گزارش و تحلیل

ایران، سیب نفاق بین ترامپ و وزارت اطلاعات آمریکا

CC BY-SA 2.0 / Kristina D.C. Hoeppner / Split Apple Rock (1)ایران، سیب نفاق بین ترامپ و وزارت اطلاعات آمریکا
ایران، سیب نفاق بین ترامپ و وزارت اطلاعات آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، دن کوتس، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا گفت که در ماه های آینده اعتراضات در ایران افزایش خواهد یافت، اما این اعتراضات "غیر هماهنگ" باقی خواهند ماند.

به گفته وی، تندروها در ایران موضع خود را تقویت خواهند کرد و تلاش های اطلاح طلبان را تضعیف می کنند و همچنین موضع سفت و سختی در برابر آمریکا و متحدانش پیش خواهند گرفت.

وی در ادامه افزود: "ما در ماه های آتی ناآرامی های جدیدی را انتظار داریم، اگر چه تظاهرات احتمالا به دلیل عدم هماهنگی و نبود رهبری مرکزی یا حمایت گسترده از گروه های قومی و سیاسی باقی خواهد ماند. ما معتقدیم که تهران آماده اقدامات امنیتی شدیدتری در پاسخ به ناآرامی های جدید است."

در این راستا تصمیم گرفتیم با دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان (پیوسته) ودانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران و همچنین دکتر علی رضا رضاخاه، تحلیلگر مسایل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا همکلام شویم.

1.   بر چه اساسی رئیس اطلاعات ملی آمریکا چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند؟

2.   آیا این نشان دهنده مرتبط بودن آمریکا با تظاهرات قبلی و احتمالا پیش روی در ایران است؟

دکتر فواد ایزدی: ما در ایالات متحده 16 نهاد اطلاعاتی داریم که آقای کوتس به عنوان رئیس این 16 نهاد محسوب می‌شوند.این متنی هم که به صورت سالانه در ماه ژانویه منتشر میشود و ایشان روز گذشته در سنا ارائه داد، تهدیدات سال پیش رو مشخص میکند. اما نکته‌ای که در این سند وجود دارد اینست که در بسیاری از موارد از جمله ایران، روسیه، کره شمالی و حتی دیواری که قرار است در جنوب آمریکا کشیده شود، تفاوت میان سخنان ترامپ و اطرافیان وی با موارد ذکر شده در این سند وجود دارد.

یک نمونه از این تفاوت این است که جان بولتون ادعا می کند که ایران چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را نخواهد دید در حالی که در این سند آمده است که اگر هم در ایران تظاهراتی بر علیه جمهوری اسلامی رخ بدهد این تظاهرات به جایی نخواهد رسید و یا در بحث هسته‌ای، کاخ سفید ساخت بمب توسط ایران را برجسته می کند در حالیکه در این متن که نظر نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده که مرجع پاسخگویی به این سوالات هستند، مطرح هست، نه تنها ساخت بمب توسط ایران را جدی نمیگیرند که حتی اصرار بر این دارد که ایران بدنبال ساخت بمب نیست.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران

از این جهت این تفاوت فاحش نشان دهنده اینست که دونالد ترامپ و اطرافیانش حتی توجه جدی به گزارش نهادهای اطلاعاتی که در نهایت روسای آن توسط خود ترامپ منصوب شده‌اند، ندارند. این اختلاف بین ترامپ و منصوبینش نشان دهنده آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا و خطری است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد ریاست جمهوری ترامپ احساس می کنند، زیرا که اگر احساس خطر نمیکردند، این تفاوت را اینگونه برجسته نمی کردند.

دکتر علی رضا رضاخاه: اینکه آمریکایی‌ها با ناآرامی‌های ایران مرتبط هستند نه امری پوشیده است و نه امری است که آمریکایی‌ها از بیان آن ابا داشته باشند؛ بعضی از این مداخلات را در حین ناآرامی‌ها اعلام کرده و بعضی را مانند جریان کودتای پهلوی دوم و ماجرای کودتا علیه دولت ملی ایران را پس از 30 سال اعلام می کنند. اما نکته اینجاست که الگوی مداخله آمریکا یک الگوی تکراریست و قابل فهم است.

آمریکایی‌ها به نازلترین شیوه جنگ روانی روی آورده‌اند، بعضا ممکن است تصور بشود که این مدل جنگ روانی برگرفته از شخصیت اصطلاحا کودنی است که آقای ترامپ در فضای سیاسی دارد که یک نمونه از آن را درباره ونزوئلا دیدیم که آقای بولتون روی کاغذی طراحی عملیات نظامی علیه ونزوئلا از کلمبیا را می‌نویسد و روبه روی خبرنگارها قرار می ‌دهد و انتظار دارد مردم باور کنند که محرمانه‌ترین عملیات نظامی علیه یک کشور برای حمایت از یک کودتا را ایشان به صورت تصادفی لو داده است.

اینکه آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد باعث ناآرامی در ایران بشوند و از گسلهای احتمالی که به هر دلیلی در کشور ممکن است وجود داشته باشد استفاده کنند و اینکه تحریم‌ها را برعلیه ایران اعمال کردند تا بتوانند از این ابزار برای ایجاد ناآرامی در ایران استفاده کنند، بحث های جدیدی نیست که ایرانی‌ها نسبت به آن بی‌اطلاع باشند، اما آنچه که آمریکایی‌ها ظاهرا فهمش را ندارند اینست که به هر کشوری وقتی اعلام مستقیم تهدید میکنند، معمولا مردم داخل آن کشور منسجم‌تر خواهند شد. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала