مالیات 25 هزار میلیارد تومانی فرار کرد

© AP Photo / Vahid Salemiمالیات 25 هزار میلیارد تومانی فرار کرد
مالیات 25 هزار میلیارد تومانی فرار کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تراز تجاری در 10 ماه نخست سال مثبت بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، وزیر اقتصاد اعلام داشت که به ‌دنبال ساماندهی برخی پایه‌های مالیاتی هستیم که ممکن است شاهد کاهش نرخ در آنها هم باشیم. مالیات می‌تواند ابزاری جهت تعدیل فاصله طبقاتی و کاهش دوگانگی منطقه‌ای باشد.

وی در ادامه توضیح داده افزود:«بهتر است به‌ جای تأکید بر اخذ پایه مالیاتی جدید در خصوص مسکن (مالیات بر عایدی سرمایه) لایحه جامع آماده شود. محاسبات نشان می‌دهد کل رقم فرار مالیاتی حدود 25هزار میلیارد تومان است. همچنین در لایحه جامع مالیاتی به ‌دنبال کاهش نرخ پایه مالیات بر عملکرد از 25 به 20 درصد همه فعالیتهای اقتصادی هستیم».

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
هشدار جدید بانک مرکزی ایران به مردم

وزیر اقتصاد ایران گفت:«نکته مهم این است که از پیش‌بینی‌های اقتصادی استفاده و با توجه به آن رشد اقتصادی ایجاد و تورم را مدیریت کنیم. نرخ رشد در ارز برای تولید مناسب نبوده اما باید توجه کرد که این رشد به نفع صادرکننده بوده است.چشم‌انداز را خود باید بسازیم و دولت زیرساختها را آماده می‌کند و همه باید به‌ دنبال آن باشیم تا با جلوگیری از هدررفت منابع و استفاده از فرصتها چشم‌انداز مناسبی در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

اگر بستر فعالیت مناسب در حکومت ایجاد شود، می‌توان از بروز شرایط بد در اقتصاد جلوگیری کرد. بانک برای افزایش ارائه سرعت تسهیلات باید مطالباتش از دولت تسویه شود. از طرفی نقدشوندگی دارایی بانکها بالا نیست، به‌عبارت دیگر در خصوص اموال و دارایی بانکها که بخشی از آن وثیقه تملیک‌ شده بود، اجباری به نگهداری آن نداشتند و اصل بر واگذاری این اموال است.

10 بانک دولتی به وزارت اقتصاد دعوت شدند، برنامه هفتگی و ماهیانه آنها برای خروج از این وضعیت اخذ شد. در حال حاضر اموال و دارایی  مازاد بانکها تا آبان ماه بین 70 تا 100 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، بر همین اساس برنامه یک‌ساله کاهش دارایی بانکها جهت کاهش 80درصدی اموال مازاد اخذ شد. در خصوص طرح «اینستکس»، شرطی که اروپایی‌ها قرار دادند و بحث FATF در این باره مطرح شد ضرورتی نداشت».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала