گزارش و تحلیل

بازیهای ضعیف، دلیل ناکامی فوتبال ایران در آسیا

© AFP 2023 / Behrouz Mehriحمید درخشان، پیشکسوت فوتبال ایران
حمید درخشان، پیشکسوت فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسابقات جام ملت های آسیا با تمام هیجانات و فراز و نشیب هایی که داشت به اتمام رسید و در نهایت تیم ملی قطر توانست برای نخستین بار بر قله فوتبال آسیا بایستد.

اسپوتنیک — تیم ملی فوتبال ایران با مربیگری کارلوس کی روش راهی امارات شد و امید فراوانی داشت که پس 43 سال بتواند این طلسم را بشکند و عنوان قهرمانی را کسب کند. اما در مرحله نیمه نهایی این رقابت ها تیم ملی فوتبال ژاپن این اجازه را به ایران نداد تا به مسابقه فینال راه یابد.

ما ایرانیم، یکی تیم های قدرتمند فوتبال آسیا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ما ایرانیم، یکی از تیم های قدرتمند فوتبال آسیا
تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی تیم های یمن و ویتنام را شکست داد و با تیم ملی عراق به تساوی بدون گل دست یافت تا در مرحله بعدی با تیم ملی فوتبال چین روبرو شود و در این دیدار تیم چین را سه گل شکست داد و در نیمه نهایی به سد ژاپن برخورد و نتوانست آنرا از پیش رو بردارد و با وجود اینکه همگان امید زیادی به قهرمانی این تیم داشتند، از دور رقابتها کنار رفت و در نهایت کارلوس کی روش پرتغالی پس از هشت سال برای همیشه ایران را ترک کرد.

 

حمید درخشان مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران درباره این دوره از مسابقات و بازیهای تیم ملی فوتبال ایران با خبر گزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.

ما امسال یک تیم بسیاری خوبی متشکل از بازیکنان جوان و با تجربه داشتیم که از جام جهانی برگشته بود و این انتظار را داشتیم که مربی این تیم بتواند ایران را به مقام قهرمانی برساند. در آسیا قاعدتا بازی ها با بازیهای جهانی متفاوت است. در بازی های جام جهانی با تیم هایی که بازی می کنیم معمولا تیم هایی هستند که از لحاظ تاکتیکی در سطح بالایی قرار دارند، اما در آسیا تیم ها تقریبا در یک سطح قرار دارند و تیم های موفق هستند که از نظر برنامه های تاکتیکی پیشرفت بیشتری دارند.
در این سری از مسابقات تیم هایی مثل ایران، ژاپن، عربستان، استرالیا، کره جنوبی و قطر که موفق شد قهرمان شود، حضور داشتند و بسیاری شانس بیشتری را برای ایران، ژاپن و کره جنوبی قائل بودند. اما دیدم که کره جنوبی، استرالیا و عربستان که به عقیده من تیم خوبی در اختیار داشت، حذف شدند.
اما وقتی به تیم ملی فوتبال قطر نگاه می کنیم، می بینیم که این تیم از آغاز رقابتها بسیار خوب ظاهر شده و با اجرای یک بازی روبه جلو، زیبا، با برنامه و بدون گل خورده به فینال مسابقات راه می یابد و در نتیجه قهرمان می شود. اما بر عکس ما که فوتبال زیبایی رو بازی نکردیم بر حسب یک سری از اتفاقات در مقابل حریفان راحت قرار گرفتیم و با شکست این حریفان ضعیف این موضوع جا افتاد که خیلی خوب بازی کردیم. به عقیده من بردن تیم های یمن و ویتنام کار بزرگی نبوده. بازی ما در مقابل ژاپن نمایان می شود و متوجه می شویم که فوتبال ما تا چه اندازه رشده کرده.

امارات، میعادگاه هوادارن ایرانی فوتبال - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
امارات، میعادگاه هواداران ایرانی فوتبال
جالب اینجاست که مربی تیم ملی فوتبال قطر حدود هفت سال هدایت این تیم را بر عهده داشته و مربی ما نیز هشت سال هدایت ایران را بر عهده داشته و مربی ما طی این مدت نه تنها چیزی به این تیم اضافه نکرده تنها به دنبال حاشیه و مسائل مختلف و درگیری با افراد مختلف بوده و مربی قطر این تیم را با اقتدار قهرمان آسیا می کند.
به ایرادی بزرگی که می توان اشاره کرد اینست که به هیچ کسی اجازه ندادند درباره این تیم صحبتی کند و نقایص فنی آنرا بازگو کند و در نهایت منجر به حذف تیم ملی ایران با چنین بازیکنانی خوبی شد که اتفاقی ناخوشایندی برای ما بود.

ما در این بازی ها دیدم که قطر به خوبی پیشرفت کرده و این زنگ خطری برای ما می تواند باشد که ما باید برگردیم و زیرساخت های فوتبال را در ایران توسعه داده و قوی کنیم و فدراسیون فوتبال نیز توجه بیشتری به رده های پایه داشته باشد. اگر به این صورت پیش برویم در چند سال آینده حرفی برای گفتن خواهیم داشت نه اینکه بگویم ما قهرمان می شویم.
حریفان ما با سرعت بیشتری نسبت به ما حرکت می کنند و با هزینه و برنامه ریزی هایی که انجام می دهند باید هم ثمر آنرا ببیند. اگر ما اقدامات لازم را انجام ندهیم، در رده های مختلف ملی و باشگاهی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

درخشان اشتباه بازیکنان ایران در برابر ژاپن را دلیل شکست مقابل این تیم ندانست و اظهار داشت: اشتباهی از که سوی بازیکنان ما در برابر ژاپن رخ داد، موضوعی است که در لیگ داخلی هم داریم و این یک مسئله حرفه ای است که بچه های ما باید یاد بگیرند که به داور اعتراض نکنند، چون با اعتراض کردن هیچ چیز تغییر نمی کند و به جزء به هم ریختن روح و روان تیم، هیچ کمک دیگری نمی کند، پس بهتره که بیشتر تمرکز را روی بازی گذاشت. فکر می کنم باید تدابیری اندیشیده شود که بازیکنان اجازه اعتراض به داور را به خود ندهد و بازیکنان هم باید آستانه تحمل رو در خودشون بالا برند که با هر سوت داور به او اعتراض نکنند. در بازی با تیم ملی ژاپن ما یک اشتباه کردیم و یک گل خوردیم، اما گل های دوم و سوم را چطور می توان توجیه کرد. به عقیده من بهتر خودمان را فریب ندهیم، ما در بازی با ژاپن اصلا خوب بازی نکردیم، ضعیف تر از ژاپن بودیم و شکست خوردیم.

شکست تلخ ایران در نیمه نهایی جام ملت های آسیا - اسپوتنیک ایران
شکست تلخ ایران در نیمه نهایی جام ملت های آسیا
درخشان درباره حضور هشت ساله کارلوس کی روش در ایران گفت: کارلوس کی روش هشت سال در ایران حضور داشت و به نظر من ایشان هم طی این مدت زحمات بسیاری کشیدند و باید از کی روش تشکر کرد، اما ما از یک آدم بزرگ مثل آقای کی روش انتظار داشتیم بعد از 40 سال تیم ما را قهرمان آسیا کنند. در جام جهانی هم ما بازی های خیل جالبی انجام ندادیم و 11 نفری دفاع می کردیم و تنها به دنبال ضد حمله ها بودیم و فوتبال زیبا را بازی نکردیم. به عقیده من جذابیتی به فوتبال ما نداد و تنها چند بازیکن از خارج به تیم ما اضافه کرد.

وی در پایان درباره سرمربی آینده تیم ملی ایران گفت: مربی ایرانی نمی تواند این هدایت تیم ملی ایران را برعهده بگیرد، چون با حملات مختلف روبرو خواهد شد و به او فشار وارد می کنند و از او توقع بسیار بالا خواهد بود. به عقیده من یک مربی خارجی فنی و کار بلد خیلی خوب که خیلی هم صاحب نام نباشد و دستمزد بالایی طلب نکند، می تواند به فوتبال کشور ما کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала