های خواهان تجارت با ایران است. وی اعتراف کرد که اکثریت شرکت ها بازار امریکا را به بازار ایران ترجیح می دهند اما در عین حال تهران با ابقی ماندن در برجام می تواند نفع معینی را داشته باشد.
روسیه: اروپا باید منافع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند - اسپوتنیک ایران
روسیه: اروپا باید منافع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند
در حالی که ابتدا قرار بود اتحادیه اروپا یک ساز و کار مالی به نام SPV (Special Purpose Vehicle for Iran) راه اندازی کند، آلمان، فرانسه و بریتانیا ، سه قدرت اصلی اقتصادی اروپا با گذشت چهارماه از زمان اعلام مقابله با تحریم های آمریکایی توسط اروپا ساز و کار ویژه مالی ای به نام INSTEX (Instrument in Support of Trade Exchange) " اینستکس" را راه اندازی کرده اند.
یادآور می شود روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی خود ادامه دهند. 
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала