گزارش و تحلیل

مصاحبه پسر قذافی در زندان

© AFP 2023 / Morten Juhl/Scanpixمصاحبه پسر قذافی در زندان
مصاحبه پسر قذافی در زندان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک - جنجال مربوط به توهین به پرچم لیبی در بیروت و امتناع لیبی از شرکت در نشست اتحادیه عرب در لبنان دوباره، مانند خیلی سالها پیش، باعث بحران در روابط دو کشور شد.

جنبش با نفوذ امل نمی خواهد هیچ نماینده رسمی لیبی در بیروت را ببیند تا زمانی که اطلاعات قابل اطمینان در مورد سرنوشت امام موسی صدر، رهبر آن و دو همکار وی که دهها سال پیش در طرابلس ناپدید شده بودند، دریافت کند.

درگیری بین دو پایتخت، سبب شد به وضعیت یکی از فرزندان رهبر سابق لیبی معمر قذافی، هانیبال، توجه جلب شود. از سال 2015 او در زندان لبنان زندانی است. او متهم به پنهان کردن اطلاعات در مورد مفقود شدن موسی صدر است.
برای اولین بار پس از زندانی شدن، هانیبال موافقت کرد که به چند سؤال یک رسانه روسی پاسخ دهد.

لیبی - اسپوتنیک ایران
بازگشت قذافی به سیاست+عکس
هانیبال در مصاحبه با خبرنگار ریا نووستی درباره چگونگی زندانی شدن در لبنان و اینکه آیا او واقعا جزئیات ناپدید شدن موسی صدر را می داند، صحبت کرد. وی از سال 2015 در زندان لبنان است و متهم به پنهان کردن اطلاعات در مورد مفقود شدن موسی صدر می باشد.
پرسش ها وپاسخ های هانیبال زندانی شده از طریق الدبری نماینده تام الاختیار وی دریافت شد.

چه کسی و چگونه شما را در سوریه ربوده است؟

من در روز 6 دسامبر سال 2015 توسط یک دسته مسلح در سوریه ربوده شدم. من را به طور غیرقانونی از منطقه سوریه به بقاع لبنان منتقل کردند. آدم ربایان از خطی که برای ارتش اختصاص داده شده بود استفاده کردند تا پرسنل سوریه این ماشین را بازرسی نکنند. من را در آنجا برای یک هفته نگه داشته و به صورت فیزیکی و روانی شکنجه می‌دادند تا من اطلاعات مربوط به ناپدید شدن موسی صدر و دو همراهش، شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین در سال 1978 را افشا کنم.

شما در لبنان به اتهام پنهان سازی اطلاعات در مورد قضیه موسی صدر زندانی شده اید. آیا بازپرسی رسمی در مورد این پرونده جریان یافت، آیا محاکمه آغاز شده است؟ و آیا واقعا اطلاعاتی در مورد ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراه او دارید؟

درس عبرت کیم جونگ اون از سرنوشت قذافی و صدام - اسپوتنیک ایران
درس عبرت کیم جونگ اون از سرنوشت قذافی و صدام
من در زندان سرویس امنیت لبنان هستم. از لحظه ظاهر شدن من در اینجا، فقط یک قاضی با من ملاقات کرد که مسول پرونده ناپدید شدن موسی صدر و همراهانش بود. به طور خلاصه، این قضیه را می توان به شرح زیر توصیف کرد: در سال 1978 در جریان سفر به لیبی، موسی صدر با دو همراه اش، محمد یعقوب و روزنامه نگار عباس بدرالدین، مفقود می شود. در سال 1982 پرونده مفقود شدن شان به شورای دادگاه لبنان تحویل شد. در سال 2008 پدرم معمر قذافی متهم به ربودن موسی صدر و همراهانش شد. با این حال، من از سال 1901 در این پرونده وجود نداشتم ، من نه مظنون، نه شاهد و نه متهم بودم. من فقط به دلیل اینکه پسر معمر قذافی هستم دستگیر شدم.

پس از اینکه من به آن قاضی که در مورد ناپدید شدن موسی صدر تحقیق می کرد گفتم که من هیچ اطلاعاتی در مورد مفقود شدن موسی صدر را ندارم، متهم به پنهان سازی اطلاعات در مورد آن پرونده شدم. واقعیت این است که وقتی این وقایع در سال 1978 اتفاق افتاد، من تنها دو ساله بودم.

آیا همسر و فرزندان شما به دیدن شما می آیند؟ در حال حاضر کجا هستند؟

نه، آنها هنوز نتوانستند مرا ببینند. من در مورد آنها بسیار نگران هستم. در سوریه، در ارتباط با موقیعیتی که وجود دارد، وضعیت آنها امن نیست و هیچکس نمی تواند از آنها مراقبت کند. آنها به پدر نیاز دارند.

وضعیت جسمی، سلامتی شما چیست؟

معمر القذافي - اسپوتنیک ایران
مفقود شدن پول های قذافی
وضعیت فیزیکی من نارضایت بخش است. من از درد قفسه سینه، نارسایی تنفسی، درد پشت کمر، مشکلات پوستی ناشی از کمبود نور خورشید رنج می برم. من همچنین به خاطر ضرب و شتمی که در طی ربودن من رخ داد، بینی شکسته و یک هماتوم روی سرم دارم.
من می خواهم یک نکته مهم را یادآوری کنم، من از سازمان ملل متحد می خواهم که گروهی از پزشکان را به لبنان بفرستد تا مرا در زندان ببینند تا بتوانند گزارش پزشکی از وضعین من را ارائه دهند.

شرایط زندان شما چیست؟

شرایط زندان رضایت بخش نیست. علاوه بر این، من نمی توانم با رسانه ها تماس بر قرار کنم، و کسانی که از من بازدید می کنند بار دیگر وارد لبنان نمی شوند.

آیا شما قصد دارید پس از آزاد شدن در زندگی سیاسی شرکت کنید؟

الآن خیلی زود است که درباره آن حرف بزنم، حالا من نمی توانم درباره آن صحبت کنم و تصمیم بگیرم.
من می خواهم خاطرنشان کنم که در سال های کار من در لیبی من هیچ وقت در سرویس های ویژه کار نکردم. من فقط مشاور در زمینه حمل و نقل دریایی بودم.

ما همواره در مورد نقش بزرگ روسیه به عنوان یک کشور کبیر در چنین موارد بیدادگری امید می بندیم.
از سعی و کوشش روسیه برای آزادی من تشکر می کنم.

گفتنی است پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی در لیبی در سال 2011 شکار واقعی او، نزدیکان و همرزمان اش شروع شد. شورشیان پس از تصرف شهر سرت، زادگاه سرهنگ قذافی، رهبر جماهیریه، و معتصم پسر او را بطور وحشیانه کشتند. جوان ترین فرزند او، سیف العرب، هنگام بمباران طرابلس کشته شد. بنا به گزارش رسانه‌ها یکی دیگر از پسرهای او خمیس، در جنگ برای شهر ترهونه به شهادت رسید. صیف الاسلام، پسر و یکی از همرزمان نزدیک قذافی، دستگیر شد. در سال 2016 ، شبه نظامیان ستیزه جو گفتند که او را آزاد کردند. گاه بگاه به نام او اظهارات سیاسی از جانب طرفداران دولت قبلی انجام می شود. یکی دیگر از پسران معمر قذافی ساعدی، همراه با نخست وزیر سابق ، در زندان طرابلس هستند. او به سرکوب خشونت آمیز اعتراض ها علیه معمر قذافی در سال 2011 متهم شده است. عایشه دختر قذافی، و صفیه فرکاش همسرش و پسر بزرگش محمد، همراه با فرزندان ، توانستند فرار کنند. ابتدا آن‌ها در الجزایر بوده، و از آنجا به سلطاننشین عمان منتقل شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала